Dressyr bettlöst??

Sv: Dressyr bettlöst??

Jag rider ibland på sidepull, det funkar rätt ok.
På storhästen har jag det mest när jag ider ut, finliret på banan är roligare med bett.
På kallblodstravarna skulle jag inte rida ut med det, men rider ibland dressyr på det, fungerar helt ok.

SmizzSpeedy skrev:
Ingen skillnad ute i terrängen eller på ridbana för mig och jag rider oftast med hack. Varför inte bettlöst "ute"????

Med hack hade jag kunnat rida ute, inga problem alls. Men jag använder bara sidepull, eftersom jag är ute efter en mildare effekt. Därför riderjag inte ut med storhästen på det, för hon har på tok för mycket nerv. ponnyn därimot, henne rider vi ut på sidepullet också.

Aha,då är jag med. Bettlöst för mig är hack, tänkte inte på att det finns sidepull o dyl :o
Hur funkar sidepull förresten?? Är det inte stummare än hack??

Att rida i nosgrimman som någon visade på bild verkar ju som en bra idé! I travet finns ju spärrgrimman som borde funka på samma sätt och där har man ju ringarna sittande "utanpå sidorna" så man inte behöver knöla in tygelspännet mot hästens skinn sas.

Ska köpa en spärrgrimma och testa! Har en häst som gärna försöker lägga tungan över bettet och jag har med hjälp av hacket fått honom att "släppa i munnen" för att han inte haft något att hänga sig fast i. (min teori till att han blivit så lätt o fin) Sen har han ju också blivit starkare i kroppen och bär sig på ett annat sätt nu iofs.

SmizzSpeedy skrev:
Ingen skillnad ute i terrängen eller på ridbana för mig och jag rider oftast med hack. Varför inte bettlöst "ute"????

För att min häst är "galen":p Dessutom rider jag barbacka jämt nu och även om jag har fått väldigt bra balans så vill jag inte ge mig på att rida bettlöst ute, vet inte hur de skulle sluta :p

Duff skrev:
När du rider med remont-nosgrimma, har du tygeln fäst under hakan då eller på sidorna? Sätter du den (grimman) högre upp än när man har träns med remont? Nu blev jag jättenyfiken, har alldrig hört om nån som rider med nosgrimma istället för hack.

Japp, jag sätter den på sidorna i ringarna. Tror inte att jag sätter den högre upp, rider aldrig med remont när jag har bett utan med aachen så jag vet inte riktigt :p

Sidepull är som en grimma, fasst anpassad för att rida med. Så det är väldigt milt. Vilket fungerar gör bra på stor hästen som hatar att bli dragen i munnen eller hack. Hon blir vansinnig. :crazy:

sn.jpg

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar