SofiaochLukas

Trådstartare
Jag har en korsningsvalack på 8 år som tränar dressyr med och som jag hoppas på att kunna komma ut och tävla lite med men jag behöver lite hjälp på vägen. :)

Han är väldigt snäll vilket han alltid har varit både när man rider ute och på ridbanan.

Det jag har problem med är att han är väldigt ostadig i formen och slår mycket med huvudet och detta gör att jag har svårt för att ge honom ett bra stöd för jag tycker hela tiden att tygeln börjar glappa när han slår upp huvudet?

Han blir också väldigt "springig" och liksom flyr från arbetet när jag driver framåt samtidigt som han slår med huvudet och detta gör att jag tappar balansen och blir stum i handen och då blir det bara ännu värre. Jag vet att man ska kunna ta tygeltag på andra sätt än "bakåt" just för att man inte vill bromsa upp bakbenen, men hur?

Eftersom det varit såhär under en längre period och jag aldrig riktigt kommit till ridning för att jag inte hittat ngn bra balans och kunnat inverka korrekt känner jag att det kanske är mig det är fel på...

Är det någon som kan ge mig tips på hur man ska få dendär "perfekta" lodräta sitsen. Utan att skumpa och trycka ner ryggen på honom. Även få en lugn och stabil hand som ger ett bra stöd.

Jättetacksam för alla svar jag kan få!!! :bow:

Sv: Dressyr

Varför slår hästen med huvudet?

Börja med att träna på lite längre tyglar och få ordning på stabiliteten i din sits. Är inte du välbalanserad kan du heller inte förvänta dig att hästen ska vara det. Håll tyglarna mjukt, stadigt och i rätt position, men med längre tyglar så du inte stör hästen.

Hästen kommer inte gå på tygeln (á la dressyrtävling) om du har långa tyglar, men den kommer få en mjuk och avslappnad form som ger bättre resultat i längden.

Bromsar upp bakbenen gör man med sätet. Själva tygeln ska bara vara lätt förhållande med hjälp av en kramning, man ska aldrig dra i tygeln.

Hästen kan inte slappna av om inte ryttaren sitter i balans... Slår den med huvudet för att du sitter och glappar i tygeln, eller är det något annat fel? Kolla munnen på den om du är osäker.

Be att få bli longerad och träna upp din sits, och rid på hellång tygel ett tag som Vita föreslog. Ta hjälp av en tränare som står vid sidan och ser vad du behöver jobba på mer specifikt.

Vet ej varför han slår med huvudet, är regelbundet hos hästtandläkare Torbjörn Lundstöm och där finns inget problem. Har även haft både veterinär och fysioterapeut som kollat upp honom och inget fel där heller.

Bli longerad för att träna sitsen tycker inte jag är något bra sätt alls, har testat men inte kunnat förbättra. Det jobbiga är att jag fått beröm av dressyrdomare och tränare att jag har jättebra sits, hållning, stabilitet och balans när jag tävlat och tränat vår andra stabila fjording men det är när jag rider korsningen som är så vinglig som jag är rädd att det beror på min sits eftersom han blir så skumpig när han spänner sig och bara springer.

Jag tränar för mycket duktig dressyrtränare 1 gång i veckan och det funkar kanon. Det är däremellan det inte riktigt funka. Skulle behöva lite tips på hur man ska tänka när man rider själv.

Om du inte kunnat förbättra något med hjälp av longering kanske det är just det du behöver göra oftare. :angel:
Om det funkar 100%igt när du rider för tränaren, så känn efter hur du rider när du rider där. Släpp kraven när du är hemma och bara slappna ett tag.

Kan ju vara en bra idé att kolla upp så sadeln ligger okej osv. Hästar med ryggont slår gärna med huvudet. Orolig mun har faktiskt sällan med just munnen att göra...

min foderhäst är också o stabil i formen, slår med huvudet och blir mycket skumpig(aldrig suttip på en häst med så hemsk trav :( ). lösningen med henne är att rida med längre tyglar och i ett litet över tempo som man jobbar ner till en stabil form när hon slappnat av och går framåt. hon är absolut inte trög i traven men i början när hon går i "rätt" tempo så spänner hon sig, men efter att man jobbat fram tempot och är avslappnad i sitsen så kan man jobba ner henne i ett lugnare tempo och få henne att slappna av mer.

Vet ej varför han slår med huvudet, är regelbundet hos hästtandläkare Torbjörn Lundstöm och där finns inget problem. Har även haft både veterinär och fysioterapeut som kollat upp honom och inget fel där heller.

Bli longerad för att träna sitsen tycker inte jag är något bra sätt alls, har testat men inte kunnat förbättra. Det jobbiga är att jag fått beröm av dressyrdomare och tränare att jag har jättebra sits, hållning, stabilitet och balans när jag tävlat och tränat vår andra stabila fjording men det är när jag rider korsningen som är så vinglig som jag är rädd att det beror på min sits eftersom han blir så skumpig när han spänner sig och bara springer.

Jag tränar för mycket duktig dressyrtränare 1 gång i veckan och det funkar kanon. Det är däremellan det inte riktigt funka. Skulle behöva lite tips på hur man ska tänka när man rider själv.

Steg 1. Se till så att hästen aldrig någonsin får yra omkring som den vill själv. Att den bara springer är trots allt något som man själv kan göra något åt. Rid en miljon övergångar för att överdriva det hela lite. Först mycket lösgörande arbete i skritt och då får den inte pinna på som om någon jagade den. Sen när du har hästen mellan hjälperna och har ridit fram lite i lagom (läs långsamt) tempo i galopp och trav, kan du testa att sitta ner i snigeltempo. Trava inte fortare än att det är bekvämt för dig. Gör mängder med övergångar, skritt-trav-skritt-galopp-skritt-trav-kortare travsteg-skritt- trav något mer fram o s v, o s v. Det lättaste är att göra detta på en stor volt. Det primära är att få hästen att slappna av.
Hade hästen varit för slö hade jag ridit på den mer, men inte när den är för överilad, då gör jag så här istället. Att hästar springer och slår med huvudet är ofta ett tecken på ryggproblem, men den här hästen kanske mest störs av den allmänna oredan? Prova med att ta tag i grundproblemet så kanske det blir bättre. Och grundproblemet är eventuellt att den inte hinner med sin egen kropp utan bara försöker fly ifrån alltihop. Eventuellt kan det hjälpa att betsla ner den också om den har ett skarpt bett. Ju mer stressad häst, desto mildare bett. Ofta gör folk tvärtom vilket resulterar i att hästen inte vågar gå fram till handen.

/.../

Fast det är inte så konstigt att du får beröm för en stabil sits på en häst som är markbunden (de flest fjordingar har ju inget direkt schwung) - men har svårt att sitta på en häst med helt annat rörelsemönster. Det är svårare att sitta på en häst som rör sig större, kräver en helt annan bålstabilitet och balans.

Och ja - det är gissningsvis din sits och obalans som gör att han blir stressad och springer. Om det inte är ryggont, eller annat, bra att ni kollade munnen iaf :). Kan han dessutom gå stabilt när du har din tränare där så hänger det ju på din ridning. Men det låter som om du redan vet det.

Angående longeringen så vet jag inte vilka erfarenheter du har men det är ett utmärkt sätt att träna balansen, att träna bort eventuella problem med handen (du kan inte hålla balansen i tygeln), och att hitta en bra position - i alla gångarter. Men man bör göra det ofta, longering varje vecka är ultimat.

Vad du ska tänka på specifikt bör du kanske fråga din tränare om, eftersom denne ser er ute i verkligheten. Det är svårt att veta vad problemet är såhär över ett forum. Förutom då övningsstandardsvaren - övergångar och tempoväxlingar (bra för alla hästar, i alla situationer :D).

Jag tänker att ni troligen inte bör träna ensamma på bana om det mest blir stress och bråk - kan du inte rida ut istället och försöka hitta balansen och kontakten med hästen på så sätt? De flesta övningar kan göras även utomhus, liksom klättring/busgalopp/lååånga skritturer är uppbyggande. Det är ett sätt att minska ned kravkänslan, vilket kanske får er båda att varva ned lite.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 954
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka