Dressyr med Shire??

N

nalle

Har ett 3årigt shiresto i stallet som jag funderar på om det kommer gå att träna/tävla lätta klasser (kanske till LA) i dressyr? De är ju inte så vanliga på dressyrtävlingar kanske för att många är ju så groteskt stora men våran ligger på ca 167 cm och relativt smäcker för att vara en shire. Någon som tränar/tävlar dressyr med shire eller vet någon som gör det? Hon har ett ganska "brant" kors som gynnar för samling??
Visst vet jag att det kommer ta några år men jag som tidigare var inbiten hoppryttare har blivit mer och mer intresserad av dressyr (och har insett att shiren inte blir någon tävlingshopphäst) och funderar om shiren är ngt att satsa på eller om jag ska skaffa mig en annan ras.

Sv: Dressyr med Shire??

Jag kan inte se något skäl till att din shire inte ska kunna gå upp till LA! Men du får räkna med att "många" domare är rasister och att du kan bli nerdömd pga att du rider kallblod. Men kämpa på och lycka till med din häst!!

Jag tycker oxå att det hade varit jättekul att se en shire på en tävling! men jag hålkler med om att domarna är rasister så man får ta massa skit....men de vänjer sig nog om de ser dig på fler tävlingar troro jag LYCKA TILL!

På stallen jeg rir hadde vi en Shirehest da jeg var mindre. Denne ble ridd litt i dressur, og også et par ganger for en dressurtrener (på den tiden en av Norges beste dressurryttere) vi hadde på stallen på det tidspunktet. Nå var aldri denne shirehesten ute og konkurrerte, men det ble sagt, at denne hesten ikke ville hatt noen problemer med å nå LA. Så lenge den har galoppen på plass, er det bare trening som skal til. Selvsagt vil du antagelig oppleve at hesten mister endel poeng pga at den er såpass tung, og har gangarter deretter, men utrolig tøft å se disse tunge hestene også. Det er jo veldig mange av disse tunge rasene som tjener inn på at de er stabile, og teknisk gode. På LB/LA-nivå er jo denne delen vel så viktig for å oppnå et godt resultat.

En ädel shire i "normal" ridhäststorlek borde inte vara något större problem för domarna att döma likvärdigt med andra raser. Se det som att du tävlar mot dig själv så länge du själv och hästen tycker att det är roligt, så behöver du inte deppa ihop även om du kommer sist. Det är roligt och nyttigt att rida program och det utvecklar både hästen och din ridning.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 751
Senast: Roheryn
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat