Dressyr eller allround

sthu

Trådstartare
Jag letar lite så smått efter en engelsk sadel. Är westernryttare till vardags men behöver en extra sadel för att kunna rida ut ihop med medryttaren, och engelska sadlar finns billigare att få tag i än westernsadlar.

Av rent intresse, vad tycker ni att jag ska satsa på - dressyr- eller allroundsadel?
Den ska som sagt bara användas sporadiskt vid uteritt, jag har inga ambitioner i dagsläget att träna eller tävla engelsk ridning.

Hade lätt valt allroundsadel för uteritt ! De är underskattade ;)
Jag som inte hoppar annat än några skutt i skogen, har haft allround som uterittsadel i alla år, ( i kombo med dressyrsadeln jag dressyrar i).

Älskar min allroundsadel :heart betydligt bekvämare vid uteritt om man vill stå i fältsits , klättra, cantra etc, än dressyrsadel .

Jag säger allround, jag med! Tycker inte om dressyrsadlar alls, tycker dem är obekväma. Allround kan man ju göra allt i utan problem, vissa tycker dem är urusla, men det tycker inte jag :bump:

Och jag är en sådan som tycker att allround är multi useless. Om sadeln ska användas till uteritt hade jag valt en skön hoppsadel.

Nja? Jag tycker att många hoppsadlar idag är så oerhört framskjutna och verkligen siktar på själva språnget. Jag föredrar nog en äldre hoppsadel eller en allround om jag ska satsa på annat än dressyrsadel att rida ut i.

Och jag är en sådan som tycker att allround är multi useless. Om sadeln ska användas till uteritt hade jag valt en skön hoppsadel.

Fast för mig som westernryttare känns det väldigt främmande att sitta i just hoppsadel med korta läder. Långa läder blir väl bara obekvämt?

Allround mot dressyr? Jag är i grunden islandsryttare och KAN inte sitta skönt i hoppsadel eftersom jag måste ha långa läder, kan inte inverka på hästen om jag ska sitta med knäna under hakan ju :angel:

Rider hellre uteritter i dressyrsadel än hopp/allround mot hopp.

Men du måste nog testa själv.

Vilken del av mitt inlägg syftar du på?

I en allround får jag inte hjälp att sitta rätt och jag får inte heller hjälp med lätt sits = multi useless.

Hoppsadel för att när jag rider ut gillar jag en sadel som hjälper till balans i lätt sits över bråte samt i galopp.

Vilken del av mitt inlägg syftar du på?

I en allround får jag inte hjälp att sitta rätt och jag får inte heller hjälp med lätt sits = multi useless.

Hoppsadel för att när jag rider ut gillar jag en sadel som hjälper till balans i lätt sits över bråte samt i galopp.

Frågan var som sagt varför du rekommenderade en hoppsadel snarare en allroundsadel till TS som alltså enbart ska rida ut i naturen och öht inte just hoppa.

Jätteförvånad att du har den bilden av allround/hoppsadel utifrån det.

Varför skulle du inte få balans i en allroundsadel utifrån det? Varför skulle en hoppsadel ge dig bättre balans ?

Själva flyingemodellen sen långt innan dressyr och hoppsadlar kom in på marknaden, har fungerat med allroundsadlar ....
i detta fallet handlar det dessutom om en ryttare som bara vill rida ut lite då och nu i naturen ...

Frågan var som sagt varför du rekommenderade en hoppsadel snarare en allroundsadel till TS som alltså enbart ska rida ut i naturen och öht inte just hoppa.

Jätteförvånad att du har den bilden av allround/hoppsadel utifrån det.

Varför skulle du inte få balans i en allroundsadel utifrån det?

Själva flyingemodellen sen långt innan dressyr och hoppsadlar kom in på marknaden, har fungerat med allroundsadlar ....
i detta fallet handlar det dessutom om en ryttare som bara vill rida ut lite då och nu i naturen ...
Japp, det är min åsikt helt enkelt. Ska jag sitta ner med långa läder vill jag ha Dressyrsadel. Ska jag klättra/stå i lätt sits/balansera/galoppera fort (något av detta inträffar nästan alltid när jag rider ut) vill jag ha en hoppsadel.

De allroundsadlar jag ridit i har inte varit sköna varken att sitta i eller stå i. Jag vet inte om jag kan förklara det bättre än så.

Jag har aldrig skrivit något om att sitta med långa läder etc ? Snarare tvärtom att ute vill man inte sitta så djupt osv. Därav inte dressyrsadel enligt mig.

Har du stor erf av att ha ridit mycket i dressyr, hopp, allround sadlar ?
Rådet till TS som efterlyser en sadel att sporadiskt rida ut på rena nöjespass med när TS annars rider i westernsadel/disciplin och tydligt redogjort för att denne inte vill något annat, att denne bör ha en ren hopp/dressyrsadel blir så märklig känner jag i sammanhanget ?

Senast ändrad:
Jag har aldrig skrivit något om att sitta med långa läder etc ? Snarare tvärtom att ute vill man inte sitta så djupt osv. Därav inte dressyrsadel enligt mig.

Har du stor erf av att ha ridit mycket i dressyr, hopp, allround sadlar ?
Rådet till TS som efterlyser en sadel att sporadiskt rida ut på rena nöjespass med när TS annars rider i westernsadel/disciplin och tydligt redogjort för att denne inte vill något annat, att denne bör ha en ren hopp/dressyrsadel blir så märklig känner jag i sammanhanget ?
Och jag tycker att konceptet allroundsadel är lite märkligt.

Dina argument mot dressyrsadel är mina egna så där är vi överens.

Jag gillar inte allrundsadlar, det finns ingenting en allround gör som hoppsadeln inte gör, däremot finns det saker som hoppsadeln gör som allrounden inte gör, det är ett enkelt val för mig, men vi är alla olika.

Om du vill ha hela mitt cv får du fråga någon annanstans men ja, jag har ridit andras hästar i alla sorters sadlar (även western) hela livet. Min egen häst hade en allround när han kom. Den fungerade fint tills jag bytte till en hoppsadel mest för att det var den som passade bäst på hästen (vi hoppade för övrigt inga hinder de två första åren) och ojojoj vilken skillnad. Även för nybörjarsambon fungerade hoppsadel bäst tills han stretchat tillräckligt för dressyrsadel. I ridskolans allrunder visste han inte hur han skulle sitta. Jag kommer aldrig att välja en allrundsadel helt enkelt.

Agree to disagree?

@Ace japp - utifrån TS scenario och behov som sagt, och lite annat ang dina egna åsikter jmf med mina osv så verkligen : agree to disagree :up:

Senast ändrad:
Jag själv föredrar faktiskt att rida ut i dressyrsadel, jag gillar att sitta stadigt och jag klättrar, gallopperar, hoppar osv med den. Har ridit ut några gånger i hoppsadeln men det är inte alls skönt, jag får ont i knän och vrister av korta läder, jag känner mig osäkrare generellt för sadeln är så "öppen". Jag har lättare att hamna i oblans i hoppsadeln faktiskt.

Är du van vid westernsadel och långa läder så hade jag letat efter en flatare dressyrsadel, ev. en islandssadel för de uteritterna. Allroundsadlar är totalt obegripliga, det blir varken hackat eller malet och de är inte bra till något alls.
Sedan beror det såklart på vad du/ni ska göra. Handlar det om klättring deluxe och långa galopper till 90% eller en studsig unghäst så okej med en allround men handlar det om turer med varierande gångarter, längre skrittsträckor och inte ren backträning så hade jag valt dressyrsadel.

Håller med om att 99% av alla allroundsadlar är mer eller mindre värdelösa. Visst finns det vettiga varianter men de är inte många. Själv har jag tre sadlar, en western, en hopp och en dressyr. Rider nästan alltid ut i dressyr eller westernsadeln. Hoppsadeln använda nästan bara vid hoppning eller om vi är i skogen för att klättra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?