Dressyr bettlöst??

Gilette

Trådstartare
Vilka har provat det eller brukar rida dressyr bettlöst?
Har provat det en gång och blev positivt överraskad över att hästen gick lika bra utan bett, lyssnade lika bra, och arbetade lika bra.
Vad har ni för åsikter om att rida bettlöst?

Sv: Dressyr bettlöst??

Jag är en bettlöst förespråkare. :love:

Har samma erfarenheter som dig, det fungerar precis lika bra. Försöker variera med det så mycket jag bara kan. Dock så är bettet fortfarande på när vi rider ut. :angel:

Jag har precis börjat test-rida mitt ena sto med ridkapson. Hade tömkört henne en del innan med kapson, så jag visste att hon var lyhörd för det. För säkerhets skull hade jag både bett (milt Novabett) och kapson första gången jag skulle rida dressyr (dubbla tyglar alltså). Växlade om mellan att rida på kapsonen respektive bettet för att känna skillnaden. Stackars pålle - hon blev nog lite konfunderad ...

Jag tycker det fungerar bra med kapsonen! Men när jag rider ut, så gör jag som Rumpnissen - använder bett.

Min rara läromästare älskar mitt gamla ponnyhack!
Allting blev mycket lättare på det, det blev mycket mer ridning med sitsen vilket var jättenyttigt för mig.
Red honom uteslutande på hackamore när han var hemma i vintras någon månad, helt underbart.
Han blir lyhörd, lätt i fram och jätte positiv till arbete :)
Wille däremot säger nej nej det här funkar inte, ge mig mitt tredelade bett ögonaböj. Han har så mycket åsikter :cool:

Rider med ponnyhack men har väl insett att jag måste bettvänja på riktigt nu om det är dressyr vi vill starta i...

Rider numera alltid utan bett, och oftast utan huvudlag. Tycker att hästen lär sig bära sig själv och går bättre i form. Nya hästen har jag inte ridit ännu, och vet inte riktigt hur den funkar så det blir nog bett första gångerna, men vi får träna på det^^

Jag rider för det mesta bettlöst, med enbart remontgrimma. Har ridit så i drygt 2 år och både jag och hästen trivs mycket bra med det.

Hur reagerar era dressyrtränare om ni kommer till lektionen utan bett?

Hmm jag kommer faktiskt inte ihåg någon speciell reaktion, min tränare hade vant sig vid att jag provade en massa nya saker hela tiden :p

Red min förra medryttarpålle på sidepull ett tag.
Tyckte han gick bättre med det för han har lätt att krypa bakom men då gjorde han inte det och man blev tvungen att rida mera med sitsen.

Jag med! Skulle aldrig i livet rida ut bettlöst! Bara innanför rishusets/paddockens trygga väggar.

KL

Vad använder ni när ni rider bettlöst? Hackamore, sidepull, vanlig nosgrimma osv??
Sj rider jag med en vanlig remontnosgrimma, kanske inte så bra i längden men när det bara är ibland så.

Jag använder också bara en vanlig remontgrimma. Jag både rider ut och hopptränar så, trots att jag har en galoppglad vildhäst... :bump:

(Men på fälttävlansträningarna har vi bett :crazy: )

Gilette skrev:
Jag med! Skulle aldrig i livet rida ut bettlöst! Bara innanför rishusets/paddockens trygga väggar.

Ingen skillnad ute i terrängen eller på ridbana för mig och jag rider oftast med hack. Varför inte bettlöst "ute"????

precis! Jag rider också på hack. ute, har en het häst så vill jag inte sitta o slita i munnen på henne, hon är mkt känslig för hack, inne rider jag nästan alltid på bett, eftersom man måste ha det på tävling..

Jag rider in mitt fyraåriga ånglokomotiv på kapson... Han trivs bättre på det och lyssnar bättre på förhållningarna.

När du rider med remont-nosgrimma, har du tygeln fäst under hakan då eller på sidorna? Sätter du den (grimman) högre upp än när man har träns med remont? Nu blev jag jättenyfiken, har alldrig hört om nån som rider med nosgrimma istället för hack.

Jag red ut bettlöst och barbacka på min store brune, gick hur bra som helst. En gång sprack hackamoret (det första, köptes på lågprisaffär) men han var så snäll och bara stannade så fick vi knyta fast det provisoriskt.

Min fd NSV gick med tränsbett, men gillade det inte, slog med huvudet hela tiden och kliade sig. Bytade til hackamoore, båda ute och till träning på banen. Helt anorlunda häst, lugn og uppmärksam!

Min ena häst är inriden båda med och utan bett, och jag ridar ALTID utan bett, i en ridgrimma från Charismahorse.se. Funger också till dressyrträning. Har ridit honom med bett 2 gångar på ett år, och han gillar det inte...Varför då tvinga honom??

Min andra häst är en 11-årig körhäst och har aldrig gått bettlös, bara gått med stång på alla årene, nu har jag ridit henne 3. gången i ridgrimman, första 2 gångar med träns och ridgrimma (i skogen i skritt), men behövde inte anvenda bettet, i går var vi ute i skogen utan bett... Gick hur bra som helst!!!:p

Var inte rädd för det, men träna gärna lite i paddock först, inte bara i ridhus, det är jo et helt annat miljö än utomhus.

Duff skrev:
När du rider med remont-nosgrimma, har du tygeln fäst under hakan då eller på sidorna? Sätter du den (grimman) högre upp än när man har träns med remont? Nu blev jag jättenyfiken, har alldrig hört om nån som rider med nosgrimma istället för hack.
Jag sätter fast tygeln i de små ringarna där nosremmen sitter fast i nackremmen och så sätter jag nosgrimman lite högre upp. Om jag kombinerar med bett så sätter jag nosgrimman ovanför bettet, som en engelsk (och så två tyglar och "kandarfattning").

Något suddiga bilder kommer här...

tygel1.jpg
nosgrimmaochbett.jpg

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar