Dressyr-VM i Herning

Jag tycker att Lotta Björe är bra. Hon är kunnig, har koll på både ryttare och hästar, kommenterar på en nivå som ger mig som kunnig något, och får mina vänner som inte är hästkunniga att förstå bättre.
Men jag får känslan av att Lotta Björe och AM inte har rätt personkemi
Det är rätt tyst emellanåt och Björe verkar små irriterad ibland
Vilket är fullt förståeligt
Tex Lars och Malin verkar ha mycket bättre kemi sinsemellan

Så ... två ekipage utblåsta pga av hälta, två pga blod (om min googling visade rätt). Känns mycket? Fast jag brukar inte följa dressyren i detalj.

Yngsta dottern i alla fall. Vi bodde granne på landet när jag var barn, det är tack vare honom som jag blev hästintresserad:)

Jag har för mig att det var båda två men har kanske helt fel. Tävlade mot dem i mina ponnydagar om än på relativt låg nivå. Mitt största minne var nog en tävling där det var -25 och han stod och frös bland alla föräldrar :rofl: men såg honom ibland lite flyktigt.

Egentligen skulle vem som helst med lite googlekunskaper kunna göra det hyfsat. Typ för att få fram stam, gamla resultat och eventuellt nån liten "fun fact". Kommentar över ritten är inte så viktigt faktiskt. Kanske nån kommentar om vad dom händer utanför bild om något missas bara
Åh jag håller inte med alls, jag vill ha mer än så 🙈
Konstigt, då borde det stå "LUS" på ras istället.
Ja, kanske var det någon i stammen, men det lät inte så. Har dock dålig koll på Iberier överlag. Googlade lite och det verkar som att det är en korsning mellan olika Iberier som därför inte kan registreras i någon av deras stamböcker.

Sveriges radio låter ju Maria Gretser kommentera även dressyr
Tror Lotta Björe tillsammans med Maria Wallberg skulle göra ett bättre jobb än AM och GB

Oj vad den här ryttarens namn förvirrade min stackars häst- & hundhjärna 😅 Morgan Brabancon? Nej. Morgan Barbançon.

Screenshot 2022-08-07 at 18.13.23.png

Jag har för mig att det var båda två men har kanske helt fel. Tävlade mot dem i mina ponnydagar om än på relativt låg nivå. Mitt största minne var nog en tävling där det var -25 och han stod och frös bland alla föräldrar :rofl: men såg honom ibland lite flyktigt.

Eller så har de blivit hårdare, även om AH togs ut som reserv, och även blivit det i hoppning mtp Paul Schockemöhle et al Jag älskade de engelska fälttävlans kommentator, när jag bodde i England så var det gamla fälttävlansryttare som Lucinda Green, Ginny Leng och Mark Todd. Och de kunde vara ganska vassa och kunde varenda häst och ryttare på alla fem fingrarna.

Det är en korsning med Lusitano och t.ex. Andalusier sa de på dansk tv :)

Andalusier är ju i sig själv en korsning om jag förstått rätt. Eller snarare en häst från regionen Andalusien dvs det kan vara lite vad som helst...

Alltså tänker jag översätta det med portugisisk korsning. Blir till att paxa en sån som pensionärshäst. ;)

Andalusier är ju i sig själv en korsning om jag förstått rätt. Eller snarare en häst från regionen Andalusien dvs det kan vara lite vad som helst...

Alltså tänker jag översätta det med portugisisk korsning. Blir till att paxa en sån som pensionärshäst. ;)
Inte världens bästa källa men länkar ändå ifall det är intressant: https://www.ehorses.com/magazine/spanish-horses/ Det står nämligen lite om hur de förhåller sig till varandra och stamböckerna.

Själv har jag JÄTTESVÅRT för Lotta Björe. Hon må varit "proffsryttare" men nej tack !
Personligen hade jag gärna sett hon Maria (som är nere vid bordet) och önskedrömmen vore ju tex Hans Viebke eller Jan-Ove Olsson... Snacka om att pedagogiska och lättförstådda personer !

Jag skulle gärna ha en (fd) elitryttare/tränare som kan analysera på ett bra sätt. Hester känns som han är mer tränare numera och som inte är rädd för att vara kunniga och ärliga.

Nu hoppas jag att kommentatorer kan hålla lite koll på lagpoängen och vad som kan behövas från länderna för medalj. Det tycker jag är något som de borde se till att ha koll på. Men tror tyvärr inte att de kommer hålla reda på det

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 872
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det började skakigt för Sveriges dressyrlandslag när de blev av med rutinerade Patrik Kittel med bara dagar till start. Men Antonia...
Svar
0
· Visningar
617
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, samt reserven Rose Mathisen. Det är Sveriges trupp till dressyr-EM.
Svar
0
· Visningar
583
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama