Dressyravel 2013

Fenestra

Trådstartare
Tänkte kolla om det även i år är ngr här ute som kommer betäcka sina ston för dressyravel?

Vi låter betäcka tre men har egentligen bara en hingst klar och det är Negro.

Det kommer troligen inte bli Negro till alla tre:D

Helst vill jag använda hingstar som gått hela vägen upp tom Svår/GP alt har barn som går hela vägen men det är väldigt svårt och väldigt dyrt att avla så, troligen blir det också ngn yngre förmåga till ngt/ngr av stona.

Sv: Dressyravel 2013

Ligger inte denna tråden lite fel? Bör den inte ligga i Avel?

Hur som helst..
Jag ska betäcka med Snap Shot och Certus i år. Jag känner inget krav att hingstarna ska ha gått GP. Det ena stoet har tävlat upp tom GP medans den andra upp till St. G. Men satsar hellre på att stärka de "sämre" sidorna på stona :) Det ena stoet är en rutinerad mamma, vet vad som behövs läggas på henne för att få bra avkommor medans sto nr 2 är förstföderska.

Vi brukar ha en tråd här på dressyr också då det finns flera som inte hänger på avel. :)

Va roligt med ston som presterat så bra! har du tävlat dem själv, vad är det för stammar?

När det gäller hingstval vill jag absolut också ha hingstar som dels förstärker stoets starka sidor men också gärna kan komp svaga sidor hos stoet..

Att hitta allt plus prest i en individ är svårt..

Årets betäckningar framförallt lånemagestoet hoppas jag ska resultera i framtida tävlingshäst/avelsston åt mig själv.

-Boe vad är det för sto du kommer betäcka?

-Sassiball det är ett sto e Rubinstein.:)

De andra två är ett nytt sto e Romancier - Weltmeyer u danskt Elitmöderne och det tredje är min lilla uppfödning e Dalwhinnie - Weltbürger u vårt A-prem sto

Vi brukar ha en tråd här på dressyr också då det finns flera som inte hänger på avel. :)

Va roligt med ston som presterat så bra! har du tävlat dem själv, vad är det för stammar?

När det gäller hingstval vill jag absolut också ha hingstar som dels förstärker stoets starka sidor men också gärna kan komp svaga sidor hos stoet..

Att hitta allt plus prest i en individ är svårt..

Årets betäckningar framförallt lånemagestoet hoppas jag ska resultera i framtida tävlingshäst/avelsston åt mig själv.

De andra två är ett nytt sto e Romancier - Weltmeyer u danskt Elitmöderne och det tredje är min lilla uppfödning e Dalwhinnie - Weltbürger u vårt A-prem sto

Ditt sto låter verkligen mumsig! :love:

Det är två halvsystrar
Bernstein - Lester
Bernstein - Qulited xx

Gillar Bernstein hästar :angel:

Det ena stoet har jag själv tävlat ("tävlar" tänkt att sätta igång igen efter långt uppehåll, men först efter hon har fått föl), köpte henne som unghäst, medans den andra är en topp ryttares gamla tävlinghäst som nu bara går i avel.

Tycker att det är viktigt att stona visar att de med kan, sen är det självklart att alla inte kan det pga skada eller ålder.

Va roligt med Bernsteinblod!
Mina ögon vandrar hela tiden på Ravell, vill ha Bernstein och älskar mödernet. Men han har själv inte gått hela vägen och har inte så många barn som går högre. Vet om en dotter i USA som går svår dressyr.

Nåväl vi får väl se om jag vågar använda honom till ngt av stona.

Just gällande avelsston så är det ju så klurigt att om man vill hålla på med avel och sälja avkommor så blir det svårt att hinna få så många avkommor om stona ska hinna gå svår klass också..

Har stoet syskon, på mödernet, som går riktigt bra så tycker jag man kan sätta henne i avel direkt. Tror de gör så oftare utomlands.

Mitt egna lilla sto ska ju om hon betäcks i år sedan gå i sporten. Om hon inte betäcks så betäcks nog hennes mamma istället.

Det som dock är trist ibland är att många köpare verkar inte bry sig om ett bra möderne eller ej.. :(

Jag inget fan av Ravell. Visst har han många bra sidor, spec tempramentet. Super trevlig hingst att ha och göra med. Men han kan ju inte tävla hela vägen pga ett hjärtfel (han hade tidigare hjärtmuskelinflammation). Men sedan är det som du säger, vart är avkommorna? Men vill man ha Bernstein så har ju Ballerina lämnat många fina avkommor, där bla. Bocelli. Ballerina och Ravell är ju helsyskon, även hel med Baccara som är mamma till Pay Back.

Men smaken är som baken. Hur kommer det inte sig att du lånar ett Bernstein sto ist? De är ju inte helt ovanliga.

Det som dock är trist ibland är att många köpare verkar inte bry sig om ett bra möderne eller ej.. :(

Jag skulle vilja vända på det och fråga, var finns dom bra stona i avel?
I Sverige går ju i stort sett uteslutande dom bästa stona till tävling och fungerar dom bra där rids dom tills dom blir för gamla för en avelskarriär. Tycker det är ytterst sällan som man ser avkommor till prestationsston på den öppna marknaden.

Själv har jag ratat fölisar där mamman sett för trist ut. Många fölisar kan ju se väldigt rörliga och fina ut så länge dom är just bebisar, man får ju oftast en hint om vad som komma skall om man tittar på stoet :angel:

Fast det kan vara en orättvis bedömning tycker jag. Ett avelssto som kanske fått 5-6 föl på raken och inte gjort ett knop sen treårstest kan se riktigt värdelös ut, men ändå vara ett bra sto. Ge henne en 6 månaders träning, kortsnaggad päls, välansad man och en bra ryttare så har du en helt annan häst framför dig :) De blir ju ofta totalt avmusklade av att bara gå med föl, överlinjen försvinner mm.

Jag hade gärna lånat ett Bernsteinsto om det fanns ett sånt just nu.. Har träffat på ett sto som ägdes av en bukefalist men då hade jag tyvärr inte möjlighet att köpa..

NilaD, det där är en sanning med modifikation. Jag vet flera som har ston i avel som kommer ur elitmödernen.

Ett sto får inte Elit för inget framförallt inte om man ser på det gamla systemet, idag kan man snabbare få A och elit med hjälp av blup men det gäller inte alla ston men fortfarande krävs att de ska nedärva sig över medel.

Samtidigt har jag råkat ut för att folk har erbjudit mig unghästar där de själva, uppfödaren, inte kunnat redovisa för vad som ligger längre bak än morfar.:cool:

Håller med Sasiball, det blir inte alls rättvist att titta på ett fölsto som fått flera föl.. det viktiga är att se på vad hon lämnat.

*kl*
Mitt sto (Corrado WL-Lambert) kommer att betäckas med Quaterback (eller ev någon QB-son om det blir för svårt/dyrt att få tag i QB-själv). Tänkt att det ska bli en elastisk dressyrköttbulle till korta mig. :D

Nu menade jag inte att stoet skulle se ut som en tävlingshäst i full kondition. Jag har inga problem med att den ser ut som en gammal hängmatta ;) men allt för ofta ser man ston fel av modell, obefintlig gång, exteriöra avikelser osv

Exempelvis för en fölis svalnade mitt intresse när jag fick se stoet som bokstavligen var byggd som en ardenner :o
En annan, där mamman såg ut som en dragster...

Beror väl på vad du menar med ett bra sto? Jag tycker det finns en hel del bra ston i avel. Om diplomston, ston med svårklasshästar i närmaste generationerna, ston som är A- eller elitpremierade osv räknas som bra vill säga.

Om du bara räknar ston som själva tävlat svår dressyr som bra så blir det naturligtvis ett mindre antal, eftersom det tar ett antal år för en häst att komma upp i svår klass. Då finns det inte många avelsår kvar på stoet av naturliga skäl... Dessutom finns det inte så många ryttare som klarar av att rida svår klass oavsett hur bra stoet är, så där har du ju också ett "litet" hinder för att så många ston ska ha så mycket egna meriter.

De som ratar fina föl som har bra stam på pappret, pga hur mamman ser ut, har nog missat en hel del guldkorn. En häst som är omusklad och har hängmage pga fölning får både sämre hållning och sämre gångarter. Det förstår nog alla som har någorlunda erfarenhet av hästar och ridning. Ston som får föl blir ofta lite "paddiga" (om de får tillräckligt med mat). Tror inte att någon som är kunnig ratar ett fint föl med bra stam pga att mamman inte ser ut som en miljon efter att ha fått föl...

NilaD, det där är en sanning med modifikation. Jag vet flera som har ston i avel som kommer ur elitmödernen.
.

Jodå visst finns det många fina ston i avel, men tyvärr tycker jag att det finns väldigt mkt "man tager vad man haver" avel.
Själv har jag många gånger tyckt det är svårt att hitta dom där riktigt fina stona/fölen, ngt som gjort att jag ibland sökt utomlands. Köpte tex ett fint föl från Tyskland där mamman bl.a. lämnat en godkänd hingst.

Gäller det en unghäst som är runt 2 så kan jag köpa den om om den är riktigt fin oavsett stam :angel: eftersom man då kan säga med lite mer säkerhet vad som komma skall.

Trots min låga kunskapsnivå så kommer jag, tro et eller ej ;), från en familj som sysslade med gångartsinriktad avel. Ett år fick vi en fantastiskt fin fölunge som visades med 26 p (30 p skala) Flyinge var intresserade av att köpa in honom som hingstämne, vi valde dock att behålla ( då dealen inte var så god :angel:) Tyvärr blev den här lilla rörliga hingsten i takt med att han växte mkt grov och tung, vilket medförde att han vid senare visningar fick betydligt sämre omdömen. Han blev en helt ordinär ridhäst på Msv nivå. Detta var bara ett exempel på att det inte alltid blir som man tänkt sig med fölisar, skulle kunna ta fler. Det är svårt och tyvärr besitter inte jag den tvärsäkra kunskap som alla som har det minsta lilla hum om hästar skall ha. Alltså väljer jag att se på stoet och om hon tex är mkt grov och tung, så kan det finnas en viss risk att hon lämnar detsamma (om hon inte visat genom sina avkommor att så inte är fallet). Liksom andra eventuella tillkortakommanden hos ett sto inland kan visa sig hos den vuxna avkomman.

Eller ja , jag skrev nog lite för hastat.
Tanken är iaf att betäcka mitt Wolkentanz-Hitchcock sto.
Vill hitta lite mer info om henne från Tyskland först. Vet iaf att hon ska ha en avelsgodkänd helbror.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Kropp & Själ jag tänker mkt på dethär med förhållanden -- eller bara tillfälliga partners. pga. långvarig ’psykisk ohälsa’ -- återkommande...
Svar
18
· Visningar
1 705
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett