Drar höger bak

zilla

Trådstartare
jag satt och disk. detta med en kompis. och vi hade lite olika åsikter om detta ..

Om hästen drar höger .är hästen svagare i vänster sidan eller höger sidan ?

tex.Om du ska stärka upp hästens högersida vilken galopp ska du då galoppera i. (galoppjobb)?.

Så vad tycker ni ?

Sv: Drar höger bak

Jag skulle ha lagt en sula på det svaga benet... och sen galopperat båda sidorna lika.

Hur gör då en häst som "drar" ett bakben?
Har alltid undrat det.
Jag brukar säga att mina "skuttar" på det ena eller andra benet eller inte alls. Om man tittar på korshalvorna.

Hur gör då en häst som "drar" ett bakben?
Har alltid undrat det.
Jag brukar säga att mina "skuttar" på det ena eller andra benet eller inte alls. Om man tittar på korshalvorna.

mja ..förklara det över internet plus att jag är lite ringrostig..men ..det benet som hästen drar går långsammare än det andra. eller är det det andra benet som hästen tar ett kortare steg .

När hästen skuttar så är det käpprätt åt fanders enligt mig.
En häst kan ju dra utan att korset hoppar och far ..

Jag tycker det är ofta man ser hästar som skuttar mer eller mindre spec nordisar men även varmblod.
När dom tar ett kortare steg bak så brukar dom även "skutta".

Det är bara vad jag tycker men jag är inte så kunnig inom trav, men vill gärna lära mig mer...

Jag har precis haft en kiropraktor på min lilla dam. Hon är mindre musklad över låret på höger bakben, och tar även ett kortare steg med detta ben. Enligt kiropraktorn beror detta på att problemet sitter på höger sida av korset. Rätt eller fel, det vet inte jag :)

Min treåring drar oftast bara VB i kurvor, oller placerar det annorlunda eller hur man ska säga. När jag köpte honom drog han definitivt VB. Nu är det lite mera diffust.

Han var halt VB och dras fortfarande med lite muskulära problem där till och från.

Spelar väl ingen roll vilket som är det svaga? När ett ben "skuttar" eller hästen drar det så gör bägge benen fel men det syns mest på det ena benet.

Min erfarenhet är att det oftast gör ont någonstans om de "drar ett bakben". Gör det ont trampar de inte ner på det onda benet och man kan ibland få uppfattningen att det är det friska benet som har ett felaktigt rörelsemönster. Sen brukar man oftast ge förklaringar som "svag i ena sidan", "springer och passar sig", "icke lösgjord" etc

Spelar väl ingen roll vilket som är det svaga? När ett ben "skuttar" eller hästen drar det så gör bägge benen fel men det syns mest på det ena benet.

Du har så rätt så, problem på ena sidan ger problem på den andra i de flesta fall efter rätt kort tid.

Min erfarenhet är att det oftast gör ont någonstans om de "drar ett bakben". Gör det ont trampar de inte ner på det onda benet och man kan ibland få uppfattningen att det är det friska benet som har ett felaktigt rörelsemönster. Sen brukar man oftast ge förklaringar som "svag i ena sidan", "springer och passar sig", "icke lösgjord" etc

Det var precis så min kiropraktor förklarade det också...

Jag skulle ha lagt en sula på det svaga benet... och sen galopperat båda sidorna lika.

Att lägga sula är nog det absolut värsta du kan göra. Det kan få förödande konsekvenser att göra så....För det första är det inte alltid du är säker på vilket det svaga benet är, och att palla upp ett ben "onormalt" är inte bra överhuvudtaget. Är hästen dessutom sned i rygg/kors, så kan det se ut som att felet sitter i motsatt ben och därmed sätts sulan på fel fot.
Jag har sett detta hända alltför ofta - ibland med resultat att det kostat hästens karriär! Har själv blivit rekomenderad det av en oseriös kiropraktor (vad jag inte visste då), men när sanningen uppdagades, och hästens RIKTIGA fel konstaterades - då blev det inte roligt kan jag säga....
Så ....undvik sulor så gått det bara går....att göra hästen ojämn i tron om att den ska arbeta upp en sida kostar mer än det smakar...

Det beror väl iof på VARFÖR hästen drar sitt ben...

Nu skrev jag lite utan o förklara:o ... Men självklart så en häst som är svag pga av en skada, eller hälta skall behandlas på annat sätt...

Min erfarenhet av sulor var hos en tränare, som vid svaghet hos hästen(kanske haft tidigare skada) satte på sula... Ibland var dom även felmusklade så att ena benets muskulatut var 2cm mindre... Det jag såg i resultat var positivt. Var kanske fel att rekomendera en sån sak när man bara har kunskap från 3 hästar...

Själv skulle jag inte andvända det då jag hellre andvänder mig av ridning... Precis som gjordes på Victory Tilly på hans skadade bakben...Han var ju hos en dressyr ryttare ett längre tag o byggde upp det svaga o skadade benet.

Jo jag förstår....
Kanske jag oxå som blivit extra "rädd" för det här med sula....det finns säkert hästar som kan bli hjälpta av det, men jag tror det är mer kortsiktigt, och jag tror det i många fall vållar mer skada än nytta...och jag håller fullständigt med dig om att varierad träning som tex ridning är ett absolut toppenalternativ!:)

Jag har verkligen sett baksidan av det där med sula, och det som skrämde mig mest var väl att det var en "proffstränare" som man kanske litade på i det läget som rekomenderade det...men när jag sen blev varse vilken skada det vållat så blev jag riktigt besviken...och jag har märkt att många äldre proffstränare gärna vill använda det där med att palla upp hästen på div. ben.....
Nu vet jag mer och ska stå på mig när någon rekomenderar det i forsättningen...även en hovslagare rek. detta en gång, en slags special grej med sula....jag ifrågastatte redan innan då varför det var bra, men han påstod att det skuklle bli kanon - ok, jag gav med mig och förkastade min egen tro om att det skulle gjorts på ett annat sätt.
Hästen blev skitdålig och jag konfronterade den hovisen - och tro det eller ej - då ber han om ursäkt och säger att han gjorde FEL :eek: och att jag hade faktiskt rätt.....
Visst - bra av han att erkänna, men jag tycker inte man får begå ett sånt grovt fel som proffessionell....(lite kompicerad historia) så jag kan säga att han inte skodde åt mig nåt mer , och jag tror han skämdes lite oxå för sina "felaktiga" teorier som bara gjorde min häste sämre med en massa fel på köpet.....

Men det finns säkert som du oxå säger många med positiva erfarenheter...men man blir ju så där när man råkat ut för tråkigheter....misstänksam och anti :o

Att lägga sula är nog det absolut värsta du kan göra. Det kan få förödande konsekvenser att göra så...

Vet du däremot lite om vad du "håller på med" är det bland det bästa du kan göra...

Självklart är det en kortsiktig lösning men snabb och effektiv och behövs ibland för att korrigera en rörelsestörning för att hjälpa hästen "rätt".

Mja...jag förstår vad du menar, men när man sett vad det kan göra så kör iaf jag hellre på en långsiktig lösning...men man blir "ärrad" när man bara tagit sig an problemhästar...

Men tänk på att den "långsiktiga" kan medföra olika kompenatoriska grejor inklusive hältor, som du kan undvika genom att använda dig av olika hjälp på vägen!

Men tänk på att den "långsiktiga" kan medföra olika kompenatoriska grejor inklusive hältor, som du kan undvika genom att använda dig av olika hjälp på vägen!

Absolut! Men när jag kör med långsiktig lösning menar jag inte att jag inte undehåller problem som ev kommer under vägen, sånt är jag mkt noga med, och innebär det att jag måste kompensera på något sätt så gör jag det, men med sulor kommer jag iaf aldrig mer kompensera....det kan leda till många fel som kan bli svåra att åtgärda, och då menar jag framförallt kiropraktoriska. Frågar du tex en erfaren seriös kiropraktor så tror jag inte du får rekomendationen att sätta på sula...men där går vi helt enkelt isär...och så är det ju! Det finns lika många ideer som tränare...eller hur ....?:)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 917
Senast: Bowman
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar