Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Flore Star tänkte jag på till mitt lilla fullblod så jag misstänker nog även där större. Det värsta är ju att vi inte vet om TD ger stort själv... Ville kolla om någon sett några eller har några.

Ampere blir för kostsamt... Sir Donnerhall D-blod... Temptation fryst...

Luxus står kvar iallafall, "tråkfux" trotts allt... Jo, jag vet att det kan bli fux vad jag än tar pga DR... Åh den som kom ut hade inget hår så det syntes inte vilken färg den skulle få. Men tecknad ordentligt var den det syntes...

Får väl skriva som på "fejan": Nä om man skulle vända blad å kolla in någon hoppehingst...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Edison O är så läcker! Frågan är om jag får en studsande jätte köttbulle bara?
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Har du tittat något på Canterbury? Iofs mest hoppinriktad men har även bra rörelser och har lämnat dressyrhästar också.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Edison O är så läcker! Frågan är om jag får en studsande jätte köttbulle bara?
Jag tror att risken är stor att det blir en stooor och grov köttbulle :D

Shooting Star gillar jag, men han har ju Donnerhall några generationer bort (men det är rätt svårt att hitta hingstar som inte har det). Fölisen skulle få Donnerhall i 4e led från honom. Är det ok med en 7a på skritten alltså? Shooting Star är ju ganska liten (eller mer normalstor), snärtig och ädel samt har svårklassmamma så det borde passa dina önskemål ganska bra.

Ampere tycker jag har skum skritt och spänd bakdel, har sett samma tendenser hos avkommor. Temperamentet/hållbarheten kan nog också ifrågasättas med tanke på att det verkar trögt att åka och rida utanför gårdsplanen.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag har en åring efter shooting star. Väldigt ädel, normalstor. Jag är väldigt nöjd med henne. Han verkar ge en bra front!
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Inte Sir Donnerhall ...Sir Oldenburg Eklunda stuteri;) Dock ingen bra skritt är ädel själv , Bra sperma , Ger inte fux .

Luxus gillar jag och där har du väll det du vill ha förutom att han är fux dåå:D


Mia
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Snap Shot tar jag heller än Shooting Star men då kommer 4 + 4 Donnerhall rätt långt bak... Alabaster är spännde...

Sir Oldenburg sa även Eklunda men jag vet inte om jag gillar han så bra. Lite filmer på honom riden... lyftes till skyar men ner som en pankaka känns det lite som.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Snap Shot tar jag heller än Shooting Star men då kommer 4 + 4 Donnerhall rätt långt bak... Alabaster är spännde...

Sir Oldenburg sa även Eklunda men jag vet inte om jag gillar han så bra. Lite filmer på honom riden... lyftes till skyar men ner som en pankaka känns det lite som.

Är det något speciellt skäl till varför du är rädd för en dubblering av D-blodet? Jag skulle nog se det som en fördel, snarare än motsatsen. (Däremot skulle jag ha undvikit Don Schufro, då det blir väl nära).
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

När man har ett så stort sto som du har så är utbudet av lämpliga hingstar begränsat, det blir svårt att välja bort hingstar pga färgen. Fux är dessutom en färg som kan "poppa upp" trots att ingen av föräldrarna är fux eftersom det är ett recessivt anlag. Ditt sto har ju ett fuxanlag eftersom pappan är fux.

För att undvika att få ett fuxföl så måste du använda en hingst som är dna-kollad och som helt saknar fuxanlag, då blir hingstutbudet väääldigt begränsat. Så det hjälper inte att välja bland bruna hingstar, många av dem bär på ett fuxanlag och kan därför ge fuxföl med ditt sto.

Att linjeavla så att en häst förekommer 4 + 4 generationer bakåt är inget ovanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Vill å vill inte dubbla D-blod. Man är väl lite rädd för att dubbla. Men om man ser till statestiken så är D-blod väldigt ofta bubblat.
Fux fasan sitter i sen vi avlade varmblod... Har en tvååring efter Warsteiner som är tokkul kille och fux! Bara haft en fux innan som jobbadet helt kalart underbart under ryttare. Säljarna var dock inte helt ärliga så han fick jag bara njuta av i 4 år. Such...

Kan Snap Shot vara ett alternativ vid bubbling av D-blod eller annan hingst? Det är lungt Luxus finns kvar...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Mitt sto e krack c fick en fux e connaisseur. Bamora har fux i tredje led (Amor) o connaisseur i andra led (donnerhall). Hade absolut inte väntat mig en fux fast jag vet att det kunde bli en. Så man vet aldrig, har man fuxgener så har man!
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Kan man känna att det går bra då kanske å dubbla D-blod...

Hingstförslag?
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Du har ju redan fått en hel del förslag. Jag skulle struntat i vilken färg fölet kan få, det är viktigare med de andra egenskaperna. Luxus tror jag blir för grovt för ditt sto (om man går efter hennes stam). Dessutom verkar han ju lämna storlek, enligt de som har fått föl efter honom iaf. Jag skulle istället valt en lätt, ädel, långbent hingst som är runt 165 cm hög.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Kan man känna att det går bra då kanske å dubbla D-blod...

Hingstförslag?

shooting star och Snap shot är väl båda bra kandidater, tycker jag! :)

Sandreo nedärver inte fux, har superbra front och ger bra gångarter, men kan säkert ge en större avkomma. Å andra sidan är han beprövad, medan Shooting star och snap shot är nya i aveln.

Florencio ger ofta små avkommor.

Jag tror att du ska fokusera på att få fram goda kvaliteter (gångarter, temperament och exteriör) i första hand, och inte lägga allt fokus på storlek. Stora hästar är trots allt gångbara på marknaden om hästen i övrigt är fin!
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ja säger som flera andra, är det nåt man kan (el tom ska tycker tyskarna...) dubbla i dressyravel så är det Donnerhall. Tar mig friheten att klippa ur P Pileryds avelsråd som också flera andra har nämnt, för ett sto med Donnerhall-blod i 2:a led:
"...Donnerhallblodet går att dubbla (i motsats till exempelvis Weltmeyer- och Rubinsteinblodet), särskilt om det också finns fullblodsinslag i bägge individerna.
.....mer Donnerhallblod, därför att den hingstlinjen är världsledande för dressyravel. Detta beror på att Donnerhall står för maximal läraktighet och mycket gott lynne samt kontrollerbar arbetslust. Många Donnerhall-söner ger dessutom faderns starka rygg och snabba, perfekta bakbensarbete. De är ofta trygga, orädda och minimalt tittiga."
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Sitter på jobbet. Sandreo kollad endast fryst... Mailat om Sanotti men vet inte om något svar kommit idag.

Herzensdieb har jag bara kollat lite å inte fastnat för. Får kolla igen.

Glöm det där med fux som jag sagt. Huvudsaken är ATT det blir ett FÖL som är trevligt och blir en bra dressyrhäst!
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag har ju sagt Snap Shot hela tiden!!! :banghead: Hehe!
Lite mindre med bra skritt.
 

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 857
Senast: pastejja
·
Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 512
Senast: Retzina
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: athena
·
Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp