Dräktiga ston 2020/2021

IMG_20201122_172343.webp

Dygn 166. Börjar bli en liten kula. Hon har blivit lite mer inåtvänd men hon är pigg och glad.
Fri tillgång på hö, i stort sett, och kraftfoder.

Min stora, Q, är i vanliga fall den mest matglada hästen som existerar. Men jag minns att i slutet av förra dräktigheten blev hon nästan svårmatad. Hon äter alltid långsamt, och då stod hon mest och dagdrömde. Tog en tugga och stirrade ut i rymden, en tugga till... Sen hade hennes dåvarande hagkompisar ätit upp sitt och stal hennes så hon blev utan. :meh: Därför är det väldigt skönt att det bara är mina två nu och Q är högre i rang än lilla L. :) Mina två delar på totalt 11kg hö än så länge och får lite lusern och mineraler inne på kvällen.

Bild från i helgen när de väntade på lunch. Idag är de på 184 och 187 dygn. :love:

IMG_20201127_143421.webp

Nu när första kylan och snöflingorna kommit så längtar jag extramkt efter våren ska komma och fölen börjar födas. Tycker det är en tung tid framöver och längtar till april varje dag när jag ser stonas magar 😃
Stoet som gått längst i sin dräktighet har blivit ganska stor om magen men det blir hon alltid, hon har blivit lite tröttare. Ligger gärna ner när hon kommer in varje dag och snarkar loss😴
Dom andra två märks det inte så mkt på ännu och dom går kvar på lösdriften.

172 d. idag, så dagarna tickar på 😍👋

Är dock en häst i stallet som står med 39 grader feber 🧐😳 som dessutom står i det utestallet som är närmast lösdriften, är väl knappt 15-20 meter emellan.

Vet.kommer imorgon och kollar ( är en av de inackorderade, så har inte hundra koll, hörde bara detta nu ikväll 🤨)

Hoppar in i tråden med en fundering (orkar inte göra en ny tråd). Mitt sto betäcktes endast i en brunst och var tom enligt veterinär på UL dygn 17. Nu har stallkompis som klippte hästen muttrat över hur stort juver hon har. Vilket hon brukar ha, men inte så stort som det faktiskt är idag. Så jag börjar noja att hon är dräktig trots allt (dygn 202 nu) och tänkte ta ut veterinär för att ta blodprov. Men hur är det med de där blodproven egentligen? Kan de visa falskt positivt? Eller är det enbart om de nyligen kastat fostret (har lagt min Att bli med föl på ett "bra" ställe)?

Jag är typ 90 % säker att hon inte är dräktig, speciellt som hon brunstade några dagar efter UL. Samtidigt har hon mer putmage än hon borde nedanför virveln, mtp att hon nästan är nere i normalhull efter sommaren. Hon har inte visat brunst sen i somras, trots att hon brukar ha riktigt tydliga brunster. Hon är dessutom lite off i ridningen, taggar inte ens igång när det är hoppning. Allt kan såklart förklaras med andra saker, men jag vill ju inte stå där med en fölunge helt oväntat i mars heller... :crazy:

Hoppar in i tråden med en fundering (orkar inte göra en ny tråd). Mitt sto betäcktes endast i en brunst och var tom enligt veterinär på UL dygn 17. Nu har stallkompis som klippte hästen muttrat över hur stort juver hon har. Vilket hon brukar ha, men inte så stort som det faktiskt är idag. Så jag börjar noja att hon är dräktig trots allt (dygn 202 nu) och tänkte ta ut veterinär för att ta blodprov. Men hur är det med de där blodproven egentligen? Kan de visa falskt positivt? Eller är det enbart om de nyligen kastat fostret (har lagt min Att bli med föl på ett "bra" ställe)?

Jag är typ 90 % säker att hon inte är dräktig, speciellt som hon brunstade några dagar efter UL. Samtidigt har hon mer putmage än hon borde nedanför virveln, mtp att hon nästan är nere i normalhull efter sommaren. Hon har inte visat brunst sen i somras, trots att hon brukar ha riktigt tydliga brunster. Hon är dessutom lite off i ridningen, taggar inte ens igång när det är hoppning. Allt kan såklart förklaras med andra saker, men jag vill ju inte stå där med en fölunge helt oväntat i mars heller... :crazy:

Blodproven är väl ganska så säkra, iaf mer säkert än dom här självtesterna jag inte minns vad dom heter?
Har haft ston som brunstat trots dom varit konstaterade dräktiga men ingen av mina brukar sätta juver i det stadiet av dräktigheten 🤔
Det är lätt hänt att man missar en 17 dagars dräktighet så oavsett är det nog bäst du kollar med din veterinär asap 😃

Blodproven är väl ganska så säkra, iaf mer säkert än dom här självtesterna jag inte minns vad dom heter?
Har haft ston som brunstat trots dom varit konstaterade dräktiga men ingen av mina brukar sätta juver i det stadiet av dräktigheten 🤔
Det är lätt hänt att man missar en 17 dagars dräktighet så oavsett är det nog bäst du kollar med din veterinär asap 😃

Jag som trodde det var ovanligt med miss på 17 dygn. :nailbiting: Sätta juver är kanske fel ord, hon har liksom blivit större som "framför" juvret, inte så att hon ser ut att ha fått mjölk eller nåt. Hon har alltid hängtuttar (stackaren)men nu är de liksom längre också. Fasiken så svårt att förklara. Ska höra om det är nån i stallet som ska ta ut veterinär snart, det vore smidigast... Självtest har jag funderat på, speciellt som hon kissar så fort hon ridits, men jag vill ta det säkraste testet och då känns blod bättre.

Jag som trodde det var ovanligt med miss på 17 dygn. :nailbiting: Sätta juver är kanske fel ord, hon har liksom blivit större som "framför" juvret, inte så att hon ser ut att ha fått mjölk eller nåt. Hon har alltid hängtuttar (stackaren)men nu är de liksom längre också. Fasiken så svårt att förklara. Ska höra om det är nån i stallet som ska ta ut veterinär snart, det vore smidigast... Självtest har jag funderat på, speciellt som hon kissar så fort hon ridits, men jag vill ta det säkraste testet och då känns blod bättre.

Har ett sto som många gr fått kollas på dygn 21 eller senare för det ”aldrig” syns tydligt på dygn 17 🙈 Tack och lov har hon aldrig haft tvillingar 😅
Ja det är nog bäst att kolla med veterinär så du vet om ni ska ha föl eller inte 😄

@Habina
Annars är väl en enkel rektalundersökning ett alternativ nu när hon gått så långt? Ett ul visar väl knappt nånting nu när fostret är så stort, men det känns ju väldigt tydligt om hon är dräktig i det här skedet. :) Många veterinärer som är duktiga på att kolla dräktigheter så ring och fråga. 🤗

@Habina
Annars är väl en enkel rektalundersökning ett alternativ nu när hon gått så långt? Ett ul visar väl knappt nånting nu när fostret är så stort, men det känns ju väldigt tydligt om hon är dräktig i det här skedet. :) Många veterinärer som är duktiga på att kolla dräktigheter så ring och fråga. 🤗

Kruxet med en rektalundersökning är att de flesta veterinärer vill ha en undersökningsspilta samt ge hästen lugnande. Vi har ingen passande plats för att få till nåt sånt + att jag inte är så pepp på att ge lugnande i onödan.

UL är helt uteslutet, jag skriver om blodprov och hur pass tillförlitliga de är.

Kruxet med en rektalundersökning är att de flesta veterinärer vill ha en undersökningsspilta samt ge hästen lugnande. Vi har ingen passande plats för att få till nåt sånt + att jag inte är så pepp på att ge lugnande i onödan.

UL är helt uteslutet, jag skriver om blodprov och hur pass tillförlitliga de är.

Mina ston har rektalundersökts flera gånger av olika veterinärer utan vare sig undersökningsspilta eller lugnande, har faktiskt aldrig varit med om någon som velat ha vare sig det ena eller det andra. Så om du verkligen vill kolla måste det gå att hitta någon som kan utföra det på dina villkor.

Mina ston har rektalundersökts flera gånger av olika veterinärer utan vare sig undersökningsspilta eller lugnande, har faktiskt aldrig varit med om någon som velat ha vare sig det ena eller det andra. Så om du verkligen vill kolla måste det gå att hitta någon som kan utföra det på dina villkor.

Nä, jag är fullt nöjd med blodprov.

Den hästen som hade feber häromdagen, visade sig ha fått en fästing-sjukdom, så inget virus eller annat skit 👋

Igår va sista ridpasset för Doris och imorgon åker framskorna av, har funkat bra barfota innan, idag åkte täcket av, så nu får hon gå och fluffa upp pälsen 🤗. Om det verkar bli riktigt skitväder i flera dagar, då har jag täcket nära ifall det behövs.😉

Dem har sin ligghall, och har ökat upp hö-givan plus att hon får krafftfoder, och dem kan fortfarande pilla i lite gräs i hagen.

Bild från idag,174 d. nu ser man även bakifrån 😍👋

Bifogade filer

• 3501026A-DD1C-4278-8CD4-E790013CA97D.webp
    3501026A-DD1C-4278-8CD4-E790013CA97D.webp
    84,4 KB · Visningar: 26
Lillamy är på dygn 209 idag och är rund och go och Kapris är på dygn 118 idag. även hon rund och go. Lillamy är förstföderska så blir roligt att se vad hon kommer visa mig för tecken när det är dax och Kapris är förstagången hos mig så där vet jag inte heller vad det är för tecken hon visar när det är dax :banana::banana::banana:

Ni som fått föl förr, gärna nyligen, hur fölvakar ni? Använder ni något tekniskt hjälpmedel som fungerat för er? Ser att det finns en del produkter som ska larma, skicka bilder till telefonen bla.

@Bluefish jag har inga hjälpmedel mer än klockan:) Har bara 2 ston som ska föla -21 jag kollar efter tecken och sedan ställer jag klocka och kollar nattetid... kanske inte det svar du vill ha men det finns nog någon annan som har mer teknik än jag :)

@tabac Jo absolut, de här hjälpmedlen är ju nya och föl har ju fötts ganska länge så att "old school" fungerar bra för dig fortfarande är intressant!

@Bluefish
Vi har installerat övervakningskameror i boxarna som har mörkerseende och går att vrida så man kan se hela boxen. Kan styra dem via en app. När det närmar sig fölning kommer jag ställa klockan nattetid och kan kika på dem i telefonen. :) Funkade ypperligt förra fölningen. Iom att de blev dräktiga så samtidigt så köpte vi två likadana kameror så att jag kan ha koll på dem båda två samtidigt. :) Nu när vi kollat så att de fungerar så har vi tagit in dem, sätter upp dem igen när det är nån månad kvar så man kan kolla lite hur tjejerna brukar bete sig ett tag innan.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 602
Senast: Karro-Lina
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar