Sv: Dräktigt sto - fölvisning
Gårdsmönstring kan man nog få i hela landet, vi ska ha det i år pga logistiska problem att åka iväg med 5 föl i stallet. Gårdsmönstringarna är ej kvalificerande för championat eller annat utan man får de poäng man får med kritiken.
Ja, man lär sig alltid något nytt. Det var inte så lätt som jag trodde nuförtiden att få en gårdsmönstring.
Innan anmälningstiden gick ut ringde jag till ordförande i vår lokala avelsförening och frågade om vi kunde visa de fem föl som står i stallet hemma hos oss eftersom det är ganska jobbigt att åka iväg med så många föl. Vi ville bara ha en icke officiell bedömning, alltså inget kval till riks eller fölchampionat. Det var OK sa han och jag skickade in papper precis som alla andra och skrev var fölvisningen skulle vara, papperen kom in innan anmälningstiden för övriga regionala fölvisningar var.
I förra veckan ringde jag ordförande och undrade vilken dag de kunde komma eftersom övriga visningar är nu. Han sa då att han skulle kolla det med domaren. I måndags ringde jag igen, då hade han ej kollat det ännu. Jag sa att jag kommer till en visning på onsdagen och då skulle vi diskutera det eftersom domaren var där.
Väl där på onsdagen hade han inte nämnt något till domaren så jag pratade med honom själv. Domaren och några andra från den lokala föreningen var med och vi bestämde tid och plats ( skulle varit i dag).
I går på en annan visning kom domaren fram till mig och sa att det hade blivit ett etiskt dilemma med avelsföreningen om att han kom till oss och dömde. Våra föl skulle som sagt bara bedömas inofficiellt, så var ligger det dilemmat??
Nu kommer vi att ordna så att vi får våra utlåtanden om våra föl inofficiellt på annat vis, ingen skugga över domaren, men vad håller egentligen avelsföreningen på med? Om det nu är något etiskt dilemma så kunde väl ordföranden ha meddelat mig det när jag ringde i juli eller någon av de andra gångerna jag ringde??? Suck säger jag bara!