Dressyrhästarnas exteriör

Sv: Dressyrhästarnas exteriör

Jag förstår din frågeställning, samtidigt bör man tänka på att hästar inte alls är gjorda för att ridas på. Om vi ska behålla hästen "naturlig" som den utvecklats genom evolutionen så bör vi hålla i minnet att naturen inte utrustat den för en ryttare. Man kan till och med gå så långt till att påstå att det som sker i dagsläget med hästaveln är ett slags naturligt urval, endast de individer som håller för ridning, träning och tävling avlas på (eller så borde det vara åtminstone) och för sina gener vidare och på så vis utvecklas en häst som klarar att bära ryttare på ryggen.

fast hästar har använts för ridning i många hundra år och hållit för det
Vad är det som säger att det som några dressyrryttare av idag tycker är idealet också visar sig vara hållbart i längden?

Jag tror inte ett smack på "en ögonblicksbild", för hästen måste tränas massor för att kunna gå sådär.

*kl*

Intressant ämne!

Jag tycker oftast inte man ser bilder på hästarna "fritt" uppställda där de ser ut som "schäfrar".

Däremot har jag många gånger funderat på hur sunt det egentligen är med den "extrema" mekanik vi idag vill ha i rörelserna hos hästarna. Jag tycker bara man på senare år sett en helt galen utveckling i hur hästarna rör sig. Oavsett om det är naturligt eller ditridet, så funderar jag på om det verkligen är hälsosamt för hästarna att röra sig på det viset i längden. Är en häst verkligen gjord för detta bensprattel vi idag vill se hos dressyrhästar?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 372
Senast: Ingela_S
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka