Dressyrhingstar med levande fölavgift

Sv: Dressyrhingstar med levande fölavgift

Ditt sto är inte pyttelitet, 162 cm är inget "extremt". Hennes hittills enda bedömda avkomma var dessutom lika hög som sin pappa (eller kanske 1 cm lägre som fyraåring). Betäck du med Hermes, det är en fin hingst. Alla hästar behöver dessutom inte vara 170 cm, de flesta ryttare i Sverige behöver hästar som är ca 160-168 cm.

den sista som visades nu som 3åring är 170 cm pappa 167.. Så svårt..Det är ju en himla fin hingst..
Jag är själv lite orolig att min 08:a kommer att bli för stor för de flesta, men hoppas att hon slutar växa snart och blir normalstor.
/U

Vad kul att du fastnade för Hermes! Såg honom senast i Hbg på visningen där och då var han superfin! Gången har utvecklats och han visade en vacker passage:).

Roligt att du tycker han är fin, tror faktiskt att han skulle vara ett alternativ till mitt andra sto, men eftersom hon ligger minus på höjdblup valde jag en hingst med + och det verkar barka åt +..
Detta stoet ligger på + i blup och det gör både Hermes mor och far.. Jag är inte ute efter en jättehäst men gärna inte under 162 cm heller.

Tack snälla ni alla som seriöst är med och diskuterar!:)
/U

Minnet svek mig, Rambo ligger på minus på storleksblup, har dock bara sett stora avkommor till honom, sså det var nog det som spökade till det..
/U

Attan då.. helångest. Zuidenwind då? Han verkar ju ha hyfsad stam, men kanske inte i första hand tänkte på en Rubenstein-hingst till henne av någon anledning. Kanske knasigt.. Zuidenwind har inga avkommor än är inte så stor själv (165) men has släkt verkar större och borde vara ett säkrare kort storleksmässigt.
/U

Gränsbo verkar ju ha fördelaktiga villkor och kanske att jag hade kunnat klara en Blue Hors Rush Hour betäckning när jag tänker efter, verkar som det var problem att få fatt på simmare förra året, hur ser det ut nu? Kan det vara en lämplig kandidat?
/U

Vad roligt att även du fick något ut av tråden :). Till vilket sto?

jag passar givetvis på att tacka för engagemanget från alla som har skrivit i tråden jag med! :)
/U

Ett Urbinosto ur stofamilj 36 (Rossi, Rosana-stona) med janko/jovial/utrillo på mödernet. :angel:

Spännande! :) har du bestämt dig?

Rolex TP nämndes i tråden tidigare, vad skulle ni sia om honom och användandet av honom? kan det vara något? Ser ju faktiskt trevlig ut på bild och video..
/U

Hej

Har följt denna tråd, för jag själv inte har kunnat bestämma hingstar i år :/ och det är jätte jobbigt !
Har tittat lite på Hermes och hade det inte varit morfar e.Urbino el mmfar så hade det varit väldigt intressant.
Jag tror att Hermes skulle passa jätte fint på ditt Bernstein-sto, då jag själv gjort den omvända dvs Berstein-Urbino och det blev kanon ! Mamman lämnade smått med många hingstar men ej med Napoleonblod, och dessutom blev det mkt fin modell på de avkommorna, då Urbino lättade upp och "gjorde" benen längre och mer i uppförsbacke. Och inget kan väl vara fel med det ? Hellre än en mkt bra byggd, rörlig individ som är trevlig och som är liten, än en stor klumpig tråkig sak som flertalet av oss tjejer ändå inte vill rida ! Jag röstar på Hermes :)
Jag har ändå lyckats sälja alla mina "små" 161-1.63 hästar pga att de inte känns små att rida, och alla ryttare är inte långa med långa härliga dressyrben (myself included :) Inga av de andra hingstarna är sämre el att jag inte tycker om dem, jag tyckte bara att de blodlinjerna var trevliga ihop. Dessutom verkar ju Hermes ha mkt ridbarhet annars hade han ju inte kommit så långt redan nu, men det är ren spekulation från min sida... Lycka till Pastejja.

ok, för att sammanfatta mina tankar, vet att jag verkar svår men är mest förvirrad..

Stoet är efter Bernstein, har Elit på mödernet, mödernet har producerat bra med bland annat Bellini och Chapman,

Jag hade tänkt att prova sätta igång henne lite smått för att se om det går, kommer troligen att gå. Har varit i dressyrkändis ägo tidigare och borde då ha sets som lovande.
Stammen skvallrar om att detkan finnas en del vilja i damen.

Svagheterna i hennes exteriör är att hon är kortbent och att hon har Napoleon-kors, i övrigt fin. Fina ben (kunde dock varit längre ;)). Hon verkar inte nedärva typen men jag vill minnas att båda visade avkommor fick 7 på benen. Jag vet inte hon själv har fått.

Sedan ser jag inte det som en svaghet att hon är 162 cm utan det behövs även lite mindre hästar, samtidigt så önskar jag inte en avkomma under 160 eftersom jag inbillar mig att den är mer svårsåld.

Fördelarna är att hon kommer ur ett bra möderne som lämnat både hopp och dressyrhästar. Enligt mig är det fina hingstar i alla led, jag återkommer med stammen ikväll när hästen är betald och papper skrivna.
Hon har riktigt fin trav, galoppen lite svagare skritten bra men traven är helt klart den gångart som utmärker sig.
Välansatt hals, lite lång rygg, bortser man från korset ser den i övrigt fin ut. Svårt att minnas allt helt. Välbenad som sagt.

Önskemål på hingsten:

- Jag vill ha en hingst som kommer ur ett starkt möderne som producerat tävlingshästar. Jag är tyvärr inte så bra på utrikiska linjer så jag missar säkert mycket där..
- Bra fäderne är givetvis också intressant
- Den ska typa, eller spås kunna typa avkommorna väl, viktigt att många avkommor får långa ben ;).
- Gärna vara en hingst som levererar någerlunda efterfrågad avkomma
- Hingsten får gärna ha tävlat eller tävlas
- Inte vara skimmel (eftersom stoet är gulbrunt)
- Jag vill inte linjeavla på Bernstein

Jag absolut helst ha en med levande föl-avgift, det gör inget om hingsten finns i Skåne.

Med tanke på vad stoets familj lämnat tidigare hade jag egentligen varit sugen på Black Coffee men jag fegar eftersom jag fått se hingsten röra sig en gång live, och då fanns det ingen bakbensaktivitet alls och inte fått se hingsten röra sig annat än på en video som är filmad i "rätt vinkel", mycket framben finns det iallafall..

så mina spontana förslag är:
Zuidenwnd - känns som ett vettigtförslag, lite riskabelt eftersom vi inte vet vad han lämnar
Figaro R Alla rätt, om man bortser från att det finns väldigt många Figaro R avkommor redan
Hermes Alla rätt om vi bortser från att Urbino var 157 cm och stoets mormorsmormor (?) var 157 cm, i övrigt mindre hästar (de flesta mellan 161 och 165 cm) i bådas stammar.
Rolex TP Kanske inte så hypad i modellen, annars många rätt. Jag har inte så mycket koll på hans stam egentligen, hur fantastisk är den?

Så.. vilken av dessa skulle ni åkt och tittat på, om någon av dem?
Zuidenwind - Bernstein
Figaro R - Bernstein
Hermes - Bernstein
Rolex TP - Bernstein

Hoppas inte ni har gett upp än ;)
/U

Tack för din input. Kanske Rambo är bättre om du har Urbino nära, detverkar ju vara som det inte är fel att linjeavla på Urbino, enda risken verkar vara att avkomman kan bli liten, men om man tittar på Hermes syskon så verkar de alla ha blivit större än Hermes.
Jag håller med om att det är roligare att få ett litet välsignat stycke än en stor förannad bit, å andra sidan så hade jag tyckt att ett lagom stort välsignat stycke hade varit bäst.. ;).
Hermes själv är ju mycket väl ihopkommen. Ser man på syskonen så är de likadana och då borde det inte vara en slump.
/U

mjo, om inget drastiskt händer så blir det han har jag tänkt mig...

Det finns ju, som tidigare sagt i tråden, sämre hingstar att linjeavla på än Urbino.. och eftersom jag gillar typen på avkommorna efter honom undan ett annat Urbinosto (och de har ju visat sig vara vettiga kombo med..) tyckte jag det var värt det... eftersom hon har den stam hon har så sitter man lite halvtomhalvt i en rävsax när man letar hingst till henne, de flesta svenska hingstar jag gillar är ju på något vis släkt med henne men jag avlar hellre på någon med Urbino i stammen än utrillo/janko. Utrillo för jag tycker de blir så.. mediokra (fööörlåt) och janko/jovial där går tankarna på psyket in och gör mig lite skeptisk då de, så vitt jag vet, har en tendens att bli lite skarpa.

Jag tror han kommer matcha upp henne bra faktiskt... har kikat lite på Blue Hors hingstar tidigare (Silvermoon då) till henne och seminstationen var mkt positiv till den blandningen men mja, jag tar hellre en svensk hingst ändå när det kommer till kritan.

Kom att tänka på att jag kanske är urkorkad som backar för att Flyinge har nya villkor.. Så vad skulle ni säga om att lägga någon av hingstarna
Wladimir eller Sandakan på henne? Tyvärr dog hennes förra föl e Sandakan så det är kanske ett dåligt tecken?
Hoppas att ni inte ger upp..
/U

På 3-årstestet i Värmland visades ytterligare en Hermes avkomma,
Calvin Klein 169 cm 877877 44p, modern 161 cm men stort bakom (Furioso III-Anart).
Både Figaro R och Sandakan har många visade hästar i år, men tycker båda ser ganska så mediokra ut så här långt. Figaro stort minus på hoppsidan, Sandakan stort frågetecken för temperamentet, inte så ofta en hingst har flera avkommor som blir underkända på ridprovet.

Calvin Klein 169 cm 877877 44p, modern 161 cm men stort bakom (Furioso III-Anart).
Både Figaro R och Sandakan har många visade hästar i år, men tycker båda ser ganska så mediokra ut så här långt. Figaro stort minus på hoppsidan, Sandakan stort frågetecken för temperamentet, inte så ofta en hingst har flera avkommor som blir underkända på ridprovet.

det där med underkända ridprov hade jag missat!

Såg att du tittat lite på BH hingstar,kan inte Lodestar vara ett alternativ?
Han har lämnat ädla,långbenta avkommer och då får du ju även in lite xx blod för att lätta upp den tunga svenska stammen ;)

Tackar för infon. Jag minns mest att Don Romantics avkommor verkar ligga bra till, annat du har noterat?
/U

Såg att du tittat lite på BH hingstar,kan inte Lodestar vara ett alternativ?
Han har lämnat ädla,långbenta avkommer och då får du ju även in lite xx blod för att lätta upp den tunga svenska stammen ;)

Ja jag var inne på Lodestar, samtidigt verkar ju hans stam ha lite temperament med sig.. Kanske lite modigt att lägga den på en Bernstein - Herkules?
Jag tror dessutom att jag fegar på Sandakan eftersom det låter lite skarpt med Sandro Hit på Bernstein..
Kvar på listan:
-Zuidenwnd
- Figaro R
- Hermes
- Rolex TP
- Wladimir OA Också ett oskrivet kort--

Jag har förresten köpt henne nu!! :) Vetkar brunsta..
/U

Av dina alternativ hejjar jag fortfarande på Hermes, men jag gillar Wladimir OA också. Han har superb stam och verkar ha en otrolig ridbarhet och mycket bra temperament:).

Hermes tror jag också kan funka.
Kan avslöja att Sandakan valdes för att Donnerhall-blod skulle vara lugnande. Men de missade visst att det la Sandro Hit före :angel:
Så det hade jag nog inte gått på igen. Rolex TP har jag också lite frågetecken för temperamentet, väldigt fin hingst men varkar inte helt lätt vad jag såg av honom på bruks.
Själv har jag blivit lite sugen på Flash Dancer I.M till vårt Bernstein-sto om hon ska ha dressyrbebis nästa gång. (Men funderar på att bojkotta eftesom hans uppfödare gav mig dåliga poäng på dressyrtävlingen i hegen :mad: )

;)

Edit: Strök du Millegarne-hingstarna igen?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 732
Senast: pastejja
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?