Dressyr med Quarter??

Sv: Dressyr med Quarter??

Den har inga resultat från dressyr/hoppning i Sverige iaf?

Han har startat Nationell 120 hoppning med ett stopp för att jag försökte rida in i två kombinationen med ett halvt galoppsprångs anridning ur sväng... Inte helt lyckat kan jag säga, och han har gått LA:1 i dressyr med mig, men det var bara ett KM i skåne...

Men planen är att han ska starta åtminstonne MSV dressyr, jag har blivit för feg för att tävla mer hoppning, men jag gillar att träna det :)

/Emmi

För att det är väldigt länge sen.... Mamma vill inte låta mig starta vanliga hopptävlingar längre för att han är för värdefull för det tycker hon, tänk om han skulle göra illa sig? (hon är lite hönsmamma kan man väll säga tror jag :) )

Jag håller med, quartern finns i många modeller, dock så tenderar de som syns här i sverige att vara av den satta, överbyggda och till utseendet väldigt bogtunga cutting/raining modellen, och det är nog såna som folk associerar till i första hand.
Jag har bott i USA många långa år och ridit många quartrar. Väldigt många var ypperligt fina hästar, inte alls överbyggda eller ens särskilt lågställda, och riktigt trevliga hästar även för hobby och lättklass dressyr. Gångarterna mäter sig inte med våra sportavlade dressyrhästar.

Jag håller inte med. Jag syns här i Sverige mycket på min quarter, han är varken överbyggd eller bogtung. Och jag är definitivt inte ensam om att ha en sådan häst i detta land.
Har du varit på många AQHA tävlingar på senare år?

Hur länge sen bodde du i Usa? Aveln förändras och utvecklas får varje år som går vet du. Och nej, alla quarters gångarter kan inte mäta sig med sportavlade dressyrhalvblod, men sportavlade dressyrquatrar på 170+ kan det.

Jag håller inte med. Jag syns här i Sverige mycket på min quarter, han är varken överbyggd eller bogtung. Och jag är definitivt inte ensam om att ha en sådan häst i detta land.
Har du varit på många AQHA tävlingar på senare år?

Hur länge sen bodde du i Usa? Aveln förändras och utvecklas får varje år som går vet du. Och nej, alla quarters gångarter kan inte mäta sig med sportavlade dressyrhalvblod, men sportavlade dressyrquatrar på 170+ kan det.

Pja, att jag skriver MERPARTEN av svenska quartrar tenderar att vara den lågställda bogtunga cutting/reining typen, innebär väl knappast att det inte finns de som inte har såna eller hur? Vart har jag påstått det?

Jag bodde i USA 1991-2003 och red som sagt mycket Quarters där. Så jag har lite koll : )

visa gärna bilder på sportavlade dressyr quartrar i sverige samt namn - aldrig sett ngn vore verkligt intressant att få se!

Pja, att jag skriver MERPARTEN av svenska quartrar tenderar att vara den lågställda bogtunga cutting/reining typen, innebär väl knappast att det inte finns de som inte har såna eller hur? Vart har jag påstått det?

Jag bodde i USA 1991-2003 och red som sagt mycket Quarters där. Så jag har lite koll : )

visa gärna bilder på sportavlade dressyr quartrar i sverige samt namn - aldrig sett ngn vore verkligt intressant att få se!

Citerar ditt tidigare inlägg, vart står det 'merparten'?
Jag håller med, quartern finns i många modeller, dock så tenderar de som syns här i sverige att vara av den satta, överbyggda och till utseendet väldigt bogtunga cutting/raining modellen, och det är nog såna som folk associerar till i första hand.

Jag har heller inte sagt att de finns dressyravlade quatrar i Sverige (Jag rör mig inte på dressyrtävlingar här) men om du bott i Usa så länge borde du ha sett någon för där finns det betydligt fler.

Citerar ditt tidigare inlägg, vart står det 'merparten'?

Jag har heller inte sagt att de finns dressyravlade quatrar i Sverige (Jag rör mig inte på dressyrtävlingar här) men om du bott i Usa så länge borde du ha sett någon för där finns det betydligt fler.

Ja ordet TENDERAR betyder ju inte direkt alla eller hur, utan att det finns en tendens att de ser ut av en viss modell. Läs ordentligt tack.

Jag tolkade dig som att det lät som det fanns 170 quartrar av dressyr modell i sverige, eftersom du dessutom nämnde din egen som tydligen ser helt annorlunda ut. så om du nu säger att det inte finns, så kan vi återkoppla till det jag nyss sa och tidigare skrev, att sverige modellen quarter tenderar att vara av en viss typ, eller hur.

Nix, jag har aldrig sett 170 dressyr quartrarna på alla mina 12 år i USA. Skulle vara spännande att se, har du länkar eller liknande till ngn hemsida?

är också nyfiken på att se en quarter på 170 med dressyrgång för jag har aldrig sett annat än typiska westernhästar...:bump:

(viskar, jag tror inte det finns... :o)

prove me wrong!

Tyvärr finns det nog ingen film på det ännu, men det kommer :)
Fast just nu är han konvalecens för han har stått på Skara Djursjukhus i 13 dagar och har tappat ca. 100 kg muskler, så han får ta det lugnt ett tag.....
Men sen jäklar kommer det filmer på det :)

/Emmi

Det ser vi fram emot!!!!

Det ska bli så kul om han klarar den här krisen och kommer igång och tränar och tävlar igen :)

Faktiskt har jag sett en quarter som hade riktigt trevlig gång även om den inte var 170 utan något mindre. Den såg inte heller ut som en typisk quarter, utan lite mer åt lättare halvblod/fullblodshållet. Den kunde röra sig riktigt bra, tyvärr syntes det sällan, eftersom den reds som westernhäst och inte särskilt skickligt heller.

Den hästen hade definitivt med annan träning kunnat starta upp till i alla fall MsvB det är jag övertygad om.

Det ska bli så kul om han klarar den här krisen och kommer igång och tränar och tävlar igen :)

Hej Tjejen! Vad roligt att du r aktiv i denna tråden, tänkte skrivit till dig igår. Vi sågs på Eurohorse, men det var mest din mamma jag pratade med. Och du menade som allra hastigast att det var jättelätt att kombinera W/D. Ser verkligen fram emot dina filmer som din mamma pratade om.:bow:

Det handlar om att hitta individer. Quarterhästar finns i alla möjliga former och storlekar! Har sett QH's som ser ut som allt ifrån taniga små ponnier till kraftiga kallblod :idea: Docs King Calibar har jag sett på tävlingar ett antal gånger, och han har förutsättningar för att gå både hopp och dressyr. Han har sjukt mycket muskelmassa och luftigare gång än de flesta andra QH's har, vilket gör att han kan piaffera och utföra passage, samt ökningar, spanks skritt och byten i... ja vart annat var det väl? (Alla nämna rörelser utfördes under en Freestyle Reining på High Chaparall i somras, dock filmade jag inte... tyvärr.)

Min häst däremot, (dock inte QH, utan Paint med det är ju "typ samma sak") kan utföra en slags passage, men eftersom hon har markbundna rörelser med kort steg får hon ingen luft i steget, och jag är tevksam till om hon kommer kunna få det i framtiden häller, hon är helt enkelt inte byggd för det.

Det är trist att höra att så många bara har sett dåliga exempel på westernryttare. Men jag håller med samtidigt; jag har sett sjukt mycket dåliga exemplar på tävlingar och liknande, men det grundar sig säkerligen bara i okunskap, och vem vet, kanske ovilja att lära sig?

Det var länge sedan jag red något annat än westernhästar, så det är svårt att jämföra med dressyrhästar. Dock hade jag gärna provat snart, och jag vill gärna tävla min häst i lite lägre klasser i dressyr. Jag tror det kan skilja massor på hur jag och vissa dressyrryttare rider, men jag tror även att jag kan lyckas utföra ett dressyprogram med min westernridning, lika bra som en dressyrryttare kan rida en westerngren på dressyrvis.

Dags att sluta dela upp i fack! :idea:
"God ridning är alltid god ridning, oavsett diciplin"

*KL*

Rent generellt kan man väl påstå att folks förutfattade meningar om westernryttarnas okunskap till viss del färgar av sig på våra hästar med...

Själv sitter jag i dagsläget med en liten appendix quarter (för er som inte är insatta i quarteraveln: Det är en quarter med fullblod i som när den samlat 10 aqha poäng på tävling klassas som quarter, men som ändå är fri att tävla som "vilken quarter som helst".) hon ser i dagsläget ut att bli en betydligt smäckrare "sport" modell av quarter än till exempel hennes pappa, farfar har gått både dressyr och hoppning och det är på mödernet det finns en liten gnutta fullblod. Så vi får väl se, kanske kommer jag och min "fullblodskorsning" ut på dressyrbanan så småning om... det får bli det som passar henne och där hon kommer i sin rätt, har jag otur så blir hon en sjuhelsickes kohäst, eller hopphäst :rofl:

Jag är en sån ryttare som "rider så det funkar" och blandar ganska friskt mellan dressyrövningar och westernövningar, även om jag knappast har en häst som Calibar :angel: fasten gammelkärringen är ett dressyravlat halvblod.

Där har vi ett fint exempel på att folk bör sluta dömma "hästen" efter rasen - Calibar har en styrka i sig som mitt halvblod aldrig skulle kunna vara i närheten av!

Synd och skam egentligen att folk dömmer ut westernryttare och quarters pga ett par "rötägg".. som någon skrev, det finns dåliga ryttare och dåliga hästar överallt.

:bump:

Hej Emmi!

Hihi, men det gick bra med hoppningen iaf? Var Calibar räddd om sina ben? Jag upplever att Rocky skiter blankt i om han slår i bommarna, det bekommer honom inte...det kan bli ett dilemma sedan när vi börjar å träna hoppning. Vi skall lägga mkt tid på eng ridning för jag vill att han skall ha den grunden. Sen får vi hoppas att hästen inte avskyr det.

Det är lite gulligt utav din mamma:bow: att vara rädd om honom, för det är verkligen en trevlig hingst du har!!! Lycka till med konvalecenstiden.:bump:

Hej Tjejen! Vad roligt att du r aktiv i denna tråden, tänkte skrivit till dig igår. Vi sågs på Eurohorse, men det var mest din mamma jag pratade med. Och du menade som allra hastigast att det var jättelätt att kombinera W/D. Ser verkligen fram emot dina filmer som din mamma pratade om.:bow:

Hej igen :)
Ja, jag längtar tills han är stark nog att göra alla sina konster igen, tyvärr har han ju varit väldigt sjuk väldigt länge, så det är ingen ide att försöka just nu
... Men som sagt det kommer så fort han blir lite friskare och starkare.

/Emmi

Junior ÄLSKAR att hoppa! Men han HATAR att slå i bommarna, gör han det kan han sura en bra stund och hoppa typ en halvmeter för högt resten av passet....
Häromdagen (den dagen jag självklart red ALLDELES för mycket) gjorde han 17 byten i varje på rad :) VILKEN OTROLIG KÄNSLA!!!!!!!!!!
Får man lägga ut länk på buke???
i sånna fall (om man nu får) www.docskingcalibar.se
Nu strular det igen... stackars mig....

/Emmi

Det är lite gulligt utav din mamma:bow: att vara rädd om honom, för det är verkligen en trevlig hingst du har!!! Lycka till med konvalecenstiden.:bump:[/QUOTE]

*kl'

prova sök "dressage quarterhorse" på tuben så kommer det upp lite klipp...

fina större hästar men några piaff och passagerörelser har jag inte stött på (än).

Liknande trådar

D
Western Nu har jag lite funderingar Hur påverkad blir en häst igentligen när man länge har ridit hopp och dressyr och dessutom skolas om till...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama