Drar ett djupt andetag

Sv: Drar ett djupt andetag

Jag säger samma sak. Det sparar massor med tid och arbete.

Jag hör er, jag hör er....

Men - hur mycket hjälp har jag av en saneringsfirma när jag kommer att åtgärna precis alla ytor i huset utom golven, köksskåpen och någon av dörrarna?
Alla tapeter, alla målade ytor kommer att fixas.

En ozonrening tar ju inte bort den feta ytan, den måste jag ju skrubba bort och måla över.

Har jag nytta av det ändå?

Jag tycker det.

Som sagt, om du målar med spärrfärg bildar det en isolerande yta. Om huset sedan sätter sig lite, vilket alla hus utom typ etonghus gör) spricker färgen så småningom och då kommer lukten fram igen.

Sedan, och det viktigaste för mig, är ju inte bara lukt utan alla skadliga partiklar som finns. Det enda sättet att garantera att de försvinner och inte kommer tillbaka är att sanera. Jag skulle aldrig utsätta mig för att bo i ett inrökt, om än ommålat, hus. Känner av det på en gång, blir tjock i luftrören på direkten.

Att måla över tar inte bort lukt/farliga partiklar utan stänger bara in dem!

Nu ville du ju inte riva bort tapeter men det mesta av lukt osv sitter ju i dem. Numera finns det smarta alternativ till att spackla om du skulle behöva det. Övriga ytor tvättade jag ordentligt med målartvätt för att få bort skiten. Hjälpte ganska bra.

Du ska ta kontakt med Starebolagen och köpa en dunk "Marine" som är avsett till sanering av oljebemängda-inrökta ytor innan ommålning. Från början blandades det för att sanera maskinrum på fartyg men det fungerar ypperligt som bla. brandsaneringstvätt där plast brunnit och där snackar vi fet, inpyrd rök. Marine duger fö. till att tvätta det mesta med, skitiga traktorer, skitiga motorrum på bilar, stall mm.mm.

Jag har använt massor av det.

Tvättmedel till rörmjölkning är annars ett hett tips, det har jag som maskintvättmedel till maskindelar i automattvätten och även till annat som är hopplöst att få rent.

Senast ändrad av en moderator:

Puttar tråden och frågar hur det gått för dig, tanten? Vad valde du för linje och hur blev resultatet? Vi står i begrepp att börja sanera svärmors lägenhet inför försäljning och vill gärna ha aktuella tips och inte göra mer jobb än det krävs.

Se där! jag uppdaterar....

Först och främst fick målaren ta alla tak. Han tvättade och sprutmålade med en färg som han garanterade inte skulle få genomslag. Det har hållit bra.
Bara detta att taken (och taklisterna) målades ändrade lukten i torpet dramatiskt.

Kökets tapet var äckligast. Den målade jag med spärrfärg innan jag tapetserade. Övriga tapeter revs ner i mesta möjliga utsträckning. I vardagsrummet var det omöjligt. Så där slipade, spacklade och målade jag där jag tyckte det såg illa ut. Men i hall och de två rummen på övervåningen fick jag ner i stort sett all tapet.

Jag målade också alla lister, dörrposter och fönsterkarmar med alkydfärg. Fönsterbågarna är inte vackra - men de är ett fall för nästa sommar.

Hur roligt hade det inte varit att kunna måla med vattenbaserad färg.... Nu blev det lacknafta för att göra ren penslar och händer. Lacknafta är oljigt och äckligt men jag hade inget val. Färgen är fortfarande vit i alla fall och det är det viktigaste.

Ingen som kommer in här kan ana att det varit inrökt.

Såg att du redan fått tipset med ättika. Jag såg på de där brittiska städtanterna häromdagen. Där visade de hur man får bort det gula från tex tak. Hon använde vanlig (hård) tvål o varmt vatten. Det gula försvann snart o i det fallet behövde de inte ens måla taket. Det blev kanonvitt med den behandlingen! Det är ju ett hästjobb att tvätta taken, men det verkade funka!

OJ såg precis att du redan löst problemet!

Eftersom vi har kvar en del ytor i förråd som är gulnade av nikotin som vi inte orkat åtgärda blir jag nyfiken :) Är det alltså helt vanlig tvål, sådan där vit hård tvål som de använde?

det som är bra med gamla torp är att det brukar vara bra luftväxling. Så hys hopp om att det blir bra.
Det blev bra!

Jag älskar min lilla stuga. Och alla som kommer in på gården kommenterar att det är så fint här.

Huset luktar inte rök alls och jag har fixat en hel del utöver alla ytskikt under de här åren.

Det som återstår är toaletten (kallad toaliten) den minimala i sovrummet. Tapet är köpt och handdukshängare. ska bara orka målartvätta och fixa till det.
Köket behöver också en duvning. Jag behöver byta spis samt köpa två nya överskåp och ett grytskåp.

I övrigt är det fint. MITT hus. Härifrån får man bära ut mig :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka