Drar höger bak

Sv: Drar höger bak

Min erfarenhet är att det oftast gör ont någonstans om de "drar ett bakben". Gör det ont trampar de inte ner på det onda benet och man kan ibland få uppfattningen att det är det friska benet som har ett felaktigt rörelsemönster. Sen brukar man oftast ge förklaringar som "svag i ena sidan", "springer och passar sig", "icke lösgjord" etc

jag hade en leasing häst för några månader sen som drog ett bakben och i hennes fall är jag ganska säker på att de berodde på att hon just sprang omkring och passade sej. Hon har tibur som morfar och var väldigt grov i auktionen, helst bak.
+ att när hon kom till oss så var hon så vansinnigt felskodd och felvinklad i hovarna så hon sprang och slog sej hela tiden och det satte väl sej såklart i skallen. Men hon kan ju såklart ha haft ont någonstans men det var då ingen vetrinär som nånsin hittade nått fel.

När vi har haft hästar som är sämmre musklade på ena sidan, har vi i stället för sula använt tyngder, på den sidan som är mindre musklad. De sätts på som vanliga skydd.
Jag har även kört med sula och min häst blev drastiskt mycket bättre. Men var noga med att plocka bort denna sula när hästen är välmusklad igen.
Ett annat tipps är att ta kontakt med en skicklig kiropraktor, så är du säker på att du inte bara rättar till felet tillfäligt.
Min favorit är Stefan Andreasson.:D

Det får du absolut visst det, om det finns kiropraktoriska anledningar till att göra det.

Som tex vad för anledning? Den enda anledningen som då borde vara rättfärdigad är ifall hästen skulle HA olika långa ben, när den väl ÄR rak och tillrättad.

Vi har diskuterat lite förr ang olika ställen för behandling, och jag vet att i dina trakter finns det en person som utger sig för att vara någon slags "fritidskiropraktor" och han har verkligen en förkärlek för sulor, men sen har han oxå förstört X antal hästar pga det.
Sen har vi då vad jag anser vara en av Sveriges bästa kiropraktorer både på djur och humansidan. Detta kan många inklusive mig själv intyga. Tror nog ingen som varit där INTE kan intyga det. Däremot skulle det vara roligt att höra HUR många som blivir rek. sula. = ingen. Och det finns logiska förklaringar som den kiropraktorn gärna ger dig.

Nu ska jag inte gå in på det, men skulle jag komma dit med en sula igen skulle jag nog bli halshuggen vid fotknölarna. :crazy:

Detta är en åsikt och vetenskap som fler delar, och det finns bakomliggande orsaker till det. Det är iaf mkt intressant. :)

Så dom som rekomnderar detta, skullle vara bra roligt att höra deras teorier, av rent kiropraktoriska skäl.
Men jag lägger mig inte i det, JAG litar på till 110% på den mannen som fått mina hästar och många andras friska, och så är det ju. Och även männsikor i min omgivning med grava ryggproblem.

De jag menar är absolut inga fritidskiropraktorer. Den kiropraktor jag nu senast fått rekommenderat sula av är väldigt väl erkänd och använd hos flera stora tränare i Sverige. Jag håller honom för mycket kunnig och duktig på sin sak, resultaten på hästarna talar för sig själv. Det handlar i samtliga fall (med sula alltså) om hästar som har olika långa ben (inte så många) eller är sneda i kroppen efter lägesrättning (ojämnt musklade). I de sistnämnda fallen handlar det om en begränsad period som sulan ska sitta där (och att hästen inte är halt någonstans). Vid återbesök kontrolleras då effekten av sulan, och den minskas i tjocklek eller tas bort vartefter önskat resultat uppnåtts.

Jag har inget mot sula, bara man sätter dit den av rätt anledning.

De jag menar är absolut inga fritidskiropraktorer. Den kiropraktor jag nu senast fått rekommenderat sula av är väldigt väl erkänd och använd hos flera stora tränare i Sverige. Jag håller honom för mycket kunnig och duktig på sin sak, resultaten på hästarna talar för sig själv. Det handlar i samtliga fall (med sula alltså) om hästar som har olika långa ben (inte så många) eller är sneda i kroppen efter lägesrättning (ojämnt musklade). I de sistnämnda fallen handlar det om en begränsad period som sulan ska sitta där (och att hästen inte är halt någonstans). Vid återbesök kontrolleras då effekten av sulan, och den minskas i tjocklek eller tas bort vartefter önskat resultat uppnåtts.

Jag har inget mot sula, bara man sätter dit den av rätt anledning.

Jo det är väl så att det finns många duktiga människor som håller behårt på "sin" princip.
Att den sätts sit på hästar med olika långa ben, det säger jag absolut inget om, det var ju oxå det jag nämnde ovan att jag kunde tänka mig. Men det är ju ett medfött fel ofta, så som på oss människor oxå...:)
Vad gäller att träna upp en omusklad sida. Ja, det är ju där så många gör fel, att de bara sätter på en sula utan att kolla upp hästen ordentligt, och sen visar det sig i många fall att sulan har suttit på heeelt fel ställe....
Men väl avvägt och i vääälidigt kort period så visst, då kan jag ju förstå. Och självklart om hästen är fullt frisk.
Tyvärr är det många som inte är noga med att det ska vara under dessa förutsättningar, och då är det många som missbrukar sulor.

Jag kan ge med mig i din diskussion, men jag tvivlar starkt på att jag själv iaf kommer anv. mig av sulor i det syftet igen....men jag hänger inga som gör det! :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 917
Senast: Bowman
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar