• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sevedstorp
  • Startdatum Startdatum
S

Sevedstorp

Först; ligger tråden fel så ber jag om ursäkt. Visste inte riktigt var den passade bäst.

Vi köpte en tinker för ca 2 mån sedan, ett sto. (Världens finaste) Hon var rätt tjock och eftersom hon fått väldigt mycket foder (bl.a 40 kg morötter/mån) och ganska lite motion så tyckte vi inte det var så konstigt. Hon har fölat i feb i år. Ägarna vi köpte henne av hade haft henne sen jul/aug i år. De sa att de hade dräktighetstestat henne (neg) för att hon var så rund om magen och för att hon fortf hade mjölk i juvret som droppade. De sa att vet. som testat henne sagt att det kan bli så ibland, men att mjölken skulle försvinna av sig själv om man lät bli att pilla på juvret samt lite motion.

Nåväl. Sen vi köpte henne har hon gått på lösdrift med de andra hästarna och vi har ridit henne mellan 2-4 ggr/vecka. De går i en stor lösdrift (en shettis och ett russ är hennes sällskap) och de har fri tillgång på grovfoder och saltsten men inget annat att äta. De andra är inte så himla runda om magen som hon är. För hon har inte minskat en cm runt magen och vi har flera som frågat om hon är dräktig, för de tycker det ser så ut. Hon är liksom bara rund om magen och inget annat. Vi har inte sett att det kommit ngn mjölk ur juvret inder tiden hon varit här, inte förrens idag. Vad tror ni? Skulle ni ha kollat? Och hur kollar man? Måste man ta ut vet. eller hur går det till??

Sv: Dräktig?

Det är omöjligt att säga något utan att ens kunna se stoet. Den enda som kan ge ett korrekt svar är en veterinär som undersöker henne. Har ni minsta misstanke om att hon kan vara dräktig så är det bäst att undersöka henne så fort som möjligt och få svar på hur det är. Inte minst för att kunna ge henne rätt foder och ordna med så att det finns fölningsbox och möjlighet till att ta hand om ett ev föl.

Sånna här trådar dyker upp sisådär en-två gånger om året. Antingen har säljaren kollat stoet och konstaterat henne inte dräktig eller så säljer de stoet och säger ingenting. I första fallet kan det vara så enkelt att veterinären missat ett eventuellt foster-det händer. Eller så har de använt blodprov för tidigt så att det inte syns, eller i värsta fall har de inte gjort nånting. Hon kan försås också vara skendräktig.

Men det enda ni kan göra nu är att få henne undersökt! Det säkraste torde vara att göra en rektalundersökning då veterinären borde känna om det ligger nåt därinne. Annars är hon nu så långt gången troligen att blodprov bör fungera.

Enklast att kolla med ultraljud. Görs hemma i stallet , av distriktsvetrinären kanske .Gjorde så själv för en månad sedan. Lätt som en plätt fick jag veta att mitt sto var dräktigt. Då vi har en tom spilta i vårt stall kunde vi använda den till stoet vid undersökningen. Lycka till med ditt sto !

Vissa ston som fölat får lätt tillbaka magen om de käkar mkt grovfoder och kanske inte rä så vältränade om magmusklerna att dräktighetsbulan tajtas till igen. Vårt sto ser lite dräktigt ut när hon går på bete. :o Och nu när hon är dräktig sa det bara klick, så ser hon högdräktig ut. När magen är töjd syns bulan lätt när de lägger på sig lite. Om ni skulle begränsa matintaget och se till att proteinbehövet är ordentligt uppfyllt skulle det vara lättare att få magen slimmad, men är det en promenadhäst gör det ju inte så mkt, bara charmigt. :D Kolla förstås med vet, för säkerhets skull ändå.

Vissa ston som fölat får lätt tillbaka magen om de käkar mkt grovfoder och kanske inte rä så vältränade om magmusklerna att dräktighetsbulan tajtas till igen. Vårt sto ser lite dräktigt ut när hon går på bete. :o Och nu när hon är dräktig sa det bara klick, så ser hon högdräktig ut. När magen är töjd syns bulan lätt när de lägger på sig lite. Om ni skulle begränsa matintaget och se till att proteinbehövet är ordentligt uppfyllt skulle det vara lättare att få magen slimmad, men är det en promenadhäst gör det ju inte så mkt, bara charmigt. :D Kolla förstås med vet, för säkerhets skull ändå.

Jag kan bara hålla med! Mitt sto som fölade i maj -09 har fortfarande en riktig fölmage kvar och hon ser faktiskt dräktig ut!! Har fri tillgång på grovfoder så hull har hon kanske lite väl mycket.. :rofl:

Till TS - kanske är bara ditt sto lite småtjock? Kanske har hon bara sin fina och goa fölmage kvar sen hon fölade sist? Men för säkerhetsskull, ta ut en veterinär som kan ultraljuda henne. För hennes och eran skull!

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 455
Senast: Lyxzen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 668
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Avel Hej! För några månader sedan tog vi ett rektal palpation test samt ett blodprov för att se om vårat sto var dräktigt. Proven visade sig...
Svar
5
· Visningar
1 906
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit