Dräktiga ston 2013/2014

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 988
  • Visningar Visningar 157 973
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Hypokondriker som jag är, googlar jag ALLT!!
Vilket resulterat i att jag har alla sorters cancer, hjärtproblem, mm.
I verkligheten är jag frisk som en nötkärna!!
Har fått lite olika utlåtanden av läkare, allt från ett skrivet recept på 40 min promenad/dag ( då jag trodde att min viktökning berodde på någon sjukdom)
Till att jag har lika lågt blodtryck som ett naturbarn ( då jag trodde att kroppspulsådern skulle spricka )
Ja, det är lätt att sitta här och säga att det inte är någon fara, men jag veeeet ju längst inne att google inte är bra för sådant här!!!
Så, troligtvis kommer det att gå jättebra för dig och ditt sto!!!!
Alltså, googla inte mer!!!

Google kan vara bra till mycket men attans vad man kan skrämma upp sig själv oxå!
Hehe känner igen det där ;-)
Ja det ska säkert gå bra!

Brukar ni tvätta av stället ni sticker in sprutan på?
Tänkte nu när hon har vinterpäls om jag ska raka lite där hon ska stickas?

Herregud, jag minns inte!!!!
Men vetrinären tvättar inte innan vaccination.
Däremot rakning och tvättning vid cortisonspruta i led.
Så det borde inte behövas???
Men jag hade troligtvis gjort det ändå :D

Nä tänkte med på att de inte tvättar vi vaccination....
Men gnuggar lite iallafall om inte annat så för min egen ro :-)

Har fått analysen på det nya höet.......vilket visade sig vara sämre än hennes hösilage. Så det är bara att fortsätta ge hösilaget. Mer kraftfoder får jag inte i henne och lusern totalvägrar hon.
Vad tror ni? Kommer hon se ut som ett skelett när hon fölat???

212xq1e.jpg

Jättesvårt att säga men jag tror nog att en så uppmärksam hästägare som du är grejar det där :) Kanske får hon bättre aptit och kan äta mer efter fölningen? Jag kommer inte ihåg riktigt vad du gav henne, men jag antar att du ger henne kraftfoder med högt värde, både protein och energi?

På de tunnisar jag haft har jag alltid kört med lusern+havre+sojamjöl+olja och de har alla blivit runda och fina, man kan anpassa oljan och sojamjölet så att det kompletterar grovfodret perfekt.

Jättesvårt att säga men jag tror nog att en så uppmärksam hästägare som du är grejar det där :) Kanske får hon bättre aptit och kan äta mer efter fölningen? Jag kommer inte ihåg riktigt vad du gav henne, men jag antar att du ger henne kraftfoder med högt värde, både protein och energi?

På de tunnisar jag haft har jag alltid kört med lusern+havre+sojamjöl+olja och de har alla blivit runda och fina, man kan anpassa oljan och sojamjölet så att det kompletterar grovfodret perfekt.

Men åh, tack så mycket :o
Hon får ett färdigfoder med 11,5 MJ och 125 smrp
Får totalt i sig 131 MJ och 1068 smrp kvoten ligger strax över 8.
Hade gärna fått upp den, men hon är proppmätt,
så att lägga till mer funkar inte, utan måste isf byta ut.
Minns inte vad det står i Plancks bok nu, men enligt freefarm, så är hennes behov 83 resp 600. Så hon får ju betydligt mer än det.
Är det något som ska upp så är det väl MJ men vet sjutton inte hur jag ska få i henne och vad. Lusern äter hon inte och det är väl ändå mest protein i det, likaså med sojamjöl va? Om hon ska äta olja, så måste det blandas i något blött.
Kli är ju också mest protein. Vad tror ni om havregrynsgröt?
Går det? Känns väldigt klibbigt.......men om man inte kokar utan bara rör ihop havren med vatten och olja........????
Och vetrinären tyckte inte att det var något anmärkningsvärt med henne,
men jag har ändå känslan av att hon inte ser ut som andra ston i månad 10.
Vetrinären avfärdade det hela med att hon är ett fullblod.

Lusern äter hon inte och det är väl ändå mest protein i det, likaså med sojamjöl va?

Det foder som har mest protein per kg foder - det är Krafft Muskel. Ligger på 330 g/kg. Dyrt är det, men hur jag än räknar så är det ändå det fodret jag får mest protein för pengarna.

Nu äter min lucern utan problem, men mitt hö har asdåliga värden för ett högdräktigt sto :meh: Så den här månaden blev dyr in foderinköp... Mycket krafft muskel blir det.

Dock är mitt sto fortfarande väldigt matglad och slukar allt jag serverar henne. Som sin matte ungefär ;)

/Lizzie

Tänkte att hon behöver mer energi?
Hon får ju i sig massor av protein......
Eller tänker jag fel?

Jag tycker det låter som om du gör vad du kan. Vet inte hur det nuvarande kraftfodret ser ut i konsistensen, jag menar om man kan hälla på en dl olja på det? Tänk om du hade kunnat tillsätta kanske 1 dl olja och 300 gram sojamjöl? och kanske då ta bort 300 gram av det nuvarande så hon orkar? Både soja och olja innehåller ju väldigt mycket utan att hästen behöver äta så stor mängd.

Det var bara ett förslag, tycker absolut inte hon ser mager ut på bilden :)

Tänkte att hon behöver mer energi?
Hon får ju i sig massor av protein......
Eller tänker jag fel?

Jag tänkte mest på val av proteintillskott. Vilket proteinfoder som ger mest protein per kg/foder :).

Nu har jag inte koll på vilken månad ditt sto är i, men proteinbehovet ökar jättemycket från månad 8-9 och framåt, då ska kvoten ligga på 12 mellan MJ och Smbpr.

/Lizzie

Men åh, tack så mycket :o
Hon får ett färdigfoder med 11,5 MJ och 125 smrp
Får totalt i sig 131 MJ och 1068 smrp kvoten ligger strax över 8.
Hade gärna fått upp den, men hon är proppmätt,
så att lägga till mer funkar inte, utan måste isf byta ut.
Minns inte vad det står i Plancks bok nu, men enligt freefarm, så är hennes behov 83 resp 600. Så hon får ju betydligt mer än det.
Är det något som ska upp så är det väl MJ men vet sjutton inte hur jag ska få i henne och vad. Lusern äter hon inte och det är väl ändå mest protein i det, likaså med sojamjöl va? Om hon ska äta olja, så måste det blandas i något blött.
Kli är ju också mest protein. Vad tror ni om havregrynsgröt?
Går det? Känns väldigt klibbigt.......men om man inte kokar utan bara rör ihop havren med vatten och olja........????
Och vetrinären tyckte inte att det var något anmärkningsvärt med henne,
men jag har ändå känslan av att hon inte ser ut som andra ston i månad 10.
Vetrinären avfärdade det hela med att hon är ett fullblod.

inte konstigt att hon är proppmätt, hon har ju en hel häst i magen :p. Men om hon äter av Höet, kan du inte blanda ut det med hösilaget? Eller ratar hon allt då?

Kl
Idag köpte jag en lite söt röd föl grimma :nailbiting:
Är väldigt rädd för att förbereda för mycket för då kan man ge sig fasen på att det händer nåt, ganska jobbig kombination med att jag måste planera o ha allt klart i god tid ;)
Sprutandet går bra än så länge, världens bästa granne kommer ner på kvällarna o finns med om det skulle hända nåt men än så länge har det gått fint.
Gammal ridskole chef som sprutat många hästar genom åren.
Strax innan hon satte första sprutan igår berättade hon om sin kompis vars häst dog knall fall när den sprutades, när hon såg min min som nog såg ut nåt så här: :eek: :eek:
la hon snabbt till att men nu kommer allt gå jätte bra!
Tack för den :up:

Idag va hon extremt sur på magen!
Högg sig i sidorna flera gånger o var allmänt på piss humör :cautious:

Ni som ska ha tidigt, har ni kvar skorna på era?
Hovslagaren kommit hit på torsdag.
Fick byta till en ny då den förra skott henne fel så hon verkar dragit på sig en senskada, för långa tår o alldeles för låga trakter...
Han som kommer nu va tveksam till att ta av framskorna, bak har hon inga, eftersom det är så hårt i marken nu o hon kommer bli tyngre tyckte han det va schysstare att behålla dom på.
Får se hur vi gör, hade ju tänkt att han kunde plockat av dom när de ändå ska av snart.

Min har inga skor alls.
Jag trodde att hon kanske skulle behöva det pga belastningen,
men min hovslagare sa att det är bättre för henne att vara utan.
Jag köpte det :D

inte konstigt att hon är proppmätt, hon har ju en hel häst i magen :p. Men om hon äter av Höet, kan du inte blanda ut det med hösilaget? Eller ratar hon allt då?

Ha,ha :)
Nej, hon ratar det inte, men hon äter inte lika mycket som jag vill.
Jag har gett henne av det torra med, så det går nog att blanda det.

Jag tänkte mest på val av proteintillskott. Vilket proteinfoder som ger mest protein per kg/foder :).

Nu har jag inte koll på vilken månad ditt sto är i, men proteinbehovet ökar jättemycket från månad 8-9 och framåt, då ska kvoten ligga på 12 mellan MJ och Smbpr.

/Lizzie

Hon är i månad 10.
Det finns inte en chans att jag får upp kvoten såpass!

Funderar på en sak. Jag har läst att kvoten ska ligga över 10.
En uppfödare som jag pratade med sa 9.
Du ( eller kanske inte bara du ) säger 12.
Hur i hundan ska man veta vad som är rätt??? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 312
Senast: Alexandra_W
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 786
Senast: Habina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 817
Senast: Karro-Lina
·
Avel Här är tråden med födelseannonser för årets föl. Skriv gärna ras och stam för det är många intresserade av, och lägg ut en bild. Detta...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka