Dressyrhästarnas exteriör

Fiorano

Trådstartare
Under flera år nu har det aktivt avlats fram hästar som är i en "naturlig uppförsbacke". Tanken är väl att de då enket arbetar i rätt for, får bakbenen mer under sig, luft fram, mer gång osv. Men vad är egentligen konsekvensen av detta? Såg denna bilden på Dream Boy och det går inte att låta bli att undra vart utvecklingen av denna uppförsbacke ska sluta? Det ser inte naturligt ut och jag är skeptisk.

Jag repostade denna bilden på fejan och en del tog liknelsen med sönderavlade schäfrar där höfterna tar kraftigt med stryk pga deras "uppförsbacke". Vad tror ni här på buke? Är dressyrhästarnas hållbarhet i (mer) fara pga nuvarande avelsmål?

Sv: Dressyrhästarnas exteriör

Jag håller helt med dig, det ser sjukt konstlat ut. Jag tycker inte det är en speciellt sund utveckling.

Jag håller med dig, det ser inte naturligt ut. Det är väl så att när man frångår "naturen" tillräckligt mycket, så kommer problem på köpet. Hästar är ju konstruerade för att stödja sig på sina framben och ha bakbenen som en motor som driver dem framåt. I det här fallet blir det ju bakbenen som kanske får bära onaturligt mycket vikt kontinuerligt. Jag vet att jag läste om en person som fick en häst som lade för mycket vikt på sina bakben av någon anledning. Den hästen fick problem med bakkärran, men jag minns inte om det var just knälederna nu. Bakdelen på hästen var överbelastad och den blev inte så gammal innan den fick avlivas eftersom den hade konstant ont.

Detta behöver ju kanske inte gälla alla hästar, men man ska nog ta sig en funderare på hur hästen ser ut naturligt och ju längre bort man kommer utseendemässigt etc, ju mer problem får man nog. Idag får man väl nästan anse Mustangen och Brumbyn vara de hästar som mest anpassat sig till att leva vilt, utan inblandning av människan. Normal storlek för en häst är väl ungefär liten D-ponny och med helt annan exteriör än vad vi idag vanligen ser.

har ingen koll på hästarna, men ang de utställningsavlade schäfrarna: de har inte sämre ledstatistik än de bruksavlade. däremot ser de ju för hemska ut....

hästarna har ju sett ganska likadana ut exteriört i måååååånga generationer och från början har det varit "survival of the fittest". Jag är övertygad om att det finns en väldigt naturlig förklaring till varför hästar ser ut som de gör i kroppen.
Det är först nu på senare år man har sett hästar som börjar likna schäfrar i kroppen. Och i min värld känns det väldigt osunt.

Har funderat i samma banor ett bra tag - att dressyrhästarna börjar likna schäfrar i kroppen. Vad gäller hållbarheten, bra fråga. Vet inte, men det lär vi bli varse om.

Tycker ofta att dressyrhästarna snittar 5-5, eller sämre, i hoppningen, när jag kollar på blup... Och det kan ju stämma om exteriören går åt schäferlutning. Frambenssprattlandet prioriteras, och sedan får bakbenen hänga med bäst de vill

Senast ändrad:

Hur ser han ut normalt uppställd?
Det är givetvis inte bra om de ser ut sådär utan att vara vinklade ordentligt, men kika på hur väl han vinklar alla sina leder i bakkärran på just den bilden. Där har han klart mer vikt på bak än fram - vilket ju är eftersträvansvärt...

Men klart är att hästar som samlas för mycket, (dvs utan variation) för tidigt och utan rätta träningen får problem i bakknäna.

Framtidens dressyrhäst
giraff.jpg
:p

Nä men ärligt så tror jag att de extrema rörelserna sliter värre på kroppen än enbart "uppförsbacke" men i kombination så lär det slita ännu mer på bakknän och höfter. Sen tror jag iof den stora boven ofta är att man rider i alldeles för mjukt och tungt underlag.

Inte alls aktiv i det här forumet men måste påpeka att bilderna som tagits på den sidan inte är helt korrekta, dvs inte helt horisontella vilket gör att de flesta hästarna ser ut att vara byggda i uppförsbackar men tittar man så är det inget onaturligt tycker jag.

Men är den där fjädrande gången som t.ex Quaterback har, är den så nyttig då? Det känns som att kotor och liknande lär ta en del stryk, ganska långa känns det som?

Den tanken slog mig också! Kollar man på den uppställda exteriörbilden så ser det helt normalt ut.
Fotografer använder sig ibland av knepet att dom vinklar bilden för att det ska se ut som att hästen går mer i uppförsbacke

Tycker inte det ser märkligt ut. Det är en ridbild och som Biffen skriver, han vinklar sina leder rejält och lägger vikten på motorn, bakkärran, vilket är eftersträvansvärt. Han ser inte alls ut så ledigt uppställd, hade han gjort det (som räkschäfrarna) hade jag tyckt annorlunda.

Tycker inte det ser märkligt ut. Det är en ridbild och som Biffen skriver, han vinklar sina leder rejält och lägger vikten på motorn, bakkärran, vilket är eftersträvansvärt. Han ser inte alls ut så ledigt uppställd, hade han gjort det (som räkschäfrarna) hade jag tyckt annorlunda.
Frågan är väl om det egentligen ÄR så eftersträvansvärt ut hållbarhetssynpunkt? Hästar är inte skapta för att bära mer än 40% av sin vikt på bakbenen. OM de då bär mer än detta och dessutom på vinklade ben, så kan jag inte se annat än att man riskerar problem. Det finns säkert hästar som håller för detta, men risken är nog åtminstone större att de inte gör det.

tänk evolution...

Ja det är väl eftersträvansvärt om hästen vore 9 år.. inte 3 eller 4! Finns ju inte en chans att dom hunnit bygga upp den muskulaturen som krävs för att inte bakkärran ska ta stryk. Skulle jag tycka då..

Detta är ett ögonblicksbild i uppvisningssyfte, de rids inte i den formen till vardags. Så nej, jag tror inte det sliter mer än något annat.

Senast ändrad:

kl

hade inte koll på åldern, då håller jag med att det är skadligt eftersom de aldrig kunnat bygga upp sej.

MEN

Anledningen till att vi vill ha hästarna på bakdelen är ju just att de KAN vinkla om och bära mera vikt, som en fjäder. Men inte inte innan de är tränade för det. Framdelen är stummare och har inte samma svikt och möjlighet att fördela vikten på flera leder, vilket ger slitage (främst i kotlederna då de är de leder fram som har svikt...) Dessutom finns det ju rejält med muskler i rumpan som kan tränas upp.

Men nån "schäfer" i avslappnad uppställd pose vill jag inte ha.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 372
Senast: Ingela_S
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka