Dräktiga inför 2009?

Sv: Dräktiga inför 2009?

Måste vara lycka att ens häst gått 90 dagar o fortfarande är dräktig. Varför är det så svårt för mig att tro att allt ska hålla hela vägen fram till fölning. Mitt sto kollades på 22 dygnet, ska även kollas på sönd då det är 32 dygn men jag vågar inte tro att det ska bli ett föl.

Detta året fick stoet ett välskapt föl i rätt tid, förra året däremot gick hon tomt, även om vi försökte hela betäckningssässongen o hon en gång var dräktig fram till kollen 45 dygn, vi bytte t.o.m hingst i slutet utan att få stoet dräktigt det året (2006).

Jag blir helt nervös när jag tänker på det, men vad ska man göra, nä precis............absolut ingenting utan tiden får visa om det blir något eller ej...........men fy vad svårt det är när man bara vill ha föl.

kl

Jag har två koller den 3 aug, en är då på 21 och en är på 16 men jag tror inte den som ska vara på 21 då är dräktig, magkänslan och pendlen säger det..

och det pendlen säger brukar ju stämma... ;)

Olga pendlar fortfarande dräktigt med Loredes iaf! Mycket spännande att se om det går vägen denna gången. Kollar henne på 45dygn den 9 aug...

Mitt fullblodssto e: Exceller- Nicke -Kew Gardens var i måndags dräktig på 17 dygn med Guido.
Där var två så den ena klämmdes, kollas igen på måndag.

Mitt utlånade sto är kollad på 45 dygn och fortfarande dräktig ,även hon med Guido.

Hon var fortfarande dräktig på 45 dygn och jag har ingen anledning att tro att hon inte är det fortfarande.

Han hade fått åtminstonde ett sto till konstaterat dräktigt redan när jag körde ner mitt sto i maj.

Jag undrar om det var något konstigt förra året för många ston gick gall då, även vårt. Mycket jobb och pengar för ingen ting!!:eek:
I år däremot är hon ännu så länge dräktig med Flyinge Qalle, kolla 90 dygn i mitten av augusti. Vi valde Qalle för vi har en Quite Easy-avkomma som vi gillar skarpt och att han hade 100 % dräktighet 2007. Stoet är e: Midt West Ibi Light-Rex. Vi har en 2-åring efter henne och Richfield som är väldigt snygg och trevlig. Får väl se vad det blir av den nya lilla krabaten. Att den ska gå OS är väl det minsta...:angel:

kl

Jag har två koller den 3 aug, en är då på 21 och en är på 16 men jag tror inte den som ska vara på 21 då är dräktig, magkänslan och pendlen säger det..

och det pendlen säger brukar ju stämma... ;)

Olga pendlar fortfarande dräktigt med Loredes iaf! Mycket spännande att se om det går vägen denna gången. Kollar henne på 45dygn den 9 aug...

Måste fråga gälladen "pendeln". Jag har pendlat mitt sto, fick rådet att man kunde ta vilken "kätting" som helst, men jag tog en hingstkedja, höll den framför korset mot ryggen, då får jag det till att hon är dräktig med en hingst, pendeln går alltså fram o tillbaka.........för att vara på den säkra sidan så ville jag att min man skulle prova, men ack det gick inte, pendeln är alldelles stilla hela tiden. Jag har provat flera dagar, även med tagel från svansen o en guldring, alla gånger samma resultat..........kan det vara så att min man inte har den förmågan.......:banana:

Då var mitt CB II sto ombetäckt igen i förmiddags efter att ha kommit i ny brunst efter 9 dagar och tyvärr dragit på sig vätska så har behandlats en kur hippotrim, vid ul i tisdags så var där två ägg och det bedömdes att torsdagfm borde vara rätt tid att ge henne ett språng. Sagt och gjort visade bra brunst vid betäckningen.
Vid intag ca kl 18 så skvätte hon lite men pep till och hytte med benet. Vid ul nu ikväll så var båda äggen borta så nu är frågeställningen om vi fick en fullträff eller om hon han släppa dem innan. Sköljd och behandlad idag då hon fortfarande stod med lite vätska och nu är det bara att avvakta och se koll om 17 dagar (om hon nu inte får för sig att återigen gå i brunst efter 9 dagar).

Willemoes stoet han vi inte kolla idag, så blir koll söndag eller tisdag (29 dgn idag).

Vi fick uppenbarligen en fullträff :banana: kollad idag på 17dgn och DRÄKTIG dock tom med tvillingar (hur stora är oddsen för det hingst som haft infektion vilket enligt de kunniga drar ner fertiliteten upp till 2 månader, infekterat sto med vätska i livmodern och ändå tar hon sig på båda äggen :crazy:) nu såg den ena betydligt mindre ut än den andra så vi hoppas på att den är på väg bort så det blir ny koll på tisdag (ingen klämning gjordes alltså).

Så nu är vi förhoppningsvis klara för i år :banana:

Sto 1 e. Willemoes - Leonardo II alltså dräktig med Nivaeu är idag på 45dgn
Sto 2 e. Come Back II - Carano alltså dräktig med vår egen Capital Joy F.Damgaard (Casir Ask - Carano) 17 dgn idag.

Mitt sto e Norson-Caracas förlorade sitt Heartbeatföl inom ett dygn efter födseln den 12/5.
Först tänkte jag absolut inte betäcka om men ändrade mig. Det är ett jättefint sto med en kanonstam och hon är 17 år nu så jag vill ju gärna försöka få ett stoföl efter henne.

Från början var jag väl mest intresserad av VDL Tenerife men fick besked från VDL att de inte skickade på honom eftersom han tävlade så mycket. Rätt konstigt att han finns med i hingstkatalogen då och på deras hingstvideo.

I alla fall fick jag tänka om lite hastigt och det blev då Empire. Och mitt sto som alltid behövt två brunster på sig, blev dräktig direkt!
Hon är nu kollad på 45 dygn och allt såg bra ut.

Så nu väntar vi ett Empire-föl den 4/5 och hoppas på ett sto förstås.
Min Norma ger stort och är ganska långlinjerad men är däremot lite lågställd och med en icke alltför bra galopp så jag hoppas de kompletterar varandra.

Grattis till alla här som har fått dräktigt och jag håller tummarna för alla som fortfarande håller på och kämpar.

A

*hugger en knapp*

Savannah är inte dräktig:cry:, hon har gått in i brunst igen:crazy:, så igår kördes hon tillbaka till hingsten. Bara att hålla tummarna nu eftersom det är Skings här på buke som ska ha det fölet.

Mitt sto har resorberat på dygn 33/34, gick in i brunst igen och semineras idag. Hoppas det tar sig nu och att det går bra denna gång, suck...

*delvis kl*

Idag har mina två konstaterats dräktiga. :banana::bump:

Malva är dräktig på 70dagar med Palör och Cola är dräktig på 21 dagar med Akron:laugh:

*kl*

Har glömt att uppdatera.

Charm är konstaterad dräktig vid 51 dygn med Alligator Fontaine

KL

Vi har två ston (halvblod) dräktiga med Lasandos, ett (New Forest) med Kantjes Umberto, och ett (welsh) med Axxas Intermezzo.

Vi fick uppenbarligen en fullträff :banana: kollad idag på 17dgn och DRÄKTIG dock tom med tvillingar (hur stora är oddsen för det hingst som haft infektion vilket enligt de kunniga drar ner fertiliteten upp till 2 månader, infekterat sto med vätska i livmodern och ändå tar hon sig på båda äggen :crazy:) nu såg den ena betydligt mindre ut än den andra så vi hoppas på att den är på väg bort så det blir ny koll på tisdag (ingen klämning gjordes alltså).

Så nu är vi förhoppningsvis klara för i år :banana:

Sto 1 e. Willemoes - Leonardo II alltså dräktig med Nivaeu är idag på 45dgn
Sto 2 e. Come Back II - Carano alltså dräktig med vår egen Capital Joy F.Damgaard (Casir Ask - Carano) 17 dgn idag.

Så kunde vi idag konstatera att vår kille uppenbarligen har väldigt livskraftiga simmare, då den lilla av dem inte alls var på tillbakabildning utan det måste vara så att något av damens småägg hon hade har växt till och släppt senare, betydligt senare sett till storleken för nog var även den på tillväxt. Med andra ord har simmarna överlevt länge där inne. Men nu är den klämd så nu får vi hålla tummarna att den andra stannar kvar men de låg inte alls ihop så det är ju lovande.

*kl*
Mitt ena PRE sto Discreta X är dräktig med Bonic II! :bump:

Andra stoet Emperatriz är på seminstationen nu och blir seminerad med Tendencioso IV. Håller tummarna för henne.

mitt sto (Zephyr-Kaliber) konstaterades dräktig 16-dagar i måndags. :bump:
var lite orolig eftersom hon för en vecka sedan for runt som en dåre i hagen och helt uppstressad. :crazy: hoppas bara att hon förblir drääktig. :)
hon är förresten seminerad med Cartier :)

Loppan är dräktig med Dee jost på 30 dygn! De var nervöst eftersom hon förra gången absoberade mellan 17 dygn - 30 dygnet! Hoppas på ett stoföl medmkt vitt nästa år :):)

Nervöst! Koll på stora tanten imorgon, 17dygns koll IGEN efter att hon resorberat mellan 32 och 56 dygn.

Balougraph är hingsten.

Ser lite halv lovande ut på Gråa fröken också, hon kniper lite med svansen när man vill titta det brukar hon inte göra när det närmar sig brunst (21dygn imorgon) utan hon brukar lyfta glatt på svansen.
Men jag har inga förhoppningar... Ska titta på henne igen på måndag, har hon inte börjat brunsta då eller verkar vara på G så kanske hoppet kan börja tändas. :)

Vi var med vårt sto på 17-dagarskollen i fredags. Hon var inte dräktig!:( Det verkade så lovande med ett stort fint ägg vid insemineringen och att hon dessutom hade släppt det två dagar senare. :confused:
Vi hade i och för sig satt igång brunsten på henne då vi låg så sent i säsongen, eftersom vi missat hennes snabba brunster ett par gånger tidigare. Tråkigt! Men vi gör ett nytt försök och kör henne till stationen på måndag igen.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 386
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 324
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V