Dräktigt sto - fölvisning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zipp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 858
Z

zipp

Jag undrar hur ni skulle göra?? Jag har ett sto med föl vid sidan som är dräktigt på 17 dagen i dag och till helgen är det fölvisning. Då jag tycker det är ett är ett fint föl skulle det vara roligt att få en bedömnng på det, men är inte stoet extra känsligt runt dessa dagar? Riskerar jag fostret om jag åker iväg???

Sv: Dräktigt sto - fölvisning

Det är känsligt för mycket stress och extrem ansträngning. Med tanke på att man kan rida normal motionsridning så borde de ju klara av att trava runt lite i ett ridhus. Men det beror på ditt sto, hur stressad hon förväntas bli av situationen.

Jag har varit i din sits flera år i rad. Sto som varit dräktiga i den känsliga perioden mellan 20-40 dagar och jag har avstått fölvisning just därför. Även om jag har ett sto som inte hetsar upp sig i onödan har jag inte velat riskera någonting.

I mitt distrikt har de gårdsmönstringar = en person som åker från gård till gård och tittar på fölen och ger poäng...

Vi lämnar två av våra ston med föl hemma från fölvisningen just pga av att de inte hunnit så långt i sin dräktighet (om de nu tagit sig över huvudtaget, ska kollas nästa vecka), två mkt trevliga stoföl som det hade varit kul att visa men känns inte som det är värt risken.

Skippade mönstring på vårt första föl pga att stoet blev dräktigt sent (efter lite krångel med bla osäkra skick från hingsten o tvillingdräktighet). Jättetrist då jag tyckte han var underbar (förstfödda ögonstenen :angel:), men ville inte utsätta stoet för onödig stress.

Det är ju inte mer ansträngande på fölvisningen än vad de sprallar runt i sin hage hemma... Men det hela hänger ju på hur hon är att åka med och om hon stressar upp sig borta?? Men å andra sidan är det ju samma sak då du lastar och åker till stationen för att kolla henne, eller?? Smittorisken finns ju på båda ställena, om inte större på stationen där jag förmodar passerar fler hästar... Jag hade nog åkt för att få en bedömning på fölet du har vid sidan... Lycka till!!

I mitt distrikt har de gårdsmönstringar = en person som åker från gård till gård och tittar på fölen och ger poäng...

Gårdsmönstring kan man nog få i hela landet, vi ska ha det i år pga logistiska problem att åka iväg med 5 föl i stallet. Gårdsmönstringarna är ej kvalificerande för championat eller annat utan man får de poäng man får med kritiken.

Själv har jag i alla år åkt med mina ston på fölvisningar då dom varit dräktiga och det har gått bra!
Försöker dock välja närmaste visnings plats.
Nu har jag ston som är väldigt coola och är vana åkare innan dom sattes i fölboxen!

//Tina

Gårdsmönstring kan man nog få i hela landet, vi ska ha det i år pga logistiska problem att åka iväg med 5 föl i stallet. Gårdsmönstringarna är ej kvalificerande för championat eller annat utan man får de poäng man får med kritiken.

Ja, man lär sig alltid något nytt. Det var inte så lätt som jag trodde nuförtiden att få en gårdsmönstring.
Innan anmälningstiden gick ut ringde jag till ordförande i vår lokala avelsförening och frågade om vi kunde visa de fem föl som står i stallet hemma hos oss eftersom det är ganska jobbigt att åka iväg med så många föl. Vi ville bara ha en icke officiell bedömning, alltså inget kval till riks eller fölchampionat. Det var OK sa han och jag skickade in papper precis som alla andra och skrev var fölvisningen skulle vara, papperen kom in innan anmälningstiden för övriga regionala fölvisningar var.
I förra veckan ringde jag ordförande och undrade vilken dag de kunde komma eftersom övriga visningar är nu. Han sa då att han skulle kolla det med domaren. I måndags ringde jag igen, då hade han ej kollat det ännu. Jag sa att jag kommer till en visning på onsdagen och då skulle vi diskutera det eftersom domaren var där.
Väl där på onsdagen hade han inte nämnt något till domaren så jag pratade med honom själv. Domaren och några andra från den lokala föreningen var med och vi bestämde tid och plats ( skulle varit i dag).
I går på en annan visning kom domaren fram till mig och sa att det hade blivit ett etiskt dilemma med avelsföreningen om att han kom till oss och dömde. Våra föl skulle som sagt bara bedömas inofficiellt, så var ligger det dilemmat??
Nu kommer vi att ordna så att vi får våra utlåtanden om våra föl inofficiellt på annat vis, ingen skugga över domaren, men vad håller egentligen avelsföreningen på med? Om det nu är något etiskt dilemma så kunde väl ordföranden ha meddelat mig det när jag ringde i juli eller någon av de andra gångerna jag ringde??? Suck säger jag bara!

kapning av tråd :o

Har en fölunge som är opererad för senkontraktur för ett par veckor sedan, kan jag visa honom? Korrekt i sina ben nu, men ärret syns ju.
Vore kul då jag tycker han är så fin.
Ej halt och pigg och glad.

Hur ställer sig domarna till detta.

I går visades ett föl som var mycket inkorrekt, gravt utåtvriden på ett framben och instabil bak. Han fick 4:a på benen, men ägaren ville väl veta hur hans omdöme var för övrigt. Om han hade störts av att röra sig hade de ej bedömt honom.

Kompisen visade ett föl i augusti förra året som opererades för bockhov i juni, han fick 7 på benen och ingen kommentar om att något av bockhoven syntes.

Är det avelsföreningen jag vänder mig till för en gårdsbedömning alltså? Tänkte du kanske vet, för sent att ringa dom och fråga nu...

Jag har 2 fina föl hemma och eftersom jag har 1 dräktigt sto vill jag inte åka med henne, jag vill inte heller åka med hennes "kompis" eftersom jag tror hon (dräktiga stoet som blir lämnad hemma) blir orolig då, men en gårdsbesiktning hade varit perfekt.

I går visades ett föl som var mycket inkorrekt, gravt utåtvriden på ett framben och instabil bak. Han fick 4:a på benen, men ägaren ville väl veta hur hans omdöme var för övrigt. Om han hade störts av att röra sig hade de ej bedömt honom.

Kompisen visade ett föl i augusti förra året som opererades för bockhov i juni, han fick 7 på benen och ingen kommentar om att något av bockhoven syntes.

Det är ok alltså, tror du?
Min är förövrigt korrekt i benen anser både vet och hovslagaren på kliniken dä han opererades. Förutom just senkontrakturen på ena fram. Är ok nu även på det frambenet men ärret syns väl ännu.
Har gått 2 v sedan op nu och visningen är i så fall nästa helg.

Är det avelsföreningen jag vänder mig till för en gårdsbedömning alltså? Tänkte du kanske vet, för sent att ringa dom och fråga nu...

Jag har 2 fina föl hemma och eftersom jag har 1 dräktigt sto vill jag inte åka med henne, jag vill inte heller åka med hennes "kompis" eftersom jag tror hon (dräktiga stoet som blir lämnad hemma) blir orolig då, men en gårdsbesiktning hade varit perfekt.

Jag fick info från ASVH att det var den lokala avelsföreningen som anordnar de regionala bedömningarna man skulle vända sig till angående gårdsbesiktning. För 3 år sedan gjorde vi det och det fungerade då bra med 5 föl på gården jag då stod på. Nu verkar det inte gå att göra längre i min region,men det kanske går bra i din region. Jag kommer fortsättningsvis att kontakta domaren själv så att denne får säga vad som gäller och bestämma tid och plats med denne om jag av någon anledning inte kan åka på vanlig visning, för man vill ju inte ställa till med etiska dilemman i avelsföreningen.

Gårdsbesiktningen ger inte officiella siffror som gäller för championat- eller riksuttagning, men jag vill gärna ha ett omdöme att ha själv.

Jag känner också att jag bara vill ha ett omdöme, man blir ju så lätt hemma blind:angel: Spelar ju ingen roll om siffrorna är officiella eller inte för mig iaf.
Jag tvivlar på att min region har nåt sånt, tyckte det lät så på någon annan här att det var i princip alla som kunde få bedömt hemma, men kanske jag fattade fel.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 655
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 041
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka