Dressyr med Quarter??

Sv: Dressyr med Quarter??

MMMM...Honey är verkligen så vacker....hoppas en annans häst blir lika bra...skulle kanske skicka honom till dressyrtränare istället för P.Ljungberg...blir så sugen när man skådar det...:love:
Det är vackert att se dressyr lika som det är roligt att träna , men det är roligt att rida western också..:o

Som sagt, man blir inspirerad, tack för den bilden!!! Underbart!!! Skall se om jag hittar mera godis på den!!!:bump:

När killen springer själv i manegen löst så springer han av full fart och gör egna stoppar i varje hösrn, han tycker det är jätte kul, så skall man var realistisk kanske den hästen skulle brinna mer för reining/cutting...:rofl:

Nackdelen med at vänta på häst länge kan dock vara att man kan få många andra intressen på vägen, som t ex dressyr.:D

Tack för alla fina och kloka svar, denna tråden är riktigt rolig att läsa..!! :banana::banana::bow:

jag tävlar klubbdressyr med quartern jag lånar, när han fått koll på hoppningen så blir det nog några klubbhoppningar också, utöver western. en vän till mig tävlar både western/dressyr/hoppning med sin quarter, och hästen verkar inte det minsta förvirrad, för dressyr och western är väldigt lika![/QUOTE]

Men när du tävlar så tävlar du på de "engelska" riskolorna/klubbar som finns?? Vad får du isåffall för bedömning av domarna? Hur är de inställda till steg och förutsättningar gentimot kanske ett HBL som man då menar att de har ett mer svävande steg(högre)?

För det funderade jag lite grann på när hästen inte kanske är en hunter/halter/pleasure modell- utan kanske mer belgian blue..hehe:devil:

Jag är övertygad om att han kommer att bli biffig, har bara sett de senaste 2 veckorna hur han bygger på över rygg och bakparti..skall sätta in en bild snart...;)

jag tävlar klubbdressyr med quartern jag lånar, när han fått koll på hoppningen så blir det nog några klubbhoppningar också, utöver western. en vän till mig tävlar både western/dressyr/hoppning med sin quarter, och hästen verkar inte det minsta förvirrad, för dressyr och western är väldigt lika!

Men när du tävlar så tävlar du på de "engelska" riskolorna/klubbar som finns?? Vad får du isåffall för bedömning av domarna? Hur är de inställda till steg och förutsättningar gentimot kanske ett HBL som man då menar att de har ett mer svävande steg(högre)?

För det funderade jag lite grann på när hästen inte kanske är en hunter/halter/pleasure modell- utan kanske mer belgian blue..hehe:devil:

Jag är övertygad om att han kommer att bli biffig, har bara sett de senaste 2 veckorna hur han bygger på över rygg och bakparti..skall sätta in en bild snart...;)[/QUOTE]

Du vet att Halter modell ÄR Biffko ;)

Ja jag tävlar på den lokala ridklubben, fått en 6a och 7a på hästens gångarter och 6or form i LC, jag har iof bara varit med 2ggr (det var riktiga domare) och fått runt 60-61%, och det är jag nöjd med, %hoppas jag blir högre när vi lärt känna varandra ordentligt :)

en bild på "min" häst http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/Choice2008/8mars/2008-03-0821_29_0001.jpg

I western söker man hästar med kort, markbunden trav för det ska vara bekvämt att sitta långa dagar på i sadeln.
De flesta bra avlade quarterhästarna har detta i sig i form av sin gångart jog.

Det går såklart att trava på en quarter också men den har inga gångarter att jämföra med tex ett halvblod i dressyrklasser.

Men också många quartrar är under 148cm = kan tävla som ponny och dessutom har man inte mål som är högre än klubb/lokal så spelar inte gångarterna någon större roll faktikst...

kom på att engelsk ridning har åldersgränser så är du över 18 får du inte tävla den som ponny i vilket fall...

tacka vet jag western där man inte har mankhöjds och åldersbegränsningar... (wras)

Söt häst:idea:

Av dem jag såg här i trakten fanns en riktigt fin som rörde sej bra. Säkert inte problem alls som dressyrhäst. Men också en som var enormt markbunden och i framvikt. Det finns nog som ni säger väldigt olika typer.

du kan rida och tävla i alla nivåer på i stor häst dvs. en nordsvensk som kan rörelserna kan tävla i kur OCH vinna om den är bäst...så din quarter kan vara morgon dagens BRIAR..

Fråga från en okunnig :o.. Är Quarter och Quaterback samma sak?

Av de få QH jag sett IRL (4-5?) har en haft riktigt snygg dressyrexteriör och iaf sett fin ut bärighetsmässigt (trivs i lite högre mer samlad form) men steget var väl inte kanon direkt, ok men inte mer. Å andra sidan så prioriterar jag själv bärigheten framför steget..
Den skulle säljas för att den inte hade så bra kapacitet för reining (bl a för att den trivdes i den högre formen...). Hade den inte varit snordyr så hade jag sett till att syrran köpt den som dressyrhäst! ;)

Jag skulle inte vilja ha en westernryttare som medryttare. Men om det låter som att denne har erfarenhet av och intresse för vanlig dressyr så tycker jag också att man åtminstone kan låta personen ifråga provrida. Man kanske har lessnat totalt på western och vill rida andras dressyrhästar istället för att sälja, vad vet jag? ;)
Har också sett både det ena och det andra inom westernridning,tyvärr majoriteten av det "dålig" ridning enligt mig, men självklart tycker/tror jag inte att hela westernsläktet är kasst för det. Skulle däremot inte vilja förvirra hästen med en medryttare vars ridstil skiljer sig rejält från min egen.

Fråga från en okunnig :o.. Är Quarter och Quaterback samma sak?

quarterback = Kvartsback, i fotboll, am fotboll osv ;)

angående dålig ridning, ojojoj vad jag sett dålig ridning från den "engelska" hörnan. spöränder på hästarna osv. en sak har westerntävlingarna som är ganska unikt tror jag, att man inte äns ha spö på framridningen för då blir man diskad...
men dömer jag alla? nej, men en hel del.

:ojag ska gå och skämmas någonstans .Hahaha
Tack för upplysningen kommer aldrig att glömma det :bow:

Du jag kan inte alla dessa halvblodshingstar jag heller så:o

Jag fick nöjet att provrida en westernhäst för nån månad sedan som kan typ allt. När jag suttit och ridit ett tag och stannar vid ägaren så säger hon att de som är allra bäst inom westernridning är de som grundade sig med dressyren och sa också att i och med att jag ligger på msv nivå inom dressyr så sa hon ge det en månad sen kan du tävla med henne och göra bättre resultat än mig. ( haft hästen i g många år.)

Sen red hon min g välutbildade killa och det var mycket svårare för henne att rida ''engelskt'' och min häst såg ut som ett levande frågetecken :D

Fast grejen med westernridningen är väl delvis att det ska vara logiskt för både häst och ryttare.? Inte så konstigt om det då är svårare att ta över en westernhäst än tvärtom! :p
Iofs ska ju engelska ridningen också vara lätt-inlärd men inom seriös dressyrridning tror jag den biten spricker...

Tror f ö att man har fördel att vara skicklig inom dressyr vilken gren man än vill testa på; western, distans, AR/klassisk dressyr, hoppning osv, fast hur lång tid det tar att anpassa sig till det nya tror jag är rätt individuellt.

Jo men som jag upplevde det så var det igentligen inte själva signalerna som var det svåra utan steget var stort på min häst + att allt hände lite mer elektriskt och då fick hon svårt med kroppskontrollen. I western så har man ju inte de stora gångarterna att balansera utan snarare med markbundet.

Intressanta grenar iaf! :) och vi har kommit lite ot från TS fråga..:angel:

Hej!! Jag tittade också på den filmen på Youtube! Kan nog gissa att han hade höga poäng för gångarten...:love:

Jo...hästen hette "Quarterback" och vad jag minns skall han vara oldenburgare. Sedan såg jag att han även hade filmer på sina avkommor..."quarterback-filly" osv.
Det är min gissning.

hade Rocky gått så hade en annan vart lycklig...måste kunna tränas i tömmen...hm...får väl lämna bort honom på träning den dagen.

han har däremot i manegen inte den markbundna gången utan ganska stora rörelser samt att galoppen är väldigt stor. Sen som jag nämnt tidigare tycker han om att stoppa i hörnen, han vänder alltid.

Jo men som jag upplevde det så var det igentligen inte själva signalerna som var det svåra utan steget var stort på min häst + att allt hände lite mer elektriskt och då fick hon svårt med kroppskontrollen. I western så har man ju inte de stora gångarterna att balansera utan snarare med markbundet.

Intressanta grenar iaf! :) och vi har kommit lite ot från TS fråga..:angel:

Hehe, och ska vi vara lite partiska så är det lite mer "power" kombinerat med spänning som gör det större och stötigare steget! ;)
Westernhästarna är i regel såpass avspända att även om dom -hade- haft ett stort steg så tror jag inte man skulle märka av det på samma sätt.
Ett steg är inte svårt att följa om det är taktmässigt, bra vinklat (stötdämpning i bakbenen/-delen), inte i övertempo, och ffa avspänt i hela rygglinjen. Skulle en häst gå så i den grad jag tänker på skulle den nog inte se ut att ha "power" nog att få bra poäng på tävling.

Men jag förstår din poäng, markbundet och litet steg = lättare att hinna med och man tappar inte bort sitsen lika lätt? :p

Liknande trådar

D
Western Nu har jag lite funderingar Hur påverkad blir en häst igentligen när man länge har ridit hopp och dressyr och dessutom skolas om till...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern