Dressyr-VM i Herning

Det är inte många som rider på hög nivå i andra grenar. Den en enda jag kan komma på är Mark Todd, red han inte OS i hoppning?

Men alltså, förlåt. TRÄNA era dressyrhästar att tåla saker. :banghead:
Ska erkänna att jag blir provocerad av denna idé att allt ska gå att träna bort! Så är tyvärr inte fallet, har man en riktigt spooky häst så kan man träna bäst man vill men hästen kan reagera ändå. Min utsätter jag för massa saker men han kan fortfarande kasta sig för ett löv på backen. Han både tömkörs och rids i skogen flera ggr/vecka samt har varit med på sådana där träningar med ballonger, lampor osv utan att reagera men det hjälps inte han är fortfarande lika fjantig.

Ska erkänna att jag blir provocerad av denna idé att allt ska gå att träna bort! Så är tyvärr inte fallet, har man en riktigt spooky häst så kan man träna bäst man vill men hästen kan reagera ändå. Min utsätter jag för massa saker men han kan fortfarande kasta sig för ett löv på backen. Han både tömkörs och rids i skogen flera ggr/vecka samt har varit med på sådana där träningar med ballonger, lampor osv utan att reagera men det hjälps inte han är fortfarande lika fjantig.
Visst har du rätt att allt inte går att träna bort, men jag vill bara säga att ren exponering inte är samma sak som träning. Det vet du säkert, så menar inte just dig, och ni verkar ju ha tränat i kontrollerade miljöer :) Men många har den missuppfattningen så jag ville bara förtydliga att man inte kommer någon vart genom att bara "utsätta" hästen för saker.

Nä, men vill man tävla behöver man träna hästen så den klarar av sånt som förekommer på tävlingar. Kan man inte träna hästen att vara kvar hos ryttaren, så kanske man inte platsar på VM?

Nä. Nu känner jag att jag inte förstår dressyr alls igen. Förstår inte varför Ramel fick så mktsämre poäng på piaff än van Liere
Fast jag tycker att hästar som tävlar i vm skall vara vana vid applåder. Fine om det springer en katt över banan eller en kamera skramlar till. Men applåder borde väl vara det första man vänjer dom vid. Jag hade fan ridit till random applåd-track på alla träningar om jag hade problem med det. Hade nog gjort det även om jag inte hade problem med det om jag ville tävla faktiskt.

Apropå kommentatorerna:

Jag: vad har du för behållning av kommentatorerna?
Sambo: *lyssnar och tittar*
Kommentator: aaah jättebra!
Sambo: nu vet jag att det där var jättebra!
Jag: …men inte vad som var jättebra?
Sambo: nej men jag ser ju att hästen inte går normalt, den skuttar ju.

:D

Min sambo som är gravt ointresserad av allt som har med hästar och ridning kom och satte sig i soffan när Rammel red han sa att det såg ut som jag behövde lite stöd vet inte om det var min krampaktigt tumhållning eller något annat som avslöjade mig:D han brukar dock helst utrymma lägenheten när det är avgörande momenten i hoppning.

Fin ritt av Rammel och även av tysken nu!

Min sambo som är gravt ointresserad av allt som har med hästar och ridning kom och satte sig i soffan när Rammel red han sa att det såg ut som jag behövde lite stöd vet inte om det var min krampaktigt tumhållning eller något annat som avslöjade mig:D han brukar dock helst utrymma lägenheten när det är avgörande momenten i hoppning.

Fin ritt av Rammel och även av tysken nu!

Jag är glad att jag bor själv. Herregud vad jag tjoade när svenskarna var felfria på terrängprovet på ponny-EM. :rofl:

Jaha, jag kanske hann se det. Var det ett spanskt ekipage? Tyckte iofs att publiken borde ha vett att vänta till programmet är färdigridet innan de applåderar.

Det var ett brittiskt ekipage där hästen inte "kunde" göra halt (inte för att jag tyckte det såg ut som ryttaren ens försökte).

Usch kan inte vara kul att vara uttagen till VM och gå så tokigt som det gjorde för Holzer. :( här kan jag nog tycka att det är väldigt onödigt av publiken att klappa. Hästen har ju reagerat under ritten även utan applåder.

oj, nu blev det livat. Spännande avslut på dagen. Men återigen inte en 0 för icke utfört moment. För en stegring (eller två) kan väl inte räknas som utfört eller?

Visst har du rätt att allt inte går att träna bort, men jag vill bara säga att ren exponering inte är samma sak som träning. Det vet du säkert, så menar inte just dig, och ni verkar ju ha tränat i kontrollerade miljöer :) Men många har den missuppfattningen så jag ville bara förtydliga att man inte kommer någon vart genom att bara "utsätta" hästen för saker.
Vi var som sagt med på en sk säker häst kurs och hästen kunde inte bry sig mindre om lampor, ballonger paraplyer etc men han reagerar fortfarande lika starkt i skogen eller på random ridbana. Jag fick till svar av kursledaren att dom tyvärr inte kunde hjälpa mig.. Det finns ju dessutom forskning på att dressyrstammade hästar är fegare än hoppstammade. Många av dom som anser att allt går att träna, upplever jag, har ofta inte stött på en riktigt spooky häst utan tror att alla hästar reagerar i stort sett likadant. Ska erkänna att jag trodde samma innan jag skaffade nuvarande då alla mina tidigare har gått att träna och blivit väldigt mycket säkrare. Men denna går jag tyvärr bet på så har fått lära mig den hårda vägen att det inte alltid är så enkelt.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 866
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det började skakigt för Sveriges dressyrlandslag när de blev av med rutinerade Patrik Kittel med bara dagar till start. Men Antonia...
Svar
0
· Visningar
617
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, samt reserven Rose Mathisen. Det är Sveriges trupp till dressyr-EM.
Svar
0
· Visningar
583
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30