Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Några andra du kan titta på som inte har Donnerhall-blod och inte ger så stort, vet dock inte specifikt hur det är med skritten och de står inte i sverige:

Fidertanz
Friedensritter

Även Fürst Piccolo på fryst.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Varför är du ute efter en 9-10 mässig skritt ? Det är ju en bra bedömnings siffra på de olika visningarna men jag vill inte ha den på en dressyrhäst ?

Det är liten sannolikhet att avkomman får en 9-10 på skritt. Eftersom stoet har en så pass dålig skritt. Det var inte bara skritten som jag föll på, han har en mycket fin typ (10p) och lagom stor (165 cm). Så han hade alla kvalitéer som jag sökte efter. Varför anser du att det är fel att en häst har 9-10 på skritt? Jag tycker inte att det avgör ifall det blir en dålig dressyrhäst eller inte :)
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Firenze? kombo av D och Fblod, verkar inte lämna stort och lämnar snyggare än sig själv ( i mitt tycke). bra skritt också.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Äh vänta här nu...
Mitt sto, jag som startade tråden har på 3-års 8:or rakt igenom och 7-7 på hoppningen...
Men jag vill ändå ha bättre skritt genom kroppen än hon har. Hon dansar fram i traven och galoppen är bra. Hon är byggd i uppförsbacke å så stor på det...

Firenze går bort, har redan D-blod.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

För att en stor skritt ökar chansen till pass/passtendenser .
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Vem var hon betäckt med nu ?
(såg på blup att hon betäcktes 2012)

Framför allt så tror jag att du ska se upp på storleken så du inte får en ännu större. Både DR och Cortez lämnar stort och din är ju inget undantag.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag har en stor skritt genom hela kroppen på min valack efter Troll 660 men har aldrig haft passtendenser på honom. Åh jag vet inte om jag alls vill hålla med om passtendensen.

Jag hade betäckt med Twiligt och hon tappade det i januari.
Jo det är storleken jag är dödligt rädd för. Därför är jag så himla rädd att ta de unga hingstarna för de känns som de har riktig kräm i sperma. Äldre hingstar kan ge mindre. Eller är det bara något jag inbillar mig.

Jo, jag har ju talat med Gränsbo om storleken. De har ingen direkt som ger mindre å bra skritt. Carlton Hill kom vi fram till. Men jag gillar inte honom dirket.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jo, stor skritt ligger mer i riskzonen för pass.

Men jag tycker du tänker klokt, en med skritt som ffa går genom kroppen, men den behöver nödvändigtvis inte vara så stor. Men jag tycker att du ska prioritera storleken ännu högre än skritten, stoet har ju en bra skritt

Vad trist att hon tappade fölungen i Januari.
Synd att inte Maserati är i avel, han hade nog kunnat passa perfekt.
Annars så Metall ?
Vad tror du om Negro ?
Eller kanske Heslegårds Rubin ?
Ja, eller Luxus eller hans pappa Florencio
Eller Fidertanz
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jo, det var jobbigt när jag kom hem och vattnet gick...
Det är väl lite därför man är lite stirrig nu vem man ska ta. Har ju inte lust att slänga ut en himla mass pengar (vill ju gärna ta Johnson på henne, men där slutar nog summan på 25.000:-). Du har rätt där om att inte stirra sig blind på skritten kanske... Hon skrittar inte dåligt men den är svårtast att förbättra.

Har du någon koll på Metalls psyke? Har kollat med en som ridit några Metall avkommor och hon säger att de är fina. Något känsligare bara om hon kunde se något...

Det är jobbigt när det inte finns någon sån här "AHA" hingst i Sverige i år tycker jag. Bara de unga oprovade finns...
Måste kolla mer om det går att få tag i Fidertanz...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Men Friendship vad säger du om honom "cirkus"? Har du någon erfaranenhet?

Han var nr 2 ifjol. Det var ju lite panik då eftersom jag köpte och hämtade henne den 8 juni...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Caprice horse breeding tar in på Fidertanz, han kostar 3.000 i språng + 12.000 vid 60 dagar.

Vågar du chansa kan han nog passa bra på det mesta du önskar! Såhär skriver de om hans förärvning:

Fidertanz präglar starkt sina avkommor med sitt stabila kynne, höga ridbarhet parat med stor energi.Vidare förärver han tydligt sin alldeles särskilda rörelsemekanik med mycket tryck och rörelse genom hela kroppen. Avkommorna är mycket reglerbara och har stor talang för samling. Exteriört är avkommorna korrekta och välbenade, med väl ansatta halsar samt små och ädla huvuden. Fidertanz tillför inte nämnvärt storlek och kan med fördel tillföras större långlinjerade ston,gärna med Donnerhall och Sandro Hit blod.

Men jag tror även Friendship kan vara ett bra alternativ! Kanske lite mer massa i honom typmässigt.

Du kan ju också kolla på Herzensdieb (står i tyskland).
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag har ju en sondotter till Friendship. Men hon är inte köpt på stammen utan på den individ hon är. Jag vet inget egentligen om själva Friendship.

Johnson tror jag kan ge stort och mycket massa så honom hade jag valt bort.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Om det nu är rätt sto som jag tittar på på blup (stämmer in på uppgifterna du uppgett) så har ju hennes uppfödare betäckt mamman med Figaro R, om du är intresserad av att använda Friendship så är det väl ypperligt att åka och titta på hur den kombon blev?

Jag tycker att Rambo, Hermes och Bellman stämmer väl in på de önskemål som du har uppgett, inte så stora/inte lämnar så stort, bra skritt (jämna gångarter), inte dyra. Eftersom de gått svår dressyr i flera generationer på hingstsidan så borde de ha talang för samling.

Såg att någon annan redan föreslagit Hermes, vet inte om du missade det eller om jag missat ditt svar på det :)
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Flippeti: Hon var stor och grov. Inte lika stor som TD dock. Figaro ger stort!!! Jag hade han på fullblodet. Tyvärr blev det två när det var dax så det gick riktigt åt helvete... Det är väl även därför jag har våndan över betäckning men det är det jag lever för... Jag är realist. Vi har född upp varmblod förut så jag har varit med ett tag. Men nu är jag så luttrad. Vill ha en fin fin hingst men vet att det kan bli att kasta pengarna i sjön. Har alltid försäkrat men jag vill även kunna sälja vilket inte går när det går så här åt ... Men jag provar denna donna igen. Och det är väl lite därför jag är så försiktig med att ta dyra hingstar och importhingstar med dyr frakt. Om hon visar att hon inte kan bära fram... Nä nu ska vi inte måla fan på väggen. Vi kanske ska lägga Friendship till handlingarna, min kompis har ju en tvååring på 167 av han...

Rambo tyckte jag mer om än Hermes och Bellman tidigare när jag skulle betäcka fullblodet första gången. Men fan vad tråkiga de är nu... Skulle man tordas prova Twiligth igen? Då får jag Flemming-blod som jag gillar.

Fidertanz är läcker...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ja, jag tycker inte att Friendship stämmer in på de önskemål som du har skrivit här.

Svårt att hitta hingstar till stora ston, finns mycket mer att välja på till mindre och normalstora ston :D

Om man utgår från det du skrivit och vad stammen antyder så gissar jag att du behöver en hingst som är ganska normalstor/liten/lämnar smått, ädel (tror att du ska vara försiktig så att det inte blir mer massa?), har lätt för samling (tror att det också behöver tillföras?), har bra/snärtiga gångarter (eftersom du inte vill försämra det stoet redan har utan kanske vill få mer energi & elektricitet?) samt står i Sverige (så att det inte blir för dyrt/krångligt).

Tycker faktiskt att just Hermes, Bellman och Rambo är de som matchar ovanstående lista bäst rent tekniskt, men det ska kännas rätt i magen också. Tror att det är hingstar som ofta väljs bort för att de är "tråkfuxar".

Andra hingstar som är normalstora/små, vet dock inte vad de lämnar:
Shooting Star (hans lägst bedömda gångart är dock skritt)
Qurinell (känns som ett väldigt osäkert kort)
Clever Hill (faller inte mig alls i smaken, men alla tycker olika)
Zuidenwind (också lägst bedömd på skritten)

Angående Twiligt: Hans sämsta gångart verkar också vara skritt. Har ditt sto bra överlinje? Tycker ofta att Flemmingh-blodet ger långa/itudelade ryggar.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Åh min gud vad jag surfat runt på diverse utländska sidor med hingstar...

Tycker nog Fidertanz blir lite dyr. Sen finns han halvbror Friedensritter han var inte fullt så kostsam. Men då blir det en del i skickning och registering...

Twiligt känns som ett jävligt dåligt val just nu. Hon tappade ju hans föl. Det KAN ju vara en olycka eller så är de inte kompatibla.

Friendship går också bort, det kan bli grovt och stort...

"Nykomlingarna" som vi inte har någon koll på känns som enda alternativet...

Rambo kan jag säga ok på men inte om jag ska sälja avkomman.

Nu blir jag ironisk: "Äh om vi får en som blir 180 cm, nån vill väl ha en stor häst... Bara jag hinner sälja innan... Jag är bara 156 cm över havet...

Hittat en äldre Sandro hit billig variant vad jag förstår Sarotti, ingen riktig aha men...

Alsabaster som börja dyka upp i stam på hingstar någon som vet något där?
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag håller fortfarande på Metall som Cirkus nämde .

Även om det är utlandsskick på honom så när han stog i Sverige så hade han fruktansvärd bra sperma .
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ja ha, rullat runt på rullan igen och spanat och funderat.

Flore Star, någon som har koll på ungarna? Han har ju starkt möderne...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ops här är vi fler... Jo jag gillar Metall också... Men han hade ifjol 50% dräktighet. Mailat Flyinge om Attentions 50% men han hade dålig kvalitet ibland.
Men vem ska man ta från Lövsta som är för mig närmare ca 50-60 mil (bor i Örnsköldsvik) eller Flyinge?
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Oj hade inte Metall mer dräktighet förra året på skicken ... När han stog i Sverige vara han väll seminvetrinärernas dröm sperma ;)

Har själv varit inne på Flore Star och sett någon trevlig fölunge efter honom .

Men har för mig att han är väldigt vinklad bak och är själv rädd för det på mitt sto och han ger nog inte speciellt litet ?

Oavsett om du tar en annan färg på hingsten eftersom du inte vill ha fux så finns ju chansen där iom med Don Romantic så har du med all säkerhet en fuxgen med dig och de hingstar som absolut inte ger fux vad jag tänker på är

Metall? Ampere - Sir Donnerhall Samt Temptaisson (stavning ??)

Varför väljer du bort Ampere ? Bra sperma , skritt 8 i Holland , lättare typ . Bra storlek . Visst han är dyr men då tar man en försäkring efter 45 -90 dagars dräktighet . Språngavgiften åker man ju på att betala iallafall oavsett hingst ?

Förövrigt har du sett nya Filmen på Edison O ?? Mycket trevligare på den filmen än på bruks men han stämmer ju inte in på dina kritirier som du satt upp från början ändå ,men kul var det att se honom .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 857
Senast: pastejja
·
Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 512
Senast: Retzina
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: athena
·
Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp