indian-charlie
Trådstartare
Precis som rubriken visar så undrar jag hur ni som har hälften boende gör med barnbidraget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jodå.. det kan man, därav min fråga.
Exet har nämligen precis nyss skickat en fil från FK angående delat barnbidrag och påvisade att han tyckte att vi skulle dela.
Nu bor dottern iofs hos honom varannan vecka och vi har ingen barnomsorg.
Däremot så betalar jag alla aktiviteter och hennes häst.
Hon är dessutom här varje dag även "hans veckor" då hon åker hem med buss och han hämtar efter jobbet ( hon är hos honom från ca kl 16.30 fram till ca 07.10 när hon åker till skolan, måndag till måndag)
Då om han vill ha delat så skickar du hälften av fakturorna på hennes aktiviteter, och han ska betala hälften av hästen också.
Har pappan varit med i beslut om häst och andra kostsamma aktiviteter?
Sätt er gemensamt och räkna på vad flickan kostar (låter fruktansvärt, men you get my point) för att avgöra om det är någon idé att han tar del av barnbidraget.
Då om han vill ha delat så skickar du hälften av fakturorna på hennes aktiviteter, och han ska betala hälften av hästen också.
Jo man kan få det delat. Man anmäler bara på en blankett som heter Delat barnbidrag till försäkringskassan.
Visst är det så att båda föräldrarna måste gå med på det i så fall?
Här har vi vartannaveckas boende, mamman har hela barnbidraget, hon vill inte dela det. Lite orättvist, då vi har samma kostnader.
Ja enligt FK så måste båda vilja men det går att en önskar dela så blir det tydligen en sak för soc eller ngt sådant.
Satt tidigare i dag och surfade runt och hittade någon text om detta.
*letar efter den*
Annars får han kontakta en advokat och se om han kan driva det rättsligt, men jag tror inte att han har så mycket att hämta där.