Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Hon är jättefin . Grattis .

Metall upplever jag snarare att han gett väldigt litet ?

Mia
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Fick inte heller upp "rostad"s filmsnutt....

Rubin kollade jag bara lite på ifjol. Måste kanske ta mig en stenkoll på honom.
Luxus har jag funderat en hel del på. Florencio I är ju fin förvärrvare av de jag önskar enligt blupen och Luxus är ju mindre än Florecello... Men så var det ju det här med fux...
Ni får sparka mig i baken men som min kompis sa när min Warsteiner unge skulle säljas... "Du passar inte på en fux så du får sälja honom"... Han är återköpt och är charmtrollet nr 1.
Vad jag förstår så ger han mer färg (vitt) än vanligt. Måste kolla igen...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Luxus har dock ingen bra skritt, den blir lätt "passaktig".
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Njae det är väl verkligen inte en sanning..



Han visade pass vid ett tillfälle som fyråring på bruksprov efter att en hel vecka visat ren skritt och har därefter - blivit högst bedömda häst på gångarterna på kvalitetstävlan, godkänts på bruksprov, blivit 2:a i Breeders som fyraåring, blivit 2:a i Breeders som femåring, gått finalen i Falsterbo, blivit bästa svenska 5åring i UnghästVM, deltagit på Globen, vunnit hingsttävlingen vid bruksprovet - och deltagit i en hel del andra visningar och kvaltävlingar och har ingen gång av dessa fått någon anmärkning på skritten utan istället flera gånger bedömts med en 9 på skritten.

Jag vet att jag är partisk och inte bör uttala mig, men det känns inte riktigt sanningsenligt att uttrycka sig som Du gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Och ? Det säger du pga den enda gång han har passat och det råkade vara bruksprov då. eller har du några andra belägg ?
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

*Delvis KL*
Sant, men han fick en 7:a på skritten under 3års med. Det är kanske bara jag som känner så, men jag hade inte valt en hingst med så varierade resultat när det är just den gångarten man vill förbättra. Sedan kan hästen förbättra sin skritt under ridning, titta bara på Birar. Han fick en 7:a, dock hans lägsta gångartsindex men ändå tävlat i höga klasser.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ja han fick en 7 på treårstestet, men anledningen då var att skritten var kort och alls inte några passtendenser..


...eller vad är det Du vet som inte jag vet?
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ops här händer det saker.
Kollat in "rostad" filmen. Den skritten tycker jag är passaktig... Nu har jag en Troll 660 unge med underbar skritt även samlad. Hittade ett fuxsto på youtube och hon såg lite "matt" ut. Men det är ju så svårt att säga hur de visar sig när man bara ser dem på en rulle på youtube.

Kollar man på Edison O så var jag lite tveksam till honom för på filmen tycker jag han såg lite passaktig ut i skritten på bruksproven. Han är en hingst jag har ett öga på ocskå. Johnson gillar jag. Enligt en som var på Bruksproven så var han snäppet bättre. Men smaken är som baken, delad... Men hon som var där har samma smak som jag.

Sitter och söker och söker. Men Hermes och Rambo är inte mina favoriter.
Weltman? Vad säger ni om honom?

Eller ska man tordas på en unghingst...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag har sett Luxus många gånger inklusive bruksprovet då han ansågs ha passartad skritt. och det är enda gången jag sett någon sådan tendens hos honom. Detta var två år sedan och jag har sett honom ett antal gånger efter det.

Detta är min egen amatörmässiga film från Globen 2012 http://www.youtube.com/watch?v=JUk079Ekq0g
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

om du ska ta en ung så gillade jag Certus NL Men blodet på honom är ju rätt så skarpt... När jag såg Royaldik så tyckte jag mkt bra om honom, men han är ju inte av den mindre sorten. Jag har även sett Rubin, o jag känner nästan aldrig "jag vill ha-" känslan. Men den hingsten är så himla ridbar, trevlig o verkar vara supertrygg! Så den tycker jag verkligen är nåt!
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

O ang Luxus, även jag har sett honom flera gånger. Med o utan ryttare, kort skritt, ökad skritt, korta o långa tyglar, o nej, en gång är ingen gång.. Däremot fanns det hingstar som godkändes i år med klara passtendenser utan att ens få en kommentar om det....
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Weltman? Vad säger ni om honom?

Det är helt klart en underskattad hingst i mina ögon men han ger inte litet enligt min erfarenhet och han bör läggas på ston som är byggda i uppförsbacke. Men han brukar ge ridbarhet till tusen och en härlig skritt och trav. Trevligare hingst får man leta efter.

Du kan ju alltid titta på Qurinell om du är inne på unghingstar. Jag vågade inte använda honom i år då jag misstänker att det kunde bli en ponny med mitt lilla sto. (Även om jag faktiskt inte kan se var 9:an på skritten kommer i från på den lilla filmsnutten från hingstvisningen. Dock så ska han röra sig betydligt bättre i hemmiljö.)
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ja han fick en 7 på treårstestet, men anledningen då var att skritten var kort och alls inte några passtendenser..


...eller vad är det Du vet som inte jag vet?

Jag menade inte att den var passtenderande under 3års, utan bruksprovet. Hur ska stoägarna veta hur hingsten rör sig i "vanliga" fall? Eftersom jag själv är hingsthållare så vet jag att ibland blir poängen inte alltid "rättvisa", av olika anledningar. Men det är ju de poängen som man bl.a. dömer hingstarna. Vilken är självklart, då vi inte kan se han så som du... Men du måste väl se vad man reagerar på, att han som "ung" få halv bra poäng och sedan mycket bra. Man får uppfattningen att man har förbättrat gångarten, dvs. att han inte har en bra skritt från början. Men du känner man bäst, men du kan ju inte marknadsföra han vid varje diskussion som uppkommer. Han kanske har en bra skritt, men det är omöjlgt att veta om man inte sitter i er sits.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Det är lite synd att storleken sätter stopp, annars hade jag rekommenderat Johnson. Det är en bra kombination med Donnerhall. Han har bra typ (enl. poäng!), tre jämna gångarter, har visat att han kan och att hans avkommor kan, internationell hingst (passar bra eftersom du har ett internationellt sto), rör sig väldigt flashigt, men tyvärr 172cm..
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag menade inte att den var passtenderande under 3års, utan bruksprovet. Hur ska stoägarna veta hur hingsten rör sig i "vanliga" fall? Eftersom jag själv är hingsthållare så vet jag att ibland blir poängen inte alltid "rättvisa", av olika anledningar. Men det är ju de poängen som man bl.a. dömer hingstarna. Vilken är självklart, då vi inte kan se han så som du... Men du måste väl se vad man reagerar på, att han som "ung" få halv bra poäng och sedan mycket bra. Man får uppfattningen att man har förbättrat gångarten, dvs. att han inte har en bra skritt från början. Men du känner man bäst, men du kan ju inte marknadsföra han vid varje diskussion som uppkommer. Han kanske har en bra skritt, men det är omöjlgt att veta om man inte sitter i er sits.

Funderar kring ditt sätt att tänka kring hingstarna. Jag ska försöka hålla mig till principer och inte Luxus eftersom jag inte kan skriva om honom här.

Du frågar hur stoägarna ska veta hur hästen är "på riktigt" och inte bara vid ett tillfälle. En seriös uppfödare, av ett eller flera föl, tar sig tid att gå igenom hingstens alla resultat, beskrivningarna bilder, filmer mm. Kommentarerna är mycket viktigare själva än poängen i det här fallet. En niomässig gångart kan se ut på väldigt många olika sätt. Hästen kan vara rörlig med stora, kanske lite långsamma gångarter eller en häst med mycket mekanik och kvickhet. Vad som är bra beror helt på vilken typ av sto man har...

Så speciellt omöjligt för en stoägare är det inte att ta reda på vad som är vad hos en hingst. I alla fall när det gäller SWB och andra svenska raser. För utländska hingstar är det självklart svårare. Men om man är orolig för ett visst drag hos hingsten får man gå tillbaka och titta på mamma och/eller syskon. Bara för att en häst har en viss siffra vid ett tillfälle har man inte facit. Man får inte heller glömma att hingstarna är unga när de går igenom alla test med poäng och självklart kan även de ha en sämre dag.

Gör ett inlägg med lite bilder.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Vill bara med dessa bilder visa att man nog har ganska bra koll på vad stoet i fråga ger sina avkommor exteriört. Så hur hingstens släkt ser ut är faktiskt viktigare än hur han som individ är. Finns en del fantastiska hingstar i sporten men som avelshingst sen tyvärr inte lämnar lika fina individer som han själv är.

Mammahäst 15 år, fått åtta föl.
272680_226632577371846_8305021_o.jpg


Mammahäst 16 år med sitt stoföl 10 månader


Sto 2,5 år
664822_455022767866158_1049586773_o.jpg


Hingst 4 år
259293_466678546700580_556602163_o.jpg


Hingst 5 år
175924_4717178972547_156333927_o.jpg


Valack 12 år
296958_422566291111806_1809007942_n.jpg
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ja Du hur skall man kunna veta?

Man väljer självklart själv vad man försöker ta reda på som stoägare och vad det är man vill sprida för information på ett forum..

I min värld är sanningen varken svart eller vit och man behöver titta mycket på hingstarna, avkommorna och själv värdera bedömningarna från de olika visningsställena för att landa i ett eget ställningtagande kring vad som kan passa ens sto,

.. i en annan tråd är det Ampères skritt Du bedömer som mindre bra trots att han fått en 9:a på 70-dagarsprovet i KWPN men fått en 7:a här i Sverige när han visades vid hand i ett långt ifrån optimalt skick fysiskt men framförallt psykiskt.

Hur ser grundkvaliteten ut här? I Dina ögon uppenbarligen knappt 7-mässig eftersom Du tycker den är dålig.
Då måste jag få undra hur mycket Du sett av den hingsten och av hans avkommor och hur Du här analyserar de bedömningar som gjorts av honom för att landa i att 7:an i detta fallet speglar verkligheten och är den information som Du vill sprida till undrande stoägare?
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Förlåt - Ampère hade inte 9 på sin skritt i Holland utan 8. Fel av mig.
 

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp