Dra 'stockar'?

S

SaraM

Vad behöver man för utrustning för det?
Funderar på att låta tjockisen dra lite i vinter också när vi fixat konditionen.
Vad ska man tänka på osv?

MVH Sara
har nog postat i varenda forum nu.. :angel:

Sv: Dra 'stockar'?

Jag föredrar att använda loksele svängel sax och linor. Har även använt en kraftig brösta.
det går att dra med kedja istället för sax.
körkurs3.jpg

Senast ändrad:

Ojdå, tänkte inte på att han måste vara inkörd. Har ingen aning om ifall han är det, får höra med ägaren sen. Jag har bara tömkört en gång under en prao. :confused:

Han var visst inte inkörd. :angel: Men jag vill så gärna hitta på saker som vi kan göra när vi fått upp flåset på honom. Då menar jag förstås bygga muskler osv.

En sån där "sax" vart får man tag i det o vad kan priset tänkas ligga på? Anser ni att hästen m¨ste vara helt färdiginkörd innan man börjar dra stock? Eller kan man börja med stockar innan man sätter vagn bakom? Stallägaren har önskemål om att få hjälp i skogen av min tvååring..

Vi drar stockar som ett led i inköringen. Alltså innan vagnen kommer på men efter släpa och linor på backen.

Det är väl just kallbloden som brukar användas som timmerhästar..:angel: ;)

Förstår inte riktigt din fråga..Det är klart att unghästarna får testa på att dra stock fast inget lass givetvis.

Var nere hos en i föreningen skogshästen.
Han har 6 ardennrar och 4 nordisar.
Hade en 3-årig nordsvensk till salu pga att han tyckte att denna killen blev för liten.

Jag provkörde först med fössing och nästa gång så hämtade vi stockar i skogen.
Han var dösäker på det redan som 3-åring.

Säger en del om denna unga pålle i o m att jag som 25-åring!!!! va helt kass...:rofl:

(Ungefär som i filmen Bad News som handlar om ett rockband. Där säger gitarristen att; Jimmy Page skrev "Stairway to heaven när han va 25. Jag kunde spela den när jag va 12..säger en del om mig)

Öh..hade detta i ett hästforum att göra..

Kanske ett sidognägg där..

Vi börjar dra lätta och enstaka stock då dom är runt 18 månader. Då vi lunnar ut så tar vi bara en eller möjligen 2 små stockar bara, det skall enbart vara som träning för hästaen med att lära sig att stå still osv.

Vi börjar dra lätta och enstaka stock då dom är runt 18 månader. Då vi lunnar ut så tar vi bara en eller möjligen 2 små stockar bara, det skall enbart vara som träning för hästaen med att lära sig att stå still osv.

:devil: Om "stockarna" bara är 18 månader så kan du nog ta fler än två st:devil:

Snackar vi snus-stockarna på habbes Livs nu eller..?

Dom är runt 18 månader och mer som bark..kanske nå´t att börja med..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 474
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård