Dressyr och säkerhetsväst

Sv: Dressyr och säkerhetsväst

Precis, man kan justera längden själv så att västen blir perfekt. Jag blev tvungen att göra det trots att jag beställde en som är extra kort....

Jag rider numera alltid i säkerhetsväst. Sent ska syndaren vakna ;) - jag har råkat ut för för många olyckshändelser som inte har berott på varken mig eller hästen utan varit rena olyckor. Dom händer trots att hästen är 100 % pålitlig i alla lägen!!
Jag köpte en Zippa plus (med axelskydd) som jag trivs jättebra i, den hämmar inte min ridning alls. Mina tränare har inte sagt att den "döljer" min ridning, bra tränare ser igenom en väst :grin:. Den är såklart varm på sommaren, men det är bara att vänja sig... ;)

*kl*
Angående att västen tar i sadeln så kan man iaf på de gamla blågrön-rutiga ta bort tyget och klippa av typ 5 cm längst ner i ryggen. Det gjorde underverk och fick mig att fortsätta använda.. äve om jag idag rider utan.

Man får absolut inte klippa bort något på en säkerhetsväst. Då kan man faktiskt göra så man blir MER skadad vid eventuell olycka. Det står stora varningstexter på samtliga godkända västar om detta. Dessuotm är de inte godkända längre om man förädrat dem själv.
Hellre köpa en väst som passar bättre.

Jag tycker att många får en sämre sits med säkerhetsväst - jag är en av dem. Man blir inte lika rörlig i överkroppen, utan hamnar istället i ett "låst" läge, vilket är en nackdel när man rider dressyr och måste kunna följa med ohämmat i hästens rörelser. Jag tror inte att jag har sett någon som har fått en bättre sits med säkerhetsväst, eftersom många västar även bidrar till att axlarna skjuts framåt och man nästan hamnar lite kutrygg (utan att det syns) eftersom det är lätt att stödja upp sig mot västen. Då tappar man mycket av bålmusklerna och den anspänningen i bålen som jag tycker krävs för att ha en riktigt stabil sits. Däremot kan jag tänka mig att en del upplever en större säkerhet, och därigenom rider bättre med väst. Fast jag känner mig säkrare när jag kan röra kroppen fritt utan att någon väst hindrar mig, speciellt när jag rider studsiga eller "bråkiga" hästar där det gäller att vara snabb i rörelserna.

Håller helt med dig! Jag är sån som rider med väst jämt men jag vill inte, ändå är jag sån "om jag struntar i den idag så kommer jag säkert ramla av bara för det", hur ska man få bort det tänket? Jag har tre hästar hemma, två av dem rider jag och jag rider även på ridskola en gång i veckan sedan 9 år tillbaka och sedan sju år tillbaka med väst! Min ena häst hemma har jag haft i två år nu och han är kolugn jämt typ, ändå har jag alltid väst och rider massa dressyr och jag blir precis som du beskriver, dessutom ser man kutryggig ut på bilderna ju -.- Åker jag hem till nån kompis längre bort och rider så får ju inte västen plats så då stannar den hemma liksom och lite lustigt att rida okända hästar utan väst och den jag rider varje dag med? xD tips nån? Det är nog en vana man får vänja sig av med. Men jag tycker man blir rätt störd av väst iallafall i sidvärtsrörelser osv när man behöver vrida sätet.. Jag är föresten 19 år :/ *fegis?*

Jag har funderat på om man inte ska investera i en Racesafe ändå? Just för att få rörlighet så mycket som möjligt. Hade den klassiska blå/grönrutiga när jag var liten och upplevde aldrig att den var ivägen men denna jag har nu är inte lika skön. Däremot är den testad och ligger i topp på säkerheten, men det gör ju Racesafe också.

Jag tycker absolut att du ska köpa en Racesafe :) För mig blev det en riktigt stor skillnad, själv rider jag inte med västen i dressyr då den slår i dressyrsadeln jag har men skulle tro att om man rider riktigt j'vla (ursäkta språket) bra ser domaren det även om du har skäerhetsvästen och du får rätt poäng :D

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 214
Senast: JennyLz
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 415
Utrustning Hej var och provade säkerhetsvästar med 6-åringen ikväll och vi hittade ingen som passade riktigt bra. Har tidigare haft Aerowear Reiver...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: Maartinaaw
·
Utrustning Jag använder nästan aldrig säkerhetsväst längre (:o) av den enkla anledningen att jag inte riktigt trivs i den.Jag har alltid haft...
Svar
7
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?