Dressyrhingstar med levande fölavgift

Sv: Dressyrhingstar med levande fölavgift

Mitt eget Bernstein sto har en fin avkomma efter Nobel, bedömd klass I på 3 års.
fast han när ju inte dressyr stammad.. :o

Förstår inte varför du skriver både här och på din hemsida att den blev klass I på sitt treårstest? Den fick 44 p på gångarter och 40 p i hoppningen (trots Nobels hoppstam). Ljuger du eller är du bara okunnig?

Förstår inte varför du skriver både här och på din hemsida att den blev klass I på sitt treårstest? Den fick 44 p på gångarter och 40 p i hoppningen (trots Nobels hoppstam). Ljuger du eller är du bara okunnig?

Du har helt rätt, jag är högst förvirrad. Har faktiskt bara tittat en gång och sen tagit det ur minnet, som tydligen spelat mig ett spratt. Eller om den blev Klass I på sin fölvisning kanske... :confused:

Finns ingen anledning att ljuga om något som finns så lätt att ta reda på, du behöver inte vara dryg för det.
Alla gör ett o ett annat misstag ibland.

*kl*

Spontant tänkte jag direkt på Hermes när jag läste överskriften! Vet att du gillar att avla svenskt och jag tror kombinationen hade blivt bra. Nackdelen med Hermes är att det kanske finns en risk att ha honom till ett lågstält sto. Annars är jag väldans kär i Damino SD om någon lyckats missa det;). Men där ligger väl avgifterna fel antar jag.

det är väl inte ens så att jag sett en lågställd Ramboavkomma vad jag kan minnas, och dina var ju inte heller det. Träffade Rambo idag. Himla snygg, hade fått för mig att han skulle vara tung, men inte idag iallafall ;). Snygg herre :)
/U

*kl*

Spontant tänkte jag direkt på Hermes när jag läste överskriften! Vet att du gillar att avla svenskt och jag tror kombinationen hade blivt bra. Nackdelen med Hermes är att det kanske finns en risk att ha honom till ett lågstält sto. Annars är jag väldans kär i Damino SD om någon lyckats missa det;). Men där ligger väl avgifterna fel antar jag.

OM inget oväntat händer blir det en date med Hermes. Vilken fin kille. Har tyckt att han verkar lite trist, har ju inte sett honom live... Men något sa att jag skulle träffa honom, så jag åkte dit idag. Fick träffa Hermes, se ett superfint Hermes-föl, träffa Hermes alla syskon och snygga far, ryttaren, ägarna och hundar.. och målet med resan var givetvis Hermes själv.
Snygg som sjutton, vacker som en dag och med finfin rörelsemekanik. Dessutom cool. Fick se flera helsyskon som var lika fina. Det kändes bra att se att det inte var en tillfällighet att Hermes blev så fin.
Dessutom verkar det inte bli någon direkt linjeavel med mitt sto, ska kolla det nogrannare senare.
Nu får vi se om jag hinner ändra åsikt innan onsdag ;)
/U

Cairo kanske, han har levande föl avgift iallafall!

Cairo kanske, han har levande föl avgift iallafall!

Jag har sett någon avkomma som varit lite väl grov e.honom enligt min smak. Samtidigt känns det synd att lägga en V-hingst på ett sto som jag tror så mycket på som avelssto, tror hon kan leverera kanonavkomma. Han själv ser fin ut men jag är osäker på om han lämnar lika bra som han själv är. Hoppas givetvis själv på att jag har fel.

Fast han kändes större från marken. Tydligen är han bara 164 men har mycket resning så det hjälper på det. Syskonen var större. Jag tror inte man ska förvänta att han lämnar smått.
/U

Jag tycker inte heller att han ser liten ut - och hans rörelsemönster är defintivt stort. (Det är bara i jämförelse med dessa 1.85m dressyrälgar som jag ser på Eurodressage som hans mankhöjd verkar liten.) Jag är nyfiken på vad Hubertus Schmidt tyckte om honom!

Jag tycker inte heller att han ser liten ut - och hans rörelsemönster är defintivt stort. (Det är bara i jämförelse med dessa 1.85m dressyrälgar som jag ser på Eurodressage som hans mankhöjd verkar liten.) Jag är nyfiken på vad Hubertus Schmidt tyckte om honom!

Jo det finns ju absolut större hingstar! Samtidigt så är jag övertygad av att en sådan som Hermes skulle räcka till många av oss. ;)
Jag hade så mycket att titta och lyssna på de intensiva minuterna jag var där idag, men fattade jag det rätt ¨så hade han varit mycket positiv. Lämnar över till någon annan att berätta mer ;).
Det känns faktiskt fortfarande som ett bra val. Hoppas nu att det går enligt planen och att det kommer en frisk föling om ett år. Och så hoppas jag att Hermes får behålla hälsan så vi får se hur bra han kan bli :).
/U

Jag har sett Hermes vid ett par tillfällen, både på bruks och på championat. Han är kanonfin - grundmekaniken är jätte, jätte bra.

Jag såg en avkomma på 3-års häromsistens som jag gillade jättemycket, den visade ingenting för dagen, men det syntes att den var rörlig (om den hade fått chansen att spänna av). Även om den fick rätt låga poäng så hade den kvalitet och faktiskt - enbart utifrån vad jag såg på den hade jag kunnat välja Hermes till rätt sto..

*KL*

Ville bara säga TACK till er i tråden, tack vare Ts och ert hingstgrubblande hittade jag Rambo som jag totalt missat.. och som verkar kunna matcha upp mitt sto bra... efter många års hingstdividerande.. :bow::bow: Tack, Tack alla kunniga bukemänniskor! :love:

Jag har sett Hermes vid ett par tillfällen, både på bruks och på championat. Han är kanonfin - grundmekaniken är jätte, jätte bra.

Jag såg en avkomma på 3-års häromsistens som jag gillade jättemycket, den visade ingenting för dagen, men det syntes att den var rörlig (om den hade fått chansen att spänna av). Även om den fick rätt låga poäng så hade den kvalitet och faktiskt - enbart utifrån vad jag såg på den hade jag kunnat välja Hermes till rätt sto..

Var såg du den? (Funderar på om det är den hästen jag såg)

Fast han kändes större från marken. Tydligen är han bara 164 men har mycket resning så det hjälper på det. Syskonen var större. Jag tror inte man ska förvänta att han lämnar smått.
/U

Fast han är ju linjeavlad på Urbino, så jag skulle inte lägga honom på ett sto av mindre storlek.

Jag tror de flesta går med påa tt du betalrar levande fölavgift istället.
Välj den hingst du gillar, och ring och diskutera med ägaren.-

Precis så är det.................idag kan man diskutera det med hingsthållaren, förr kunde man inte det.

Svårt att hitta en ung hingst med bättre meriter än Hermes. Inte många av importerna kan mäta sig med vad han gjort redan. Hans första årgång blir ju 3 i år, och hittills har jag hittat 3 hästar som visats på 3 års testet, och de är 166, 165, 163 cm, så jag tycker inte man behöver vara så orolig för att han skall förärva sig litet. Finns dessutom mycket sämre hingstar att linjeavla på än Urbino ifall någon oroade sig för det.

vad roligt att det finns fler som uppskattar honom.
Vi får hoppas att den där 3-åringen får fler chanser att visa sig. Det är inte alltid lätt att vara ungdom ;)
/U

*KL*

Ville bara säga TACK till er i tråden, tack vare Ts och ert hingstgrubblande hittade jag Rambo som jag totalt missat.. och som verkar kunna matcha upp mitt sto bra... efter många års hingstdividerande.. :bow::bow: Tack, Tack alla kunniga bukemänniskor! :love:

Vad roligt att även du fick något ut av tråden :). Till vilket sto?

jag passar givetvis på att tacka för engagemanget från alla som har skrivit i tråden jag med! :)
/U

Fast han är ju linjeavlad på Urbino, så jag skulle inte lägga honom på ett sto av mindre storlek.

Kanske inte, samtidigt så vet man ju inte hur generna slår. Har man ett sto som kan förväntas ska lämna smått och vill ha en stor avkomma kanske det finns säkrare hingstar storleksmässigt. Samtidigt så har jag hört att många blivit överraskade över att avkommorna blivit större än man önskade. Jag inbillar mig att han inte kommer att hamna på minus på storleksblup.

/U

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 733
Senast: pastejja
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025