Drar vid hund möte osv..

V

Visa

Jag har nyss fått ta över en hund som jag känner. Det är en gammal boxerkille på 7 år, men vi har ett litet problem, som jag skulle vilja få bukt med..

När man är ute och går med honom och möter andra hundar så drar han så FRUKTANSVÄRT i kopplet. Sen brukar han även huka sig ner och se ut att ska anfalla typ..
Om jag har han lös och vi möter en annan hund så stannar han och sätter sig medans jag kommer fram och her på kopplet (samtidigt stirrandes storögt på hunden) och sen då kopplet är på börjar han dra mot hunden.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det här, för det är både pinsamt och jobbigt att ha en hängades hund i kopplet, som ser ut som han vilken sek. som helst skulle anfalla den mötande hunden!

Jag vet att han egentligen är en ganska feg hund och har ganska dåligt självförtroende. Jag har varit med när han har hälsat på en del hundar, och tikar har jag aldrig märkt vara nått problem (alltså när man låter dom nosa på varann och så), men hanar brukar han som försöka.. ja jag vet inte men typ buffla på och spriga runt och se stel ut. Beror på hur den andra hanen reagerar, men oftast ser det ut så..

Ge gärna tips om hur jag ska få bukt med detta beteende, iaf då man möter hundar på promenad. Det andra får man väl bara acceptera, det är ju ganska många hundar som inte gillar hundar av samma kön.. Sen tror jag inte han är så himla hundvan, alltså har inte varit så mkt "ute i världen" och träffat på andra hundar, och det är ju kanske lite sent att ändra på nu.. :smirk:
 
Sv: Drar vid hund möte osv..

Jag har också en omplacering, och det jag skulle börja med är att försöka ta reda på om hunden överhuvud taget fått lära sig att gå fint i koppel. Hur gick han med sin förra ägare?
Då vet du var du har hunden, och kan jobba utifrån det.

Sen har jag en trevlig hundbekant i min närhet som gör tvärt om, han skiter fullständigt i allt sånt och bara förutsätter att hunden ska gå fint och uppföra sig, vilket varenda jycke gör med honom.
Han har det liksom naturligt, och det har nog inte fallit honom in att andra får jobba för det.
 
Sv: Drar vid hund möte osv..

Hunden är en väldigt väluppfostrad hund egentligen. Det är mitt ex mammas hund. Han kan fot. ligg, varsågod, vänta, stanna osv. Far aldrig utanför gården, kommer (oftast) direkt när man ropar. Jätteduktig på att gå fot osv. Det är just när man möter andra hundar han börjar dra.. Tror inte han är så van vid andra hundar + att det kanske har nått med hans osäkerhet att göra, typ att han villl försöka visa sig tuff för den andra hunden genom att se ut som om han skulle vilja käka upp han? :confused:
 
Sv: Drar vid hund möte osv..

Det är inte så att osäkerheten ligger hos dig?
Att du spänner dig vid hundmöten, blir lite osäker osv, och kanske överför det på hunden?

*gissar hejvilt*
 
Sv: Drar vid hund möte osv..

hmm.. tror inte det. Han har jämt varit så, även med mit ex. Fast han kunde ha han lös, sen sa han bara fot å då gick han fot förbi hunden, men han gick hela tiden och glodde på den och kröp ihop, typ i attack ställning. ibland började han gå mot den också, men då han röt till så gick han fot igen. Så han har alltid varit så vid hundmöten, men det kan vara lite att jag blir spänd också.

Men han går ju bredvid mig om jag ryter till riktgit ordentligt, men jag vill inte måsta skrika på han varje gång vi möter en hund heller..
Kanske ska börja ge han en godbit när han lyder någorlundda och går bredvid mig, utan att börja dra mot hunden..?
 
Sv: Drar vid hund möte osv..

Har samma problem som dig, omplacering, faktiskt också mitt ex föräldrars hund *ler*
Skillnaden är att din hund faktiskt har fått en god grundträning och trots allt lyssnar på dig. Min har jag gett upp hoppet med efter att ha provat allt, men han är nu nykastrerad så vi får se om det hjälper.
Försök få honom att tänka på något annat. har han något älsklingsgodis kan du ha med det i en påse och prassla med den och när hunden koncentrerar sig på dig, massor av beröm och godis.
Ett litet tips i alla fall :)
Lycka till!!
 
Sv: Drar vid hund möte osv..

haha, tänka sig, vad snälla ex svärföräldrar vi har! ;)
Ja, egentligen är det ju inte världens värsta problem eftersom han är så himla lydig och följsam annars. Han går ju ha lös, lämnar inte gården, kommer när man ropar osv. Men jag har alltid den här otäcka känslan att han kanske ska hoppa på nån annan hund nån gång, det är därför jag vill få honom lite mer "hundvänlig".
För man ser ju bara här på buke hur ofta det görs trådar om hundar som har anfallit deras, och jag vill inte bli en av dom :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp