dra ut tänder-vanligt eller ovanligt

raggsock

Trådstartare
Hej
Jag har en häst med en tandsjukdom som är obotlig. Det är en mycket duktig tandläkare som gjort diagnosen. Endast att dra ut tänder kan spara lite tid. Jag känner att det inte känns rätt för mig, men hur vanligt är det att man gör det i Sverige. Har någon erfarenheter av att dra ut framtänder, mer än en alltså. Han har redan förlorat någon sidotand som gått sönder. :-(

Ja, noga undersökt och röntgad, men frågan gällde hur vanligt det är att man drar ut flera tänder i Sverige?

Din veterinär är nog bäst lämpad att svara eftersom denne är utbildad på tänder.

Beklagar diagnosen. :(

Hej
Jag har en häst med en tandsjukdom som är obotlig. Det är en mycket duktig tandläkare som gjort diagnosen. Endast att dra ut tänder kan spara lite tid. Jag känner att det inte känns rätt för mig, men hur vanligt är det att man gör det i Sverige. Har någon erfarenheter av att dra ut framtänder, mer än en alltså. Han har redan förlorat någon sidotand som gått sönder. :-(

Hästar klarar sig ganska bra även utan ett par framtänder (och någon kindtand här och där), det gäller bara sen att vara noga med att kolla tänderna regelbundet efter veterinärens rekommendationer. Men man får ju också ställa kostnaden och risken att söva hästen mot hur mycket livskvalitet man tjänar på att göra det. Jag kanske inte skulle göra det på en svårfödd äldre häst för att tjäna ett år eller två.

Hästar klarar sig ganska bra även utan ett par framtänder (och någon kindtand här och där), det gäller bara sen att vara noga med att kolla tänderna regelbundet efter veterinärens rekommendationer. Men man får ju också ställa kostnaden och risken att söva hästen mot hur mycket livskvalitet man tjänar på att göra det. Jag kanske inte skulle göra det på en svårfödd äldre häst för att tjäna ett år eller två.

Framtänder kan nästan alltid tas ut på en stående välsederad häst med lokalbedövning.
Om det är den tandsjukdomen som jag gissar att TS häst lider av (EOTRH) så brukar livskvaliteten höjas efter att framtänderna är utdragna då den är smärtsam så länge tänderna sitter kvar. Hästar klarar sig utmärkt utan framtänder.

Jo, det är den sjukdomen. Dock är han 23 år och har spridning även på kindtänderna samt andra skador (triangelmärkt) så i mitt fall känns det inte försvarbart att utsätta honom för att dra tänderna. Hästtandläkaren sa att det är ganska vanligt att man drar ut alla framtänder i USA men inte så vanligt i Sverige. Jag har aldrig ens hört att man gör det därför ville jag ändå kolla om någon visste om något fall. Svårt ändå, då han trots allt äter bra än, men sjukdomen är ju smärtsam. :-(

Hej

Det är nog vanligare än man tror, en vän till mig hade ett halvblod som också fick dra tänderna i takt med åldern, vid 25 år ålder hade han endast ett fåtal tänder kvar. Men levde i allra högsta välmåga till aktningsfulla 34 år då han fick somna in med hjälp av trotjänar avlivning.

Alltså 9 år där han gick på lucernhack samt uppblötta lucernpellets som i en gröt och olja på det, han gick på bete under sommaren och petade väl i sig det som han kom åt och verkade nöjd och glad för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 878
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar