Sv: Dra ner på ammandet...
Hola,
Du behöver inte dra ner eller vänja in på annat nu. Kör på som vanligt.
Förmodligen har lilla jäntan börjat äta lite gröt och kanske oxå lite pure när det är dax för dig att börja jobba.
Så då kan du amma på morgonen innan du sticker på jobbet. Sedan får lilla tjejjen äta gröt, pure och prova ersättning eller vanlig mjölk i flaska av pappa på dagen medans du är på jobbet.
Du å andra sidan kommer förmodligen att känna dig som Pamela Andersson frampå eftermiddagen (åtminstone i början) men bara att ha ordentlig BH med ammningskupor i ifall det skulle läcka. Ett alternativ om det tycker på rikigt är att du sonika går in på toa och klämmer ut det värsta i handfatet.
Direkt när du kommer hem så får jäntan amma.
Efter några månader i den rutinen så kommer din dotter förmodligen inte vara lika sugen på att amma utan klarar sig utmärkt på mat, mjölk, frukt etc. Kanske du bara ammar morgon och kväll under nått halvår till. Sedan beror det ju på hur länge du orkar och vill amma. Brösten anpassar sig väldigt fort.
Man tror inte att det skall funka men det gör det.
Min sista var en sån där som absolut inte ville äta mat så jag helammade i nio månader (på slutet blev det ju varje timma) och delammade ytterligare två år (morgon, efter jobbet, kvällen och sisådär 2-3 ggr/natt). Det blev ju lite jobbigt att hålla sig vaken och alert på jobbet på dagarna men nu är det äntligen över.
Läs jag ruttnade på att amma och bodde i t-shirt i två veckor medans grabben gnällde som ett helvete = pappa fick ta honom. Nu äter han välling och det är bara pappa som skall lägga etc. Perfekt, då hinner jag äntligen rida...
mvh Eva