Sv: Dressyr med Quarter??
Det handlar om att hitta individer. Quarterhästar finns i alla möjliga former och storlekar! Har sett QH's som ser ut som allt ifrån taniga små ponnier till kraftiga kallblod
Docs King Calibar har jag sett på tävlingar ett antal gånger, och han har förutsättningar för att gå både hopp och dressyr. Han har sjukt mycket muskelmassa och luftigare gång än de flesta andra QH's har, vilket gör att han kan piaffera och utföra passage, samt ökningar, spanks skritt och byten i... ja vart annat var det väl? (Alla nämna rörelser utfördes under en Freestyle Reining på High Chaparall i somras, dock filmade jag inte... tyvärr.)
Min häst däremot, (dock inte QH, utan Paint med det är ju "typ samma sak") kan utföra en slags passage, men eftersom hon har markbundna rörelser med kort steg får hon ingen luft i steget, och jag är tevksam till om hon kommer kunna få det i framtiden häller, hon är helt enkelt inte byggd för det.
Det är trist att höra att så många bara har sett dåliga exempel på westernryttare. Men jag håller med samtidigt; jag har sett sjukt mycket dåliga exemplar på tävlingar och liknande, men det grundar sig säkerligen bara i okunskap, och vem vet, kanske ovilja att lära sig?
Det var länge sedan jag red något annat än westernhästar, så det är svårt att jämföra med dressyrhästar. Dock hade jag gärna provat snart, och jag vill gärna tävla min häst i lite lägre klasser i dressyr. Jag tror det kan skilja massor på hur jag och vissa dressyrryttare rider, men jag tror även att jag kan lyckas utföra ett dressyprogram med min westernridning, lika bra som en dressyrryttare kan rida en westerngren på dressyrvis.
Dags att sluta dela upp i fack!
"God ridning är alltid god ridning, oavsett diciplin"