Dressyr med Quarter??

Sv: Dressyr med Quarter??

nu tror jag att du uppfattat det fel. I hunter får du INTE ha dressyrsadel, utan det ska vara "front seat" (dvs mot hopp).

I hunter under saddle rider alla samtidigt i ridhuset (väldigt likt de som brukar vara med på ras-tävlingar, ex welsh mm, där hästens gångarter, ridbarhet etc bedöms) som i en pleasure, men i högre tempo.
I Hunt Seat Equitation är det först ett mönster (program för dressyrfolk) och sedan rider man gemensamt runt fyrkantsspåret.
Hunter hack är som hunter under saddle, fast i början rider man ett mönster som innehåller 2hinder (program för dressyrfolk) sedan rider man gemensamt runt fyrkantsspåret.
i Equitation over fences är stilhoppning, och jumping, är vanlig hoppning på tid.

och utöver western/dressyr/hoppning, så finns det även Kör-grenar.
en riktigt mångsidig ras med andra ord!

jag tävlar klubbdressyr med quartern jag lånar, när han fått koll på hoppningen så blir det nog några klubbhoppningar också, utöver western. en vän till mig tävlar både western/dressyr/hoppning med sin quarter, och hästen verkar inte det minsta förvirrad, för dressyr och western är väldigt lika!

Ja ursäkta skrev ett ord fel där. Vet precis vad det innebär. Jo min pappa har själv ett Quarter sto som tävlas i ko klasserna. Och vi känner dom flesta western tränarna här i Sverige då min mamma har ett stort företag som säljer western utrustning. Samt en affär på våran hästgård och en hos Proffs. western tränaren Staffan Nielsen i Götene.

Det är absolut inte stor skillnad på dressyr och western. Dock så missuppfattar väldigt många människor detta. Jag har själv varit i USA och tränat Russell Dildays tävlingshästar, för er som inte vet så blev han World`s Greatest Horseman 2008.

kl

visst kan man rida dressyr med quarter, men den är framavlad på motsatta kriterier om man jmf med halvbloden. quartern är väldigt markbunden och rör sig med små korta steg, och det är ju inte önskvärd i tävlingsdressyren. i lätt klass kanske det går hyfsad, men har svårt att tro att dom har nån chans från msv och uppåt.

vet att dom används till dressyr i usa men det går inte riktigt att jämföra med den nivån som finns här i europa.

jag har själv bara träffat westernridna quarters men alla har haft det typiska rörelsesmönstret.

kl

visst kan man rida dressyr med quarter, men den är framavlad på motsatta kriterier om man jmf med halvbloden. quartern är väldigt markbunden och rör sig med små korta steg, och det är ju inte önskvärd i tävlingsdressyren. i lätt klass kanske det går hyfsad, men har svårt att tro att dom har nån chans från msv och uppåt.

vet att dom används till dressyr i usa men det går inte riktigt att jämföra med den nivån som finns här i europa.

jag har själv bara träffat westernridna quarters men alla har haft det typiska rörelsesmönstret.

Det jag menade var att jag själv är dressyr och western ryttare och har varit hos Russell Dilday i Usa och tränat hans tävlingshästar i western. Det är ingen skillnad så på western och dressyr och han sa själv att det var väldigt bra att en dressyr ryttare tränade hans hästar. Skrev inte riktigt att man ska tävla en Quarter i dressyr, utan att människor missuppfattar att det inte är i princip samma sak.

Fånigt resonemang av henne. Klart du kan tävla dressyr på din Quarter. Alla hästar kan tränas till trevliga dressyrhästar så länge man tar hänsyn till deras förutsättningar. Hon är inte fel ute när hon beskriver att halvbloden oftast är byggda i uppförsbacke. De avlas medvetet så för att ha lättare för sig. Quarterhästar är ofta i nedförsbacke, men det betyder ju inte att det inte går att rida dressyr på den. De olika exteriörerna gör att formen inte ser likadan ut. Formen blir ju olika beroende på hur hästen är byggd. Formen på en Quarter blir inte lika hög eftersom den har lågt ansatt hals, men den kan ju gå i bärighet och balans ändå, efter sin egen exteriör.

Sån tjafs om att vissa raser inte passar köper jag inte en sekund. Det kräver lite mera av ryttaren att träna upp en häst som inte har lika bra naturliga förutsättningar bara. Kör hårt och lycka till med tävlandet.:)

I western söker man hästar med kort, markbunden trav för det ska vara bekvämt att sitta långa dagar på i sadeln.
De flesta bra avlade quarterhästarna har detta i sig i form av sin gångart jog.

Det går såklart att trava på en quarter också men den har inga gångarter att jämföra med tex ett halvblod i dressyrklasser.

Men också många quartrar är under 148cm = kan tävla som ponny och dessutom har man inte mål som är högre än klubb/lokal så spelar inte gångarterna någon större roll faktikst...

Har du sett Docs King Calibar?
Han har halvblodstrav, han kan både Ökad trav (har fått 9a på dressyrtävling för den) och Passage och Piaff, han har inte nån markbunden trav i alla fall....

/E>mmi

Docs King Calibar har tävlat (med mig i sadeln) Nationell 120 hoppning och har tränat massor med hoppning har vid ett tillfälle till och med hoppat 145 cm på träning.... Det är inga problem, Quarter hästar är så intelligenta att de fattar sånt här :)
/emmi

Har varit mycket i Canada och sett att där används det quarter och quarter korsningar på ridskolor inriktade på engelsk ridning. Har hört att många som rider halvblod ofta har en western sadel i skåpet som de använder på sina fina halvblod när de rider ut.

Själv är jag en som är inriktad på engelskt men har också ridit western. Trots att jag ser att quarter är en fin häst så är jag benägen att hålla med personen TS pratade med. Många (inte alla) qurters har långa bakben och korta framben = byggd i nedförsbacke. Precis som majoriteten av araber och fullblod (har en av vardera av de senare två i stallet). Jag anser inte mitt halvblod vara lämpad för western på tävlingsmässig nivå, precis som syrrans arab har visat sig vara betydligt bättre på western i tävling än i dressyr/hopp. Vilket den SM medalj syrran har hemma borde bevisa.

Därmed inte sagt att halvblod inte passar för western och quarters inte för engelskt. Det hänger på individen och inte rasen. Inte alla halvblod per automatik är lämpade för dressyr, precis som inte alla är lämpade för hopp. Och bara för att det är fullblod inblandat är det automatiskt inte en fälttävlanshäst.

Jag började med western innan westernsverige ens hade quarters i landet. Då var inte westernfolket så insnöade på raser. För 8-10 årsedan var klassikerna inte insnöade på raser. Nu sitter nästan varenda kotte med en PRE, Lusitano, fredriksborgare eller vad nu Bent et al, har sagt är lämpliga raser för klassisk dressyr.

Tycker det är så synd att varje tävlingsgren är så rasdiskriminerande. Ridsport hade artikel om medaljhästarna i OS. Dressyr var hannoveranare och hoppning var holsteinare. Det är bara en tidsfråga innan buskryttare skall ha lämplighalvblodsras för sin disciplin tack vare detta.

Skulle vara så skönt om man kunde fokusera på individen istället för rasen.

Svamligt blev det. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Det är ingen skillnad så på western och dressyr

Hade det inte varit någon skillnad mellan western och dressyr så hade det inte varit två olika grenar...
Det finns många likheter, men lika många skillnader.

*TS*
Det beror troligen mycket på fördomar, tycker det är fel att de inte låter dig provrida ialf för att ge det en chans och sen säga hur de vill ha det istället för att säga stopp direkt. Dressyrryttare och westernryttare upplever jag ofta har olika typer av signaler för samma sak och det kan vara svårt nog att bara hitta en dressyrryttare som rider och har liknande filosofi som en själv med ridningen (så att det inte bli två skilda världar för hästen), och då kan det säkerligen kännas än mer avlägset med en ryttare med influenser från westernridningen.

Hade det inte varit någon skillnad mellan western och dressyr så hade det inte varit två olika grenar...
Det finns många likheter, men lika många skillnader.

*TS*
Det beror troligen mycket på fördomar, tycker det är fel att de inte låter dig provrida ialf för att ge det en chans och sen säga hur de vill ha det istället för att säga stopp direkt. Dressyrryttare och westernryttare upplever jag ofta har olika typer av signaler för samma sak och det kan vara svårt nog att bara hitta en dressyrryttare som rider och har liknande filosofi som en själv med ridningen (så att det inte bli två skilda världar för hästen), och då kan det säkerligen kännas än mer avlägset med en ryttare med influenser från westernridningen.

Då jag till viss del har en fot i bägge läger är jag benägen att hålla med. Pratade med en westernkompis om detta att jag skall rida in syrrans unghäst som skall bli westernhäst. Jag som inte ridit vettig western på många år. Svaret var att grundprincipen är densamma men finliret annorlunda så han tyckte gott och väl att jag kunde påbörja hästen och när den är stabil med ryttare att syrran då tar över. Jag har inga visioner att jag skall kunna utbilda den i western men jag kan åtminståne få den stabil under ryttare.

wow, en quarter som gör piaff och passage! har du ingen film på din häst?

Tyvärr finns det nog ingen film på det ännu, men det kommer :)
Fast just nu är han konvalecens för han har stått på Skara Djursjukhus i 13 dagar och har tappat ca. 100 kg muskler, så han får ta det lugnt ett tag.....
Men sen jäklar kommer det filmer på det :)

/Emmi

Låter jättespännande, men det finns inget om era resultat varken på Ridsports resultatsida eller om man googlar? Varför?

Jag tror inte att hon dissade dig för att du hade en quarter. Utan för att hon blev rädd att du skulle rida hennes dressyrhästar enligt westernmodell.

Jag står på ett stall med många westernryttare och kan se både för- och nackdelar med stilen (genom mina "dressyrglasögon").

Nackdelen ser jag i att många rider hästen på framdelen i "lustempo"

Fördelen ser jag i att de duktiga westernryttarna har god lydnad i sina hästar och flertalet har hästar som fungerar vädigt bra ute i skogen, trygga och säkra.

Jag hade inte varit intresserad utav att få en medryttare som red westernstil på banan på min dressyrhäst. Däremot skulle jag inte ha något emot att låna ut honom för en uteritt!

Nästa gång du ringer på ett halvblod så gör klart att du självklart rider vanlig dressyr på den tilltänkte medryttarhästen och inte western så ska du se att det går bättre!

*KL*

Med stor sannolikhet så tänkte hon nog att du troligen inte var så värst dressyrinriktad pga av ditt hästval. Kanske ville hon bara ha en medryttare som var intresserad av att satsa på dressyr. Hade dressyr varit ditt största intresse så hade du troligtvis inte valt att köpa en quarter, eller travare eller annan ras som inte är avlad för dressyr.

Dessutom så är det många mindre begåvade ryttare som väljer att satsa på western, OBS, OBS!!!! DÄRMED INTE SAGT ATT ALLA WESTERNRYTTARE ÄR OBEGÅVADE. Självaste drottning Anky har ju sagt sig satsa på reining också. Men det är en gren som drar till sig väldigt mkt buskryttare, varför det är så har jag ingen aning om.

Självklart kan du rida dressyr på vilken ras som helst, tycker själv att det är jättekul att se udda raser på dressyrbanorna, men det är mkt sällan som dom kan hävda sig placeringsmässigt mot halvbloden.

Det finns massor av fördomar jag har själv presenterat ett par :angel:. Tror precis som flera andra sagt att vill du låna dressyrhästar sa kanske du bör ligga lågt med quartern, tråkigt men sant.

kl

Quartern är världens mest populära hästras, och inte bara i Western.
Mångsidigare häst får man leta efter, och en hästras som finns i såå många olika modeller får man också leta efter.
Det finns quatrar på 1,40 cm, lika väl som de finns de på 170+ .
I Usa används den till ALLT. Dressyr, fälttävlan, hoppning, körning, western you name it.

Jag håller med, quartern finns i många modeller, dock så tenderar de som syns här i sverige att vara av den satta, överbyggda och till utseendet väldigt bogtunga cutting/raining modellen, och det är nog såna som folk associerar till i första hand.
Jag har bott i USA många långa år och ridit många quartrar. Väldigt många var ypperligt fina hästar, inte alls överbyggda eller ens särskilt lågställda, och riktigt trevliga hästar även för hobby och lättklass dressyr. Gångarterna mäter sig inte med våra sportavlade dressyrhästar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

D
Western Nu har jag lite funderingar Hur påverkad blir en häst igentligen när man länge har ridit hopp och dressyr och dessutom skolas om till...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama