muppia

Trådstartare
Förutom bra dragsele som ska införskaffas så fort jag har pengar, så har jag testat smått med hunden i spårsele, han verkade tycka det var roligt men blev så trött på slutet (han drog inte hela tiden, jag åkte inlines bakom honom, det enda som jag ville var att han skulle ha kontakt med kopplet.)

Men han är uppenbarligen bekväm och jag har inte hittat nån rolig fysträningsform förrän nu när jag fått tag på inlines att låna.

Hans dagliga motion är promenader och lek med sin kompis där han springer mycket. Utöver det är det inte så mycket alls. Han är lite rund också :o (viktstabil dock)

Min fråga är hur jag kan träna med honom för att minimera skaderisker, hur långt ska jag låta honom springa? Jag bor i stan så det blir tyvärr en hel del asfalt men det är också vad han går på dagligen. Dessutom åker man ju inte inlines på nåt annat än asfalt.

Nån form av "schema" skulle uppskattas, roligt vore det om vi till slut kunde åka inlines i ca 1 timme utan stopp, vi var ute lite mindre än en timme igår och då var det med kissestopp och tempoväxlingar, han fick med andra ord pausa flera ggr men hans form är inte så bra så han var trött. Nästa gång vi drar ut så blir det en mindre runda för han inte ska tappa motivationen.

Senast ändrad:
Sv: Dragtips

Hur gammal är din pojk? Och jag skulle nog inte dra ut på en timslång runda första gången tror jag, även om han går dagligen på asfalt så springer han ju inte på den? Jag skulle också tänka på att belasta leder och ligament lite långsamt så att de får bygga upp sig, en häst går du ju inte ut och travar på asfalt långa stunder det första du gör. Men jag har ingen utbildning, eller källor, utan det är bara vad jag skulle gjort. Jag skulle nog börjat med 20 min och kört det ett tag, sen ökat successivt när kondisen verkade bättre. Skador känns onödigt.

Han är två nu så det är okej, han har vuxit färdigt.

Det blev längre än jag tänkt mig igår, åkte fel väg nämligen...
Får börja låta honom springa lite på asfalt, vi har sprungit 4-5 km ihop innan, han är så förbannat lat, jag tar inte med mig honom längre pga han drar ner mitt tempo plus jag springer 7-8 km, lite för långt att springa för honom.

Kanske ska försöka ta ut honom i tio minuter o bara springa, så han vänjer sig vid asfalten, öka med 5 minuter var 2-3e vecka? Själva draget blir inte tungt förrän han fått upp flåset och är mer motiverad.

Jag tror att det är bättre att ta det lite lugnt och öka sakta än att gå för fort fram och få skador, så onödigt. Åk med inlinesen/spring en/ett par km åt gången i lugnt tempo, och öka allt eftersom tror jag är en bra plan.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 586
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 260
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 932
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar