A

Alkemisten

Är på G att köpa en NY :banana: bil - jag är så lycklig!

Iallafall tycker jag att Land Rover Freelander verkar jättehäftig men är den stark nog att dra ett boggie släp med en häst på 600 kg? Detta utan att pusta och stånka!

Har ni några erfarenheter av Freelander?

Tacksam för svar

Ska du ha en bil som du kan dra transport med på vanligt B-körkort eller har du BE-kort?

Vilken typ av transport vill du kunna dra (liten enkelaxlad eller stor tung boggi?)?

Släpet är ett tungt Boggiesläp (Boj med sadelkammare)B eller BE körkort kvittar.

Prisklassen på bil är dock max 300 000 kr

Wow, en sån (-04:a) kollade jag in när jag tankade på Liljas i lördags. Jag har gått och sagt att land rovern är ful, men denna freelander är ju hur snygg som helst!! Jag läste infon som stod på rutan och det jag lade märke till var ju givetvis det som intresserade mig, som endast har B-kort. 1,8 liters-versionen fick dra 1440 (tror jag det var) på b-kort och 2000 kg på e-kort. Bilen har jag för mig vägde 2100kg.

De versionerna med starkare motor fick dra ca 750 kg på b-kort, så de var inte så intressanta i mitt fall.

Fast nackdelen var att det var ganska litet bagageutrymme...

Var faktiskt och provkörde freelander igår. Jag körde dieseln på 2 liter eftersom de ska vara den starkaste. Höll på hela dan och provade både manuell och automatväxlad. Automaten var mycket bättre. Själva körningen var jättekul! Bilen verkar stark och stabil både på grusvägar och landsvägar. Man känner sig trygg i den.

Men så var det det där med inredningen.......Jag tyckte sätena var för små och för hårda. Det fanns ingenstans att vila sina armar när man körde. Det kändes som man inte ville köra långt med den. Designen invändigt verkade billig och uppbyggd av lådor liksom. Inga mjuka former. Detta störde mig väldigt mycket då jag ser att alla dessa skrymslen och skarvar kommer att samla skiten och göra den omöjlig att få bort. Känner att om man ska lägga 270 000 på en bil vill man ju ha lite komfort invändigt.

Tja - ska prova honda CRV på söndag det ska bli kul att jämföra.

prova en BMW!!! köpte själv en begagnad 530 diesel och den är så underbar att köra :love: Vi har kört 50 milx2 med släp och det har varit en fröjd att köra.

Ifall du tycker att nya är lite saftiga i pris så finns det bra begandade. Då slipper man det kraftiga prisraset som blir med nya bilar!

Cherokee är skrammelburkar.
Man betalar mest för märket - det finns bättre och billigare jeepar på marknaden.

Jeepar drar dessutom duktigt med soppa, vettigare att köpa manuellt växlad personbil med 6:a eller 8:a - själv gillar jag audi.

Volvo är också en ok dragbil 70 modellerna med turbo t.ex.

Svar till alla: ;)

"Varför inte pröva en King Cab?"

De är ju så fruktansvärt stora! Jag har ägt en Nissan som bara gick sönder hela tiden, (trots endast 4 år gammal) och har därefter lovat mig själv att aldrig sätta mig i en sådan igen!

BMV- X9 (tror jag den heter)Åh den är så snygg!! Tänk den i svart med tonade rutor :d Men den måste nog vara ganska gammal för att jag ska ha råd med den...eller?

Håller med om att Jeep lever på minnet av en svunnen tid... På www.whatcar.co.uk kan man jämföra olika bilar och där får jeep inte många poäng.. Men de är snygga och bekväma det kan jag hålla med om!

Jag måste ha en bil med 4x4 då vi bor på en hemsk grusväg som har förstört fjädringen på vår volvo.

Sedan har vi ju Landrover Discovery och Range Rover men även de är törstiga och kostar så himla mycket i skatt. Annars hade en ny Range Rover inte suttit helt fel :cool:

Vad tycker ni om Volvo "jeepen" Den är himla dejlig också.. Satt i den när vi provade Freelandern - den var väldigt lyxig invändigt.

Är det ingen som har en Honda CR-V?

Cherokee är skrammelburkar.
Man betalar mest för märket - det finns bättre och billigare jeepar på marknaden.
Jaha, det får du nog förklara har inte upplevt det, hur många Jeep® har du haft?

Jeepar drar dessutom duktigt med soppa, vettigare att köpa manuellt växlad personbil med 6:a eller 8:a - själv gillar jag audi.

Varför är det bättre med manuellt när man drar?? Det är mycket mjukare och det sliter mindre på bilen med automat.Mycket soppa, ja det är ju ingen Micra precis :D utan en bil på c:a 2,3 ton fyrhjulsdrift och allt från diesel till V8. Men allt är relativt, kör med min GC 5,2 l V8 landsväg 1,24 l/mil motorväg 110 + moms :D och med släp och två hästar i 1,5-1,6 l/mil. Med diesel betydligt mindre.

Sedan gäller det att inte blanda ihop begreppen Jeep® är gjord för att gå ute i terrängen vilket de flesta "SUV:ar" inte är, de har inte ens lågväxel :(

Det har importerats en del Grand Cherokee de sista åren så det finns många att välja på och det är köparens marknad just nu så man får mycket bil för pengarna...

Jag tänker inte fortsätta eftersom det bara skulle bli onödigt långt inlägg... ;)

Alkemisten>
Jag brukar ge rådet att prova själv först, gå inte på vad alla andra tycker eftersom de flesta har olika referenspunkter än vad du har. Du kan ju passa på om du ska till Falsterbo Horse Show och prova Jeep® där, de är en av huvudsponsorerna. Är sjäv inbjuden till FHS av Jeep Sverige till VIP parkeringen, VIP läktaren och VIP tältet eftersom jag äger en Jeep® :D :D

Rolle på Österlen

Jag kör en Mitsubishi Pajero sport, automat. Går som tåget :love: :eek:

Har kört på åker och i snö med tre hästar på släpet, och bilen bara tuffar på. Den får dra 2800 kg om jag inte minns fel. Jag är supernöjd. Det som kanske är ett minus är att man kan uppleva lite "traktor-varning" på den. Men med lågväxeln tar den sig fram överallt!

Lycka till med billetandet.

// Selma

Jag har en Honda CRV, 99:a, 147 hk, bensin, som jag köpte begagnad i höstas. Hittills är jag väldigt nöjd med den. Den får visserligen bara dra 1500 kg oavsett B- eller BE-kort, men om man klarar sig med det så är det en bra dragbil.

Den är framhjulsdriven som standard och 4-hjulsdriften går i automatiskt när det behövs. Nackdelen är att man inte kan lägga i 4x4 manuellt, saknar lågväxel och att den inte är lika bra som ett riktigt terrängfordon. Å andra sidan är den trevlig på landsväg också. Jag har tagit mig fram på grusväg under tjällossning resp. vinterväg med hästsläp utan problem. I branta eller långa uppförsbackar kan den bli lite trött, men det tar ju på de flesta bilar när man kör med släp.

CRV och Toyota RAV4 är de stadsjeepar som brukar få bäst totalresultat i test. Dessutom hör de till de något mindre törstiga bensinarna. Har tyvärr inte sett något test där de har prövat just dragegenskaperna. Annars finns det andra japaner med 4x4 som verkar ge mycket bil för pengarna, t.ex. Hyndai Santa Fe.

En par kompisar till mig har en Mitsubishi Pajero (Sport?) som de drar ett boggiesläp på 1990 kg med två hästar i utan problem.

En bra kompromiss är en Skoda Octavia 4x4 Turbo.

150 hk turbomotor, samma fina Haldexfyrhjulsdrift som t ex Volvo XC70. Får dra 1500 med B-kort och dricker 0.7 på landsväg om man har bråttom och strax över litern med vårt Ifor Williams 401 boogiesläp.

Värdelös enligt många här på forumet då den är alldeles för liten och lätt för att vara en kompetent dragbil men jag är jättenöjd med bilen, för oss har det varit en utmärkt kompromiss mellan liten smidig personbil med hyfsad komfort och duktig dragare. Runt 200 kkr är nypriset. Det mesta är samma som i VW Golf och Audi A3 av förra generationen, detta gäller även serviceorganisationen tyvärr...

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Gnapp
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 924
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 046
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London