Dressyravel 2013

Sv: Dressyravel 2013

ja det är familjen. jag vet att hon har 10 syskon. men det är mera "stofamiljen" alltså mamma med syskon, mormor etc jag vill veta mer om vad gäller prestation etc.
Sedan är det så klart kul att följa syskonen också .

kul att du tycker det :)
Funderade faktiskt på att betäcka henne med Canterbury redan förra året men vill ta reda på mer om henne först.

Om jag hade haft ett sto med en sådan stam hade jag valt en ren dressyrhingst ist för en Allround mot hopp..

Men man får ju göra som man vill.

ett litet tips är att kika på vilken typ av ston hennes helbror nedärvt sig väl med!
Då kanske där finns en liten hint om golden cross just med honom:)

Har du något förslag?

Jag är öppen för andra hingstar till henne också såklart..

Det bros väl lite på vad du vill med avkomman? Behålla eller sälja? Inrikting helt på dressyr eller en dressyrhäst som kan hoppa? Vad vill du förbättra? Fördelar och nackdelar med ditt sto?

Vilken kul tråd! :bump: Bra initiativ!
Oh ja Negro kan bli hur spännande som helst, uppskattar verkligen J.B.s arbete med att ha fått in honom i sitt avelsprogram! Skulle vilja ta honom till ett av stona, men tyvärr passar ingen av dom honom så ypperligt som jag önskat.

Själv har jag mina två ston ur Bordighera-grenen av stofamilj (36) som fått mkt publicitet senaste åren:
Frida -99 e.Tip Top u.Bordighera ue.Maraton - Galant. Tävlat upp tom MsvA dressyr, dottern Forsythia -03 e.Don Primero som planeras debutera Intermediaire IB under våren.
Fackellilja -06 e.Topaasch (Jazz - Zeoliet) u.Forsythia ue.Don Primero - Tip Top

I dagsläget går funderingarna kring Ampere till Frida, trots att han är så pass dyr för plånboken. Tror mycket på kombinationen efter att ha följt hans förärvning under flera år och vet vad Frida förärver.
För Fackelliljas del har tankarna riktats mot Certus NL som har god prestationsblod bak i leden. Zuidenwind med både Rubinstein- och Jazz-blod (Jazz hade vi egentligen inte tänkt dubblera i stammen, men tror i detta sammanhang att det kan fungera ändå).
Figaro ger stor ridbarhet och eftertraktat Florestan-blod, men minus på exteriör - har dock efterforskat på mödernets exteriör och den ska enligt efterforskningen vara god och stark och Figaros exteriöra nedärvning skall ej ha haft effekt. Om det stämmer så kan det hela bli riktigt bra.
Och i tredje led hittar vi guldkornet Don Schufro med sin legendariska far Donnerhall! Han dubblerar vi gärna.

Får lägga in två busbilder på dom båda från i vinter
Fackellilja till vänster, dräktig med Dalwhinnie. Frida till höger, dräktig med Floricello.
150794_10151241706605951_432474862_n.jpg

559681_10151241707755951_81430488_n.jpg

Däremot om fölen som kommer i vår är väldigt bra så kan det bli aktuellt med ombetäckning med samma hingst/ar...

NilaD: Angående avelsstons exteriör - nej dom är sällan fagra efter ett antal föl... Då får man istället söka tillbaka hur hon såg ut tidigare samt hur generna ligger bakåt i ledet, på både fädernet och mödernet. Håller annars helt med dig om att allt för ofta ser man att folk "tager vad dom haver", tråkigt men sant.

Boe: Klokt att efterforska mer om ditt sto! Kul att höra

Senast ändrad:

Fast det kan vara en orättvis bedömning tycker jag. Ett avelssto som kanske fått 5-6 föl på raken och inte gjort ett knop sen treårstest kan se riktigt värdelös ut, men ändå vara ett bra sto. Ge henne en 6 månaders träning, kortsnaggad päls, välansad man och en bra ryttare så har du en helt annan häst framför dig :) De blir ju ofta totalt avmusklade av att bara gå med föl, överlinjen försvinner mm.

Samt en slapp mage som ju försämrar intrycket enormt. :D

delvis knapp

Certus NL ser mkt fin ut!

Jag har huvudsnurr kring övriga hingstval då jag inte heller vet om jag ska låta betäcka 2, 3 eller 4 ston.. skitjobbigt!:crazy:

Om jag betäcker i år så betäcker jag min treåring e: Florencio, med Negro.

Visst finns det en hel del "man tager vad man haver-avel", men det finns också väldigt många som satsar seriöst och har ston med mkt bra mödernen. Tyvärr verkar det inte alltid vara lättare att sälja avkommorna för det för tillfället. Inte ens om man faktiskt kan visa upp en ganska så snygg mamma som också kan röra sig och som dessutom kommer ur en bra stolinje.;)

Jag själv tittar alltid på mamman också vid tex fölvisningar. Därifrån kommer ju hälften av genpoolen hos fölet. Det är ganska så bra att jämföra föl och sto för att försöka utröna vad som kommer från stoet och för att se hur det kommer bli på fölet som vuxen. Även om mammorna inte är i samma form som en ridhäst så kan du ju ändå se hur hon rör sig, hur hon använder sina bakben, mjukhet osv, och så "tänka dit" lite muskler, skor, ridning. Stoet lär ju iaf inte röra sig sämre om hon vore musklad mm, än vad hon gör som fölmärr. Sen kan man ju trots fölmage och ev tunn överlinje se tex vilken typ stoet har, hur hals/bog är och hur pass långbent hon är.

Det är spännande att följa allas hingstval!:)

kl

Nya stoet Kgs. Horgaard Remis e BH Romancier - Weltmeyer kommer gå till Dalwhinnie.

Ska du avla nåt mer på Gabbi i framtiden? Hade jag råd hade jag nästan beställt en bebis från henne av dig :angel: Hon har alltid funnits i mitt hjärta, den lilla argbiggan :love:

*kl*
Jag har ju inget sto kvar men kan troligen få låna mage på min sålda uppfödning i framtiden. Dock är hon hoppstammad (Niveau - As de Thurin) och jag har typ lagt av med hoppning ju :D Men jag har ju turen att vara uppstallad hos Ove Stenson (ASVH-domare och fd stallchef på Lövsta) så nog kommer det bli någon form av avel för mig igen i framtiden skulle jag tro ;)

Ja ev så betäcks hon igen, om inte i år så nästa år. Så det är bara att säga till;)

Vi får se vad domarna tycker om Grace, gillar de henne så kommer jag nog Betäcka Gabbie med Dawhinnie i år också så jag kan få ett litet helsyskon.:love:

Men jag vill bara ha den om det blir en brun valack! ;) Har ju sålt mina fuxston nu och ska INTE ha ett till :angel: Men till nästa år så bör jag ju ha jobb och pengar... *drömmer om bebis*

Hahaha men det e bra, fuxsto vill jag ha kvar hemma;)

Som det känns idag, får vänta lite på testresultatet före jag beslutar helt, så lutar det för Grace del mot Bocelli eller Zuidenwind.

Jo jag tycker det är viktigt sas att veta lite mer om syskonen etc :).

Men det gör inte hingstvalet jättemycket lättare för det :banghead:

kl

Remis har seminerats med Dalwhinnie och vi kommer också försöka göra ett helsyskon åt Grace så även hennes mamma Gabrielle kommer gå till honom!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Kropp & Själ jag tänker mkt på dethär med förhållanden -- eller bara tillfälliga partners. pga. långvarig ’psykisk ohälsa’ -- återkommande...
Svar
18
· Visningar
1 705
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett