Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Som stoägare med önskan om framtagande av kvalitets hästar med gott lynne, god ridbarhet och goda rörelser är det jobbigt att sitta här uppe i Norrland och inte ha möjligheten att åka på burksprov och hingstvisningar. Man måste ju sköta om hästarna också. Har som ingen jag litar på att ta hand om de små liven och de jag kan lita på bor för långt bort. Jag förlitar mig mycket på filmklipp och info man kan hitta här samt två goda vänner som kan kolla där nere... Åh jag kan säga att den här tråden ger en del tillbaka.
Qurinell gillar jag inte alls. Ser ut att be om ursäkt att han finns...
Johnson älskar jag men... Så därför tänker jag på Edison O...
San Amour och Sandro Hit blodet har jag kikat på också men de ser rätt matta ut bak tycker jag.
Även en unghingst som jag kikat lite på är Homburg...
Åh Weltman har bara 1.7 på storlek, ger han stort i allafall...
Friendship är en som finns med men så har jag en kompis vars 2 åring är 167....
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Så fyller vi på!

"AW"
Din bild på Sto 15 år 8 föl var det väl ser ut som en kopia på mitt sto... Är hon din? Vilken har du betäckt henne med? Utifall att det är ditt sto...

Söker på utländska hingstar å blir sjukt sugen på Van Vivaldi å ser Jazz x 2...

Bästa är nog om jag får en hingst i Sverige...

Har haft nu två tuffa säsonger så jag är luttrad. I fjol så fick jag på mitt fullblod tvillingar efter Firgaro R gick inge bra alls alla borta. Så i år så tappar vi då Twiligt fölet i mitten av januari. Gissa om det känns jobbigt att betäcka. Det var ju hennes första som hon tappade nu så jag känner lite vånda över att ta en hingst runt 20.000:- Tråkigt att så få har levande fölavgifter. Men jag tänker inte välja en sån bara för att...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Stoet som AW lagt ut bilder på är mitt avelssto som inte är 16 år utan 17..;))

De andra bilderna är på hennes avkommor där tre är e. Florencio I och de andra två e. BH Zack respektive BH Don Schufro.

Hon präglar sina avkommor väldigt mycket med sina aktiva bakben och sin front och hopsättning och jag tycker att det finns stora likheter mellan alla hennes avkommor både vad gäller exteriör och temperament.

Letar Du efter en hingst som lämnar bra skritt och inte ger så stort skulle jag absolut rekommendera Florencio I. Ger dessutom mycket trevligt men ändå alert temperament och stor samarbetsvilja och rörlighet.

Stoet på bilden har vi tagit fyra Florencioavkommor på och vi har därutöver en avkomma till ett av våra andra ston efter samma hingst och har haft ytterligare en som inte är vår men växt upp här.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Hm... Kan då min fundering att ta Luxus med Florecio I som far vara rätt ok då...
Vill ju så gärna ha en hingst som står i Sverige eftersom jag bor i norrland... Känns som lite vanskligt att ta in sperma ända hit upp. Bodde jag i Skåne hade jag inte tvekat en minut.
Men så har en häst ingen färg, men jag är inte förtjusta i Fuxar...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Du sitter och kritiserar mig för att sprida "falsk" information! Faktum är att han har fått dåliga poäng ett par gånger. Sedan försöker du trycka till mig med Ampere, som du sedan ser att du har fel. Men snälla någon! Jag har sett Luxus ett flertals gånger, utanför bruksprov och andra evenemang. Men klart det var många årssedan, då han var en liten kille.

Om jag har ett sto med en dålig skritt, då lägger man ju för tusan inte en hingst med 7:a på skritten?! En hingst som man knappt vet vad han ger, bara gett några föl och ingen ridhäst. Florencio är en fantastisk hingst, men Luxus är inte den bästa kandidaten som är efter honom i mina ögon. Faktum är att jag hade inte använt honom om jag så hade fått det gratis! Speciellt när man få detta bemötandet. Klart att jag kan förstå att det är känsligt, men man kan sköta det så mycket snyggare än vad du gör Pisan..
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Det är klart, jag har aldrig sett er på någon hingstvisning eftersom jag har varit inne på några andra hingstar. Men det är uteslutet att man har sett en hel del filmer som du har lagt ut, han ser trevlig ut. Väldigt lugn.

Absolut! Jag har full förståelse att man inte alltid presterar på topp! och precis som du säger att de är unga. Sedan är det upp till stoägaren att välja hingst, jag hade inte själv använt honom till mina, trots han har ett sådant fantastiskt utseende och färg. Helt enkelt för att jag tror inte att han passar på mina. Jag brukar se efter era resultat på tdb. Du har gjort ett fantastiskt jobb med honom :bow:
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Det är inte känsligt alldeles oavsett vad Du tror...

Jag tycker bara att det är märkligt att man som Du gör uttrycker sig kategoriskt om den ena hingsten efter den andra och hade jag inte läst Ditt tidigare inlägg om Ampére hade jag helt enkelt inte brytt mig..

Att som Ampère ha en 8 på skritten är i mina ögon alls inte dåligt så jag är fortfarande av den uppfattningen att det Du uttryckte om att hans skritt brister inte är med sanningen överensstämmande.

Jag har heller aldrig överhuvudtaget rekommenderat den hingst jag har fött upp till TS utan istället rekommenderat just Florencio I.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Söker på utländska hingstar å blir sjukt sugen på Van Vivaldi å ser Jazz x 2...

Har du tittat på Dream boy? e. Vivaldi - Ferro. Han finns tillgänglig i Sverige. Super trevlig hingst, jag har följt honom något år eller så. Sedan är han ju svart, vilket är ivf ett plus i mina ögon.

San Amour tycker jag är fin, han var verkligen imponerat med hans avkommor. Långlinjerade och ädla men en fantastisk teknik!
Jag slänger in några klipp på avkommor:
http://www.youtube.com/watch?v=Q0Wb3LHCL-w
http://www.youtube.com/watch?v=TNfTTnYwJ78
http://www.youtube.com/watch?v=adZysoEF804
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Det är inte känsligt alldeles oavsett vad Du tror...

Jag tycker bara att det är märkligt att man som Du gör uttrycker sig kategoriskt om den ena hingsten efter den andra och hade jag inte läst Ditt tidigare inlägg om Ampére hade jag helt enkelt inte brytt mig..

Att som Ampère ha en 8 på skritten är i mina ögon alls inte dåligt så jag är fortfarande av den uppfattningen att det Du uttryckte om att hans skritt brister inte är med sanningen överensstämmande.


Det är precis som AW skrev, att de ser olika ut. Somliga skrittar inte igenom kroppen, andra skrittar kanske kort, vissa kan tendensera till pass och andra inte. Har man ett sto som skrittar kort men inte genom kroppen bör man välja en som gör det.

Men! Jag är inte den som är det! Tvärtom! Jag tar av mig hatten och säger: Det var kanske fel ord jag använde. Borde ha skrivit att han har fått en 7:a på skritten ist för att den var dålig.

Jag har heller aldrig överhuvudtaget rekommenderat den hingst jag har fött upp till TS utan istället rekommenderat just Florencio I.

Jag hoppas att du själv tror på det. Du skriver kanske inte rakt ut, men mellan raderna uppfattas (ivf jag) att du marknadsför hästen. :mad:
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Dream boy är ju en klar finalist i mina ögon. Men då måste jag till annan seminstation... Han går bara på fryst semin...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Sandro Hit avkommorna tycker jag ser matta ut bak. Men så har jag hittat Tomahawk som är svenskfödd till och med men inte godkänd här i Sverige.
San Amour har de varnat för att det kan bli problem att få tag i sperma för att han är så poppis.

Men de San Amour avkommor du länkat till ser helt underbara ut!
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Alltså hingsten har fått en 7.a på skritten EN gång på treårstest.
Efter det så har han 9 både på bruks då han gick igenom och på kvalitén.

Jag förstår inte hur du kan få till det att han har dålig skritt.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Har du nån koll på hur Dream Boy är i skallen? Kollade lite på den och tyckte han ser jättretrevlig ut men backade i år på att han bara finns på fryst.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ja jag menar det verkligen - min avsikt var aldrig att marknadsföra hingsten.

Jag reagerade däremot på hur man enkelt kan dribbla med siffror och omdömen och få det till att bli precis det man vill och min första reaktion gällde just Ampére.

Du använder beträffande Luxus resonemanget att det viktigaste är hur "ursprungsskritten" bedömts - och det resonemanget kan jag köpa även om jag inte håller med. När Du sedan vänder på hela resonemanget beträffande Ampère och helt bortser från det faktiskt ganska bra betyget 8 som han fått som treåring och istället utgår ifrån den sämre siffran som utdelades i ett läge då han inte var sig själv, känner jag mig inte längre bekväm med Ditt sätt att resonera.

Du får självklart tycka och tänka precis vad Du vill men det skulle kännas lättare att förstå Ditt resonemang om det hade varit konsekvent baserat.

Nu lämnar jag den här diskussionen...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Har du nån koll på hur Dream Boy är i skallen? Kollade lite på den och tyckte han ser jättretrevlig ut men backade i år på att han bara finns på fryst.

Jag har inte sett han live, men han fick 8 på ridbarhet/attityd, dessutom ser han otroligt trevlig ut när han rids. Positiv och sammarbetsvillig ut.

Här är en film för de som inte vet vem det är:
http://www.youtube.com/watch?v=qXPQSnsD4QE
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Du använder beträffande Luxus resonemanget att det viktigaste är hur "ursprungsskritten" bedömts - och det resonemanget kan jag köpa även om jag inte håller med. När Du sedan vänder på hela resonemanget beträffande Ampère och helt bortser från det faktiskt ganska bra betyget 8 som han fått som treåring och istället utgår ifrån den sämre siffran som utdelades i ett läge då han inte var sig själv, känner jag mig inte längre bekväm med Ditt sätt att resonera.

Helt ärligt så visste jag inte att han hade fått en 8:a. Alla är inte så duktiga som du, det var enbart pga okunskap. Vilket jag anser är mänskligt. Dessutom fanns det andra faktorer till att jag inte vill ha Ampere, så som storlek. Dessutom så hade han inte tillräcklig bra skritt, mitt sto har en urusel skritt. Väldigt kort. Nu är hon inte visad, men hade inte fått mer än 6. Medan trav och galopp är super trevliga (i mina ögon 9:a). Då kanske du förstår att jag hellre anser att en hingst som Snap Shot som fått 10 har en bättre skritt än ampere som fått 8.

Men jag ber om ursäkt över att du blev upprör pga av min okunskap gällande Ampere.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Varför är du ute efter en 9-10 mässig skritt ? Det är ju en bra bedömnings siffra på de olika visningarna men jag vill inte ha den på en dressyrhäst ?

Angående Luxus förstår jag faktiskt inte ditt resonemang överhuvudtaget ?
Han har väll visat bättre skritt än 7an på 3 årstestet ett flertal gånger .

Jag förstår att hingshållarna inte har lust att visa sina hingstar på 3 årstestet när man ser hur vissa använder dessa siffror över en kort bedömning ......
Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag tycker att Zuidenwind lämnar väldigt eleganta snygga avkommor, har själv en dräktig med honom. Han själv är inget "wow" men avkommorna blir verkligen snygga! Även sonen Certus är väldigt fin.

Av dom nyare hingstarna gillar jag Snap Shot, jag tror att han kommer bli en av dom nya poppishingstarna. Förärvningen är ju än så länge osäker, men stammen är ju bra.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Sanp Shot så har vi D-blodet i.
Talat med Gränsbo om Zuidenwind och Carlton Hill och avrådde från Zuidenwind pga dålig skritt. De känner ju sina hingstar och mitt stos hingst. Ville ha Zack i fjol så jag talade med dem då också. Figaro betäckte jag fullblodsstoet med så honom gillar jag men han ger stort som Zack...

Känns som jag köpt ett himla fint avelssto men att det inte finns hingstar till henne... Äh får jag bara ut ett ur hon så ser man mer vad man ska sätta på henne.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Fast en 8 på skritt i Holland tycker jag inte går att jämföra med en 8 i Sverige. Vi värderar skritten lite annorlunda. De skrittar dem heller aldrig på helt lös tygel.
 

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp