Dräktighetens kritiska perioder?

Arabis

Trådstartare
När under dräktighetens gång är stoet extra känsligt för tex stress osv. När riskerna är större att dom resorberar/ kastar mm. Har för mig att det är vissa perioder, som man ska vara extra uppmärksam? ( Alltid iofs med dräktigt sto, men vill veta om det är lite speciellt ngn gång under tiden?)

/// Linda

Hoppas du får bättre svar av ngn som vet...
Var flera år sedan jag skötte ett dräktigt sto...

Men första dygnen, fram till dygn 45 tror jag det var som var en kritisk period

Sedan så efter 7 månader skulle jag trappa ner ridningen och bla sluta galoppera (men det kan ha berott på henne! Hon var het och hade haft bla svår bronkit så de var nog lite extra försiktiga!)

Men den första perioden är jag rätt säker på...

vid 1½-2 månaders dräktighet är dom extra känsliga.. (Håll hästen frisk)

Mellan 20 och 40 dagar ska dom INTE utsättas för stress. Det är då risken finns att de resorberar.

Tack för era svar. Då är det bara att vänta på att damen skall bli brunstig, ( varit hos hingst sen i Torsdags, & borde komma i brunst nu idagarna.) & sen att hon är villig, & blir dräktig. Hoppas sedan att hormonerna gör att hon ändrar sig lite, är överlag väldigt lättstressad.

Haj på dig själv..

Hingsten jag valt heter Shaheer, född 1989.
e. Raz Ama Naz ( Pomar- Smyrna/ Dardir)
u. Nicola ( Expo- Sweet Nicolina/ Samba).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Bison
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025