Dräktigt sto & ridning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pomelo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 717

pomelo

Trådstartare
Har ingen alls koll på det här med att rida dräktigt sto, då jag bara har erfarenhet av ston som enbart fungerat som avelston.
Hur nära inpå den beräknade fölningen kan man rida? Och även hur pass snart efter fölningen kan man sätta igång igen, förutsatt att allt gått bra?

Sen har jag en fundering till då många gör på olika sätt, när som tidigast tycker ni att man kan skilja sto och föl åt?

Sv: Dräktigt sto & ridning?

Om man är lyhörd för stoets signaler så kan man rida så länge stoet tycker det är okej. Det kan vara allt från halva dräktigheten till dagen innan fölningen...
Rent fysiskt för stoet är det okej att börja rida ganska snart efter fölningen, men min personliga uppfattning är att man bör låta henne vara mamma på heltid de första månaderna.
Är ridningen viktig så tycker jag att man väljer mellan att låta bli att betäcka eller att låna en annan häst att rida på under tiden, medan stoet ägnar sig åt att vara mamma.

Sv: Dräktigt sto & ridning?

Tack! Angående "mammaledigheten" delar jag helt din uppfattning.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 136
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 148
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka