Sv: Dressyravel 2013
Vilken kul tråd!
Bra initiativ!
Oh ja Negro kan bli hur spännande som helst, uppskattar verkligen J.B.s arbete med att ha fått in honom i sitt avelsprogram! Skulle vilja ta honom till ett av stona, men tyvärr passar ingen av dom honom så ypperligt som jag önskat.
Själv har jag mina två ston ur Bordighera-grenen av stofamilj (36) som fått mkt publicitet senaste åren:
Frida -99 e.Tip Top u.Bordighera ue.Maraton - Galant. Tävlat upp tom MsvA dressyr, dottern Forsythia -03 e.Don Primero som planeras debutera Intermediaire IB under våren.
Fackellilja -06 e.Topaasch (Jazz - Zeoliet) u.Forsythia ue.Don Primero - Tip Top
I dagsläget går funderingarna kring Ampere till Frida, trots att han är så pass dyr för plånboken. Tror mycket på kombinationen efter att ha följt hans förärvning under flera år och vet vad Frida förärver.
För Fackelliljas del har tankarna riktats mot Certus NL som har god prestationsblod bak i leden. Zuidenwind med både Rubinstein- och Jazz-blod (Jazz hade vi egentligen inte tänkt dubblera i stammen, men tror i detta sammanhang att det kan fungera ändå).
Figaro ger stor ridbarhet och eftertraktat Florestan-blod, men minus på exteriör - har dock efterforskat på mödernets exteriör och den ska enligt efterforskningen vara god och stark och Figaros exteriöra nedärvning skall ej ha haft effekt. Om det stämmer så kan det hela bli riktigt bra.
Och i tredje led hittar vi guldkornet Don Schufro med sin legendariska far Donnerhall! Han dubblerar vi gärna.
Får lägga in två busbilder på dom båda från i vinter
Fackellilja till vänster, dräktig med Dalwhinnie. Frida till höger, dräktig med Floricello.
Däremot om fölen som kommer i vår är väldigt bra så kan det bli aktuellt med ombetäckning med samma hingst/ar...
NilaD: Angående avelsstons exteriör - nej dom är sällan fagra efter ett antal föl... Då får man istället söka tillbaka hur hon såg ut tidigare samt hur generna ligger bakåt i ledet, på både fädernet och mödernet. Håller annars helt med dig om att allt för ofta ser man att folk "tager vad dom haver", tråkigt men sant.
Boe: Klokt att efterforska mer om ditt sto! Kul att höra