Dräktighetsundersökning sto- Hur går det till?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare helenat73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 381
H

helenat73

Hejsan alla glada:rofl: ! Jag har en fråga..hur går en dräktighetsundersökning till på ett sto? Det är så att vi har köpt ett sto- dräktighets us. i Skara den 28/9 i samband med andra undersökningar. Resultatet var en ovanlig gulkroppsbildning i vä. äggstock (ej dräktig enl. vet). E. samtal med vår ridskolechef framkom det att hon haft ett sto med samma resultat (gulkroppsbildning) e. vet us och att det senare nedkom ett föl:o. Jag har tagit kontakt med säljaren som nekar till att deras Lusitanohingst kommit lös men som hon uttryckte sig ordagrannt. " Nej våran hingst har inte varit lös, men vi har haft ponny valackar som har varit hingstiga. Men kan aldrig vara säker på att det inte har varit klapphingst det är inte lätt att se faktiskt.....Dom behöver inte ha ha testiklen framme...". :devil: Så nu vill jag för att vara på den säkra sidan göra en till dräktighetsus men vill veta hur det går till....Tacksam för minst 100 svar och vad tror ni? Dräktig eller inte? Ha de gött

Sv: Dräktighetsundersökning sto- Hur går det till?

:crazy::crazy::crazy:SNÄLLA, SVARA, NÅGON....:crazy::crazy::crazy:

Ja, lite dryg är jag men jag följer "HJälp, fölar hon nu med spänning samtidigt :bump:

Ring närmaste veterinär och be dem undersöka hästen, svårare än så är det inte.

Först känner de "manuellt" och sedan beroende på vad de känner (är det ett STORT foster så känns det...) så gör de även ett UL.

Så har du svar sedan.

I våras när började vi misstänka att vår nyinköpta ardenner kunde vara dräktig tog vi blodprov. Enkelt sätt att få veta om hästen är dräktig. Om man inte har möjlighet att åka och ultraljuda hästen.

De kommer med andra ord med en apparat som de gör UL med till stallet? Den ovanliga gulkroppsbildningen var i slutet av sept vilket borde , om det är ett föl i magen, att det är svårt att känna för hand.

Våran veterinär kände inget foster utan tog blodprov också för säkerhets skull. Då var hästen ändå dräktig i 7 månaden har det visat sig.

Kände veterinären inte fostret som var 7 månader gammalt?

Jösses.

Blodprov är bra men förutsätter ju att dräktigheten har gått tillräckligt långt.

Man kan dräktighets undersöka antingen med en vanlig rektalundersökning, då går veterinären in o känner med handen om det finns nått där inne, annars kan man göra ett ultraljud o se om det finns nån fosterblåsa osv. eller så kan man ta ett blodprov efter 50de dräktighetsdagen.

Tack! Någon som vet något om gulkroppsbildningar i äggstocken?

vår vet gick in och kännde "manuellt" hon ände då både livmoder och livmodertapp..så vi behövde inte göra ul..

Man kan dräktighets undersöka antingen med en vanlig rektalundersökning, då går veterinären in o känner med handen om det finns nått där inne, annars kan man göra ett ultraljud o se om det finns nån fosterblåsa osv. eller så kan man ta ett blodprov efter 50de dräktighetsdagen.

är det inte efter 100 dygn men tar blodprov?

Och jag trodde det var efter 120 dygn man tog blodprov, läste det någonstans också (kan det varit i ridsport?).

Blodprov ( Östronsulfat ) tas efter 120 dagars dräktighet. Det är det säkraste blodprovet för dräktighetsundersökning på häst och kostar 235 kr + moms då man skickar till SLU.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka