Drack inte i nytt stall....

P

Pontiac

hej!

Jag flyttade min häst till ett annat stall över en natt för att jag skulle tävla där dagen efter. Jag kom dit ca kl 1.00 på dagen o min häst drack inte något förrän nästa dag ca kl 3.00. han drack ingenting i boxen. det var först när vi skulle rida hem från det stallet som han stannade o drack i en bäck.

Det var välldigt varmt dom dagarna med o jag tävlade på morgonen, men han drack inget.

Varför gjorde han inte det? var han nervös för att det var ett nytt ställe?? hur kunde han orka hoppa när han inte hade druckit något på typ 12 timmar?
 
Sv: Drack inte i nytt stall....

Han gillade nog inte smaken på vattnet, hästar vill ofta bara dricka det vatten dom är vana vid. Nästa gång du ska nån stans så bör du ta med dig eget vatten!
 
Sv: Drack inte i nytt stall....

har hört att vissa blandar lite äppelcidervinäger i vattnet hemma, sen när man åker till nytt stall så kör man med det, så smakar det samma :)
 
Sv: Drack inte i nytt stall....

jag brukar ha i lite betfor i vattnet när vi är på tävling och då brukar hon dricka rätt bra! kan vara värt att prova...
 
Sv: Drack inte i nytt stall....

ok... hur ska man kunna ta med sig vatten till en tävling?? ska man försöka hitta en dunk eller någåt då? jag provade att lägga i lite betfor i vattet, men han drack ändå inte. min kompis hade också med sej sin häst, och hon drack jätte mkt vatten....
 
Sv: Drack inte i nytt stall....

Pontiac skrev:
Det var välldigt varmt dom dagarna med o jag tävlade på morgonen, men han drack inget.

Varför gjorde han inte det? var han nervös för att det var ett nytt ställe?? hur kunde han orka hoppa när han inte hade druckit något på typ 12 timmar?

Hade ett liknande problem för två år sedan, då vi skulle ha en kurs på 2½ dag. Hästen hade tidigare stått i stallet, sedan varit ute på bete ca 1 månad, men skulle nu "stallas in" för att orka ridas i 3 dagar. Gick från betet fredag em, reds en lektion, stod i stallet lö - sö (reds fm och em båda dagarna) och gick tillbaka till betet sö em.
Han totalvägrade att dricka under hela tiden, fast jag var och hämtade vatten "från betet", blandade i lättdryck med äppelsmak, betforvatten, morötter!! Inget hjälpte och det var superhett dessa dagar!! Konstigt nog var han precis som vanligt hela tiden, presterade som vanligt, men jag var oerhört nervös!!! Trodde helt säkert att han skulle få kolik!!
Kan tillägga att vattnet i stallet varken luktar eller smakar gott (enl. stallägaren är det analys taget och det är inget fel...!?) och sanning att säga dricker inte någon av hästarna spec. mkt när de står på stall!? Annat är det på betet, men där luktar inte vattnet illa och smakar dessutom gott!! Hur som helst, konstigt är det!?:smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 327
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp