Sv: Dressyrhingstar med levande fölavgift
ok, för att sammanfatta mina tankar, vet att jag verkar svår men är mest förvirrad..
Stoet är efter Bernstein, har Elit på mödernet, mödernet har producerat bra med bland annat Bellini och Chapman,
Jag hade tänkt att prova sätta igång henne lite smått för att se om det går, kommer troligen att gå. Har varit i dressyrkändis ägo tidigare och borde då ha sets som lovande.
Stammen skvallrar om att detkan finnas en del vilja i damen.
Svagheterna i hennes exteriör är att hon är kortbent och att hon har Napoleon-kors, i övrigt fin. Fina ben (kunde dock varit längre
). Hon verkar inte nedärva typen men jag vill minnas att båda visade avkommor fick 7 på benen. Jag vet inte hon själv har fått.
Sedan ser jag inte det som en svaghet att hon är 162 cm utan det behövs även lite mindre hästar, samtidigt så önskar jag inte en avkomma under 160 eftersom jag inbillar mig att den är mer svårsåld.
Fördelarna är att hon kommer ur ett bra möderne som lämnat både hopp och dressyrhästar. Enligt mig är det fina hingstar i alla led, jag återkommer med stammen ikväll när hästen är betald och papper skrivna.
Hon har riktigt fin trav, galoppen lite svagare skritten bra men traven är helt klart den gångart som utmärker sig.
Välansatt hals, lite lång rygg, bortser man från korset ser den i övrigt fin ut. Svårt att minnas allt helt. Välbenad som sagt.
Önskemål på hingsten:
- Jag vill ha en hingst som kommer ur ett starkt möderne som producerat tävlingshästar. Jag är tyvärr inte så bra på utrikiska linjer så jag missar säkert mycket där..
- Bra fäderne är givetvis också intressant
- Den ska typa, eller spås kunna typa avkommorna väl, viktigt att många avkommor får långa ben
.
- Gärna vara en hingst som levererar någerlunda efterfrågad avkomma
- Hingsten får gärna ha tävlat eller tävlas
- Inte vara skimmel (eftersom stoet är gulbrunt)
- Jag vill inte linjeavla på Bernstein
Jag absolut helst ha en med levande föl-avgift, det gör inget om hingsten finns i Skåne.
Med tanke på vad stoets familj lämnat tidigare hade jag egentligen varit sugen på Black Coffee men jag fegar eftersom jag fått se hingsten röra sig en gång live, och då fanns det ingen bakbensaktivitet alls och inte fått se hingsten röra sig annat än på en video som är filmad i "rätt vinkel", mycket framben finns det iallafall..
så mina spontana förslag är:
Zuidenwnd - känns som ett vettigtförslag, lite riskabelt eftersom vi inte vet vad han lämnar
Figaro R Alla rätt, om man bortser från att det finns väldigt många Figaro R avkommor redan
Hermes Alla rätt om vi bortser från att Urbino var 157 cm och stoets mormorsmormor (?) var 157 cm, i övrigt mindre hästar (de flesta mellan 161 och 165 cm) i bådas stammar.
Rolex TP Kanske inte så hypad i modellen, annars många rätt. Jag har inte så mycket koll på hans stam egentligen, hur fantastisk är den?
Så.. vilken av dessa skulle ni åkt och tittat på, om någon av dem?
Zuidenwind - Bernstein
Figaro R - Bernstein
Hermes - Bernstein
Rolex TP - Bernstein
Hoppas inte ni har gett upp än
/U