Dressyr med Quarter??

Sv: Dressyr med Quarter??

Hej Emmi!

Jäklar vad maffig han är!! Hade glömt hur han¨såg ut i kroppen. Har ni även tävlat fälttävlan??
Och hur gick det?

Hej Emmi!

Jäklar vad maffig han är!! Hade glömt hur han¨såg ut i kroppen. Har ni även tävlat fälttävlan??
Och hur gick det?

Hej.
Nej vi har inte tävlat nån fälttävlan, för han är maniskt rädd för vatten efter att jag gick omkull (och slog en kullerbytta med hela hästen och allt) i havet med honom som tvååring.. Men han hoppade hela fälttävlansbanor som två och treåring med mig :I

Jag är ju lite knäpp kanske, men kul hade vi :)

Hoppade du "hela fälttävlansbanor" med en 2-åring? Inget jag skulle rekommendera om man vill ha en häst som håller.

Hej Emmi!

Ni har testat det mesta, precis som jag själv hoppas på att göra. Så du började med honom redan vid 2 års ålder?

Hur lång tid tog det för dig att lära Calibar upp till MSV dressyr?
Hur var formen när den var som bäst?
Samt, är han av Cutting/Reiningblod?

Min quarter är i dagsläget 150 cm ungefär och är av reining/cuttingmodell. Det är därför jag frågar och hjärtefrågan är dressyren och formen. Däremot han han inte markbundna gångarter, han har en frisk och rask trav samt luftig galopp. MEN- kort rygg - långhals...suck. Det känns lite bekymmersamt faktiskt. Skulle gärna sätta in en bild..men vet inte hur man gör..:angel:

Ruggigt oteckniskt på data...nuförtiden...:bump:

Hoppade du "hela fälttävlansbanor" med en 2-åring? Inget jag skulle rekommendera om man vill ha en häst som håller.

Min häst har hållit, nu är han 14 år gammal, och har aldrig varit halt i någon led, han är genomröntgad i hela kroppen vid ett flertal tillfällen av olika andra anledningar och han har fortfarande ett skelett som på en treåring rent förslitningsmässigt.
Sen att han inte tålde att få butta för ett sömstick och nu är fruktansvärt sjuk och ingen vet om han kommer att överleva det är en annan femma.
Men som sagt, fel på ben eller skelett, det har han inte.

/Emmi

Hej Emmi!

Ni har testat det mesta, precis som jag själv hoppas på att göra. Så du började med honom redan vid 2 års ålder?

Hur lång tid tog det för dig att lära Calibar upp till MSV dressyr?
Hur var formen när den var som bäst?
Samt, är han av Cutting/Reiningblod?

Min quarter är i dagsläget 150 cm ungefär och är av reining/cuttingmodell. Det är därför jag frågar och hjärtefrågan är dressyren och formen. Däremot han han inte markbundna gångarter, han har en frisk och rask trav samt luftig galopp. MEN- kort rygg - långhals...suck. Det känns lite bekymmersamt faktiskt. Skulle gärna sätta in en bild..men vet inte hur man gör..:angel:

Ruggigt oteckniskt på data...nuförtiden...:bump:

Junior reds in som ett och ett halvt åring, men reds sen han var ett varje dag in från hagen barbacka (Det var ca. 100 m)
Jag började inte på allvar med de svårare dressyrmomenten som piaff och passage förrän han var 12 dels för att jag hade så mycket annat för mig och dels för att han inte var stark nog innan dess.
Det måste man ju tänka på att passage och piaff och liknande sliter väldigt mycket om de inte har tillräckligt med muskler för att göra det på rätt sätt.
byten i vartannat och varje började jag med när han var 5.

Men är inte det lite tidigt även för quarter?

(oavsett nu om hästen har hållit eller ej, det är ju inget man kan veta i förväg även om god ridning förbygger ;) )

Min häst har hållit, nu är han 14 år gammal, och har aldrig varit halt i någon led, han är genomröntgad i hela kroppen vid ett flertal tillfällen av olika andra anledningar och han har fortfarande ett skelett som på en treåring rent förslitningsmässigt.
Sen att han inte tålde att få butta för ett sömstick och nu är fruktansvärt sjuk och ingen vet om han kommer att överleva det är en annan femma.
Men som sagt, fel på ben eller skelett, det har han inte.

/Emmi

Men är inte det lite tidigt även för quarter?

(oavsett nu om hästen har hållit eller ej, det är ju inget man kan veta i förväg även om god ridning förbygger ;) )
Just det, att hästen fortfarande håller när den är 14 år säger inget om att den verkligen håller och är fräsch när den är 20 år. Dessutom kan han ju hålla TROTS att han reds in på tok för tidigt, därmed inte sagt att det är bra

Just det, att hästen fortfarande håller när den är 14 år säger inget om att den verkligen håller och är fräsch när den är 20 år. Dessutom kan han ju hålla TROTS att han reds in på tok för tidigt, därmed inte sagt att det är bra

Ja snarare så, den håller TROTS oklok träning som unghäst, skulle jag säga.
Det är väl en bra häst med bra fysik. Kanske är den bra tränad efter det, dessutom.

Jag reagerar också på det sättet som skrivs om hästen. Naturligtvis var det inte ett klokt sätt att rida en unghäst. Men tråkigt att den är sjuk nu, hoppas att den repar sig:crazy:

Ja snarare så, den håller TROTS oklok träning som unghäst, skulle jag säga. Det är väl en bra häst med bra fysik. Kanske är den bra tränad efter det, dessutom. Jag reagerar också på det sättet som skrivs om hästen. Naturligtvis var det inte ett klokt sätt att rida en unghäst.* Men tråkigt att den är sjuk nu, hoppas att den repar sig:crazy:
Jag hoppas också att han blir bra SNART!!!Åtminstonne så bra att han kan betäcka sina ston nu i vår :)Som sagt, han är röntgad av andra anledningar ett par gånger under sitt liv och alla gånger har alla veterinärer sagt att han har lika fina ben och leder som vilken annan 3 åring som helst, det sa de senast för några månader sen. Han är tränad som fälttävlan/Distanshäst i hela sitt liv, och kommer fortsätta med det om han blir frisk från det här.Jag säger inte att alla hästar håller för sånt här, utan att man måste utgå från varje häst, rida med huvudet och vara lyhörd för vad hästen själv orkar och kan och vill.Nu råkar jag ha en häst som är arbetsnarkoman, även när han stod på djursjukhuset och var i stort sett död så ville han jobba, han bara är sån.Dessutom ska väll tilläggas att jag (åtminstonne när jag red in junior) var en mycket nätt och lätt människa... Det kan man inte säga om mig nu... (åtminstonne inte lika nätt och lätt)Jag hoppas på att jag kommer att få en avkomma efter junior nästa år och det finns ingenting som säger att jag tänker börja rida på den lika tidigt som jag gjorde på junior, men den ska i alla fall med ut i skogen som handhäst när jag rider junior från tidig ålder, den ska belastas och arbetas i ett tidigt stadie./Emmi

Senast ändrad av en moderator:

Ja snarare så, den håller TROTS oklok träning som unghäst, skulle jag säga.
Det är väl en bra häst med bra fysik. Kanske är den bra tränad efter det, dessutom.

Jag reagerar också på det sättet som skrivs om hästen. Naturligtvis var det inte ett klokt sätt att rida en unghäst. Men tråkigt att den är sjuk nu, hoppas att den repar sig:crazy:

Vad är det som inte var klokt sätt att rida in honom på? Barbacka in från hagen?
Det kan ju tilläggas att jag var 16 år då och inte hade nån som helst självbevarelsedrift, blev avslängd nästan varje dag (inte nödvändigtvis från junior utan nån annan tokig ide jag hade den dagen) Jag har ingenting emot att rida in hästar barbacka, sadlar är för veklingar :) (för det mesta i alla fall, åtminstonne tyckte jag det i den åldern, jag kan fortfarande tycka att sadlar är i vägen och att det är roligare att rida barbacka, det är i alla fall större risk att man trillar av och får sig ett gott skratt)

/Emmi

Missförstå mig rätt, jag rider mest med sadel nu för tiden, men när jag var yngre så var det verkligen i mina ögon ett nödvändigt ont. Nu när man har blivit ganska mycket äldre och MÅNGA avramlingar senare så tycker man inte att det är riktigt lika roligt som när man var yngre och mjukare i kroppen, men det är på nått vis lite mera sport att rida barbacka :) Tänk er en hel reining klass med bara barbacka ryttare, DET hade varit rätt kul att se (annars tycker jag att reining är dödstrisst att titta på) och det GÅR faktiskt att rida bra reining barbacka, titta bara på Stacy Westfall och jag har också provat :)

Nej nej barbackaridningen säger jag inget om alls, jag red själv massor barbacka som barn och tonåring, det jag gjorde då barbacka skulle jag aldrig våga nu:eek:
Jag menade att du red en terrängbana då han var bara 2. Det var det jag tyckte var oklokt, inte barbackaridningen. :D

Nej nej barbackaridningen säger jag inget om alls, jag red själv massor barbacka som barn och tonåring, det jag gjorde då barbacka skulle jag aldrig våga nu:eek:
Jag menade att du red en terrängbana då han var bara 2. Det var det jag tyckte var oklokt, inte barbackaridningen. :D

Aha då är jag med :)
ska man vara helt ärlig var han väll egentligen 2 och ett halvt år, men det är ju pettitesser i det hela...
Som sagt, jag vet inte om jag skulle göra det igen (delvis för att man har blivit äldre och förmodligen inte skulle våga) och delvis för att min nästa häst kanske inte är så färdig i kroppen som junior var då.
Man får ju verkligen göra en bedömmning från häst till häst i sånna fall. Junior har i alla fall inte tagit någon skada av det.

/Emmi

Quartern har ju oftast mer muskelmassa än tex hbl och spec i bakdelen.
Det kan lätt förvilla och göra att de ser mer överbyggda ut.
Antar att det var det hon menade med nedförsbacke.

Men naturligtvis kan man rida dressyr med en quarterhäst.
Citerar Peter Ljungberg "De har inte samma resning som tex halvblodet och ska inte ha det heller" Men det betyder ju inte att det skulle vara en sämre dressyrhäst för det.

Liknande trådar

D
Western Nu har jag lite funderingar Hur påverkad blir en häst igentligen när man länge har ridit hopp och dressyr och dessutom skolas om till...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama