R

rosita

Har köpt en fin loksele till min Nordis.
Men det finns inga draglinor till.
Vad ska jag ha för material och hur långa ska dom vara?
Tänkte bara köra honom med sulky och en gig eller rockard.
Är nybörjare på detta och tänkte köra in honom nu i vår.
mvhR

Sv: Draglinor

Hej!
Trevligt med en till som kör nordsvensk! Vad har du för stam på din? Har du någon bild som du kan lägga in i tråden "bilder på era körhästar"? Eller du kanske redan gjort det :o Ska kolla senare!
Jag har ett sto e. Holme.

Jo, visst är det bäst att ha svängel och draglinor även om man kör lite!

Draglinor finns på lite olika ställen, beroende på hur mycket du vill betala :angel: Tärnsjö, Svenljunga, Hööks, Börjes har jag kollat.
Floby överskottslager har arméns (rep avslutat med kätting, bra för man kan anpassa längden).

Jag har köpt mina begagnade, har ett par arméns, ett par i kätting med smidda baljor och ett par i läder. Dom i läder betalade jag 500+frakt för, hittade på annons på nätet. Kolla blocket, hästnet och här på Buke, det brukar dyka upp då och då, det går ju att söka så slipper man kolla alla annonser!

Lycka till!

Ja du kan ju välja läder, nylon eller rep.
Du kan ta spännband oxå :) fast då gäller det att man är lite händig så man får ihop det :smirk:
Börjes har billiga nylondraglinor, har även i läder.
Kolla beg annonser!

/L

Du kan göra egna av bra rep, bara att splitsa! Kolla brottstyrkan på repet bara. Minst 1000 kg så har du allt på det torra om du gör fina splitsningar.

Men varför har du loksele om du ska dra Gigg?

Och sulky? Travsulky?? Sulky är sån de tävlar med, inte ska du väl pressa in en nordis där, och dessutom fästa skaklarna så lågt?

Jag är det levande frågetecknet ?

JAg har köpt ett par av Börjes riktigt billiga draglinor, har inte provat dom än så jag vet inte om dom passar :o Men de verkar ändå hållbara och rejäla med tanke på det låga priset :)

Jag kör också bara hobby i skogen.
Jag har en f.d "trav"rockard ska byggas om en hel del.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 186
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 520
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar