fejko

Trådstartare
Är det kasst med infällbar dragkrok? Jag drar släp ca en gång i veckan. Är det någon som varit med om en olycka (pga infällbar dragkrok)?
Vad betyder "dragpaketet" som det står i vissa bilannonser?
 
Haft en löstagbar krok, men eftersom jag i praktiken aldrig tog loss den var det ett helsike varje gång den skulle besiktigas - krävdes både kraft och kunskap för att få loss den... Men det kanske inte är samma sak med en infällbar.
 
Haft en löstagbar krok, men eftersom jag i praktiken aldrig tog loss den var det ett helsike varje gång den skulle besiktigas - krävdes både kraft och kunskap för att få loss den... Men det kanske inte är samma sak med en infällbar.

De är inte designade för att vara utfällda på bilen jämt, det riskerar att rosta, glappa och fastna med tiden. Och man får gärna tvätta och smörja igenom dem efter varje användning. Om man alltid drar släp är det bättre med fast monterad.

Infällbar är lite annorlunda eftersom den är mer fast monterad än en avtagbar.
 
De är inte designade för att vara utfällda på bilen jämt, det riskerar att rosta, glappa och fastna med tiden. Och man får gärna tvätta och smörja igenom dem efter varje användning. Om man alltid drar släp är det bättre med fast monterad.

Infällbar är lite annorlunda eftersom den är mer fast monterad än en avtagbar.
Men se det hjälper inte heller, bekanta använde inte sitt drag på ett år och förvarade den avtagbara delen väl rengjord och inoljad. Men då var det istället delen på bilen som var rostigt och det gick inte att få på. ;)
 
Men se det hjälper inte heller, bekanta använde inte sitt drag på ett år och förvarade den avtagbara delen väl rengjord och inoljad. Men då var det istället delen på bilen som var rostigt och det gick inte att få på. ;)
Det finns en plugg man sätter i draghålet på bilen som ska hindra smuts och skit från art flyga upp när man kör utan drag. Är man slarvig med att sätta dit den så är risken större att man inte får på draget sen trots att draget i sig är rostfritt.
 
Det finns en plugg man sätter i draghålet på bilen som ska hindra smuts och skit från art flyga upp när man kör utan drag. Är man slarvig med att sätta dit den så är risken större att man inte får på draget sen trots att draget i sig är rostfritt.
Det har nog utvecklats senare, det här var rätt många år sedan nu. :)
 
Det som får mig att inte vilja ha löstagbar/ihopfällbar är att de måste underhållas för att funka, en fast monterad dragkrok, den sitter där.
Sen gillar jag den som en buffertzon också, vet en gång när jag backade in på ett ställe å råkade backa lite för långt å trodde jag hade skrapat lacken, näää då var det bara hatten på dragkroken som fick sig en liten dutt.

Så personligen vill jag ha fast dragkrok, jag drar nästan aldrig släp efter bilen, händer ibland när någon behöver en chaufför med BE, annars blir det mest till cykelstället. 😅
 
Det finns en plugg man sätter i draghålet på bilen som ska hindra smuts och skit från art flyga upp när man kör utan drag. Är man slarvig med att sätta dit den så är risken större att man inte får på draget sen trots att draget i sig är rostfritt.

Jag har både plugg och lucka i plasten som tätar tätt och kör aldrig med dragkrok utan släp, och med 12 år gammal bil funkar det fortfarande utmärkt. Varje gång den använts, tvättas och smörjs in och förpackas noggrant tillbaka. En av de få saker som jag fortfarande lyckats hålla i noll tolerans från avvikelser, även om hela bilen numer förmodligen är värd mindre än vad smörjolja och arbete kostar varje gång. Avtagbar dragkrok.

På nyare bilen är den infällbar och det funkar bra. Har dock inte samma långtidserfarenhet av den. Lite mer exponerad för smuts eftersom den sitter under bilen bara delvis skyddad.
 
Jag har inte haft infällbar men med tanke på hur många bilar som finns med det skulle ev problem troligen vara omskrivna om de fanns.

Avtagbar har jag haft en gång. Aldrig någonsin mer om jag så får betalt. Har fast nu, fick bråka för att få en fast.

Dragpaket brukar inkludera dragkrok samt backkamera/backsensor/etc. Dvs krok samt hjälpande elektronik. Som ofta finns ändå även utan drag om man inte köper billigaste utförandet.
 
Jag har gett upp på min avtagbara krok. Har fixat den ett flertal ggr inför besiktning men lik förbannat går den inte att få loss väl på besiktningen. Så nu tar jag att det blir ombesiktning, åker till min verkstad som får godkänna ombesiktning, de plockar loss, fixar och godkänner, för några hundralappar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har råkat ut för en olycka diagnosen är ledluxation traumatisk och det är både höftled och armbåge höftledsluxation betyder...
Svar
7
· Visningar
772
Senast: kitos
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 059
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: Lillkin
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 621
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp