Dressyr eller allround

Barbacka pad föressten?
Jag kan köra på lätt i samma tempo som med sadel, fick öva lite på balansen i början men sitter nästan bättre i padden och får inte ont i knä och höft.

• Gilla
Reactions: Ace
Barbacka pad föressten?
Jag kan köra på lätt i samma tempo som med sadel, fick öva lite på balansen i början men sitter nästan bättre i padden och får inte ont i knä och höft.

Jag har en barbackapad men vågar inte rida min ena ponny barbacka. Hon kan få lite stolleryck och jag har inte riktigt bra balans i de lägena.

Det lutar åt en dressyrsadel. Tror det passar mig bäst.

Jag letar lite så smått efter en engelsk sadel. Är westernryttare till vardags men behöver en extra sadel för att kunna rida ut ihop med medryttaren, och engelska sadlar finns billigare att få tag i än westernsadlar.

Av rent intresse, vad tycker ni att jag ska satsa på - dressyr- eller allroundsadel?
Den ska som sagt bara användas sporadiskt vid uteritt, jag har inga ambitioner i dagsläget att träna eller tävla engelsk ridning.
Men vad gör du vid uteritt? Sitter du i sadeln och relaxar och bara åker runt eller klättrar du, hoppar etc? Så lätt är det väl inte alltid att hitta en billig sadel som passar och då är billig. Är billig ett och det viktigaste kriteriet så får en väl framförallt leta efter en sadel som passar. Det går att hoppa i dressyrsadel och rida dressyr i hoppsadel men sadeln motarbetar dig då. Det är tillräckligt djklgt att rida ändå.

Jag fattar inte heller, många väljer westernsadlar för att rida ut i och dressyrsadel på banan. Varför måste du ha en engelsk sadel för att rida ut i? Varför duger inte westernsadeln?

Jag fattar inte heller, många väljer westernsadlar för att rida ut i och dressyrsadel på banan. Varför måste du ha en engelsk sadel för att rida ut i? Varför duger inte westernsadeln?

Det står ju i trådstarten att TS behöver en extrasadel och westernsadlar är dyrare än engelska.

Det står ju i trådstarten att TS behöver en extrasadel och westernsadlar är dyrare än engelska.
Absolut, men jag undrar ändå för jag tycker det verkar lite bakvänt. Nu vet jag inte hur moderna westernsadlar har utvecklat sig men gamla westernsadlar var ju utvecklade för många timmar i sadeln.

Absolut, men jag undrar ändå för jag tycker det verkar lite bakvänt. Nu vet jag inte hur moderna westernsadlar har utvecklat sig men gamla westernsadlar var ju utvecklade för många timmar i sadeln.

Som sagt, jag är ute efter just billig sadel att använda kanske 1h i månaden. Engelska sadlar är mycket billigare begagnade än westernsadlar. Hade jag haft ekonomin hade jag givetvis köpt en w-sadel. Men nu väljer jag att lägga pengarna på annat än en sadel som ska användas så sporadiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?