Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppar in i tråden med en fundering (orkar inte göra en ny tråd). Mitt sto betäcktes endast i en brunst och var tom enligt veterinär på UL dygn 17. Nu har stallkompis som klippte hästen muttrat över hur stort juver hon har. Vilket hon brukar ha, men inte så stort som det faktiskt är idag. Så jag börjar noja att hon är dräktig trots allt (dygn 202 nu) och tänkte ta ut veterinär för att ta blodprov. Men hur är det med de där blodproven egentligen? Kan de visa falskt positivt? Eller är det enbart om de nyligen kastat fostret (har lagt min Att bli med föl på ett "bra" ställe)?
Jag är typ 90 % säker att hon inte är dräktig, speciellt som hon brunstade några dagar efter UL. Samtidigt har hon mer putmage än hon borde nedanför virveln, mtp att hon nästan är nere i normalhull efter sommaren. Hon har inte visat brunst sen i somras, trots att hon brukar ha riktigt tydliga brunster. Hon är dessutom lite off i ridningen, taggar inte ens igång när det är hoppning. Allt kan såklart förklaras med andra saker, men jag vill ju inte stå där med en fölunge helt oväntat i mars heller...
Blodproven är väl ganska så säkra, iaf mer säkert än dom här självtesterna jag inte minns vad dom heter?
Har haft ston som brunstat trots dom varit konstaterade dräktiga men ingen av mina brukar sätta juver i det stadiet av dräktigheten
Det är lätt hänt att man missar en 17 dagars dräktighet så oavsett är det nog bäst du kollar med din veterinär asap
Jag som trodde det var ovanligt med miss på 17 dygn. Sätta juver är kanske fel ord, hon har liksom blivit större som "framför" juvret, inte så att hon ser ut att ha fått mjölk eller nåt. Hon har alltid hängtuttar (stackaren)men nu är de liksom längre också. Fasiken så svårt att förklara. Ska höra om det är nån i stallet som ska ta ut veterinär snart, det vore smidigast... Självtest har jag funderat på, speciellt som hon kissar så fort hon ridits, men jag vill ta det säkraste testet och då känns blod bättre.
@Habina
Annars är väl en enkel rektalundersökning ett alternativ nu när hon gått så långt? Ett ul visar väl knappt nånting nu när fostret är så stort, men det känns ju väldigt tydligt om hon är dräktig i det här skedet. Många veterinärer som är duktiga på att kolla dräktigheter så ring och fråga.
Kruxet med en rektalundersökning är att de flesta veterinärer vill ha en undersökningsspilta samt ge hästen lugnande. Vi har ingen passande plats för att få till nåt sånt + att jag inte är så pepp på att ge lugnande i onödan.
UL är helt uteslutet, jag skriver om blodprov och hur pass tillförlitliga de är.
Mina ston har rektalundersökts flera gånger av olika veterinärer utan vare sig undersökningsspilta eller lugnande, har faktiskt aldrig varit med om någon som velat ha vare sig det ena eller det andra. Så om du verkligen vill kolla måste det gå att hitta någon som kan utföra det på dina villkor.