Moonshiner
Trådstartare
Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss hingst. Hon såg dräktig ut och det var inget som kollades innan hon transporterades då hon skulle behövt lugnande och det föreligger ju risk att de kastar om de ska få det. Jag tog hem veterinären då hon aldrig ville klämma ut den lilla och hon kunde konstatera att hon var tom och har varit så hela tiden sedan hon kom. Säljaren och köparen är privatpersoner. Jurist har sagt att jag kan häva köpet eller begära en summa i återbetalning. Min fråga är då alltså vad har man rätt att begära i ett sådant läge, jag vill ju fortfarande ha en relation med denna kvinna och kanske kunna ha ett samarbete i avel i framtiden även efter att vi har gjort upp.
Har en uppfattning att summan på ett föl från betäckning till fölning kan kosta allt mellan 15 000-35 000.
Jag har ingen önskan om att häva köpet på hästen utan en rimlig summa tillbaka eller en lösning där jag kan bli nöjd.
Har föreslagit en sak:
Få ett av hennes andra nyfödda föl och betala det som jag hade fått betala om mitt sto fått fölet dvs registrering, pass, foder, veterinär, hovslagare osv. Men det ville hon inte för att hon skulle förlora så mycket pengar på att "ge bort den" och inte sälja.
Någon som har lite erfarenhet om detta som kan ge mig lite mera kött på benen innan jag drar in en jurist som kostar en massa pengar.
Skälig lösning eller summa att återkräva?
Har en uppfattning att summan på ett föl från betäckning till fölning kan kosta allt mellan 15 000-35 000.
Jag har ingen önskan om att häva köpet på hästen utan en rimlig summa tillbaka eller en lösning där jag kan bli nöjd.
Har föreslagit en sak:
Få ett av hennes andra nyfödda föl och betala det som jag hade fått betala om mitt sto fått fölet dvs registrering, pass, foder, veterinär, hovslagare osv. Men det ville hon inte för att hon skulle förlora så mycket pengar på att "ge bort den" och inte sälja.
Någon som har lite erfarenhet om detta som kan ge mig lite mera kött på benen innan jag drar in en jurist som kostar en massa pengar.
Skälig lösning eller summa att återkräva?