Dra ner på ammandet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kickis

Trådstartare
När min dotter bli 7 månader (hon är 4 nu) ska jag börja jobba 2 dagar i veckan. Måste tills dess ha dratt ner på amningen. Har varken lust eller tid att pumpa på jobbet. Funderar på att ge ersättning istället nån gång/några gånger om dan, men jag vill samtidigt fortsätta amma lite grann. Hur har ni gjort och har ni några tips och råd ang att dra ner på ammandet?
 
Sv: Dra ner på ammandet...

vänta tills hon är nästan 6 månader .då kan du börja med välling.och du behöver inte börja träna nu . De "lär" sig på några dagar.
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Jag tänkte som dig och fråga min barnmoska om detta dock tänkte jag mig att kombinera amandet och ersättning redan runt 4e månaden.
Men min barnmorska rekomendera inte att börja ge ersättning i sammband med amningen då det finns en stor risk att mjölken sinar i brösten. Hon ville att man skulle pumpa och frysa sin mjölk. Nu tänker säkert olika barnmoskor olika men så sa min!!!
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Hola,
Du behöver inte dra ner eller vänja in på annat nu. Kör på som vanligt.
Förmodligen har lilla jäntan börjat äta lite gröt och kanske oxå lite pure när det är dax för dig att börja jobba.

Så då kan du amma på morgonen innan du sticker på jobbet. Sedan får lilla tjejjen äta gröt, pure och prova ersättning eller vanlig mjölk i flaska av pappa på dagen medans du är på jobbet.
Du å andra sidan kommer förmodligen att känna dig som Pamela Andersson frampå eftermiddagen (åtminstone i början) men bara att ha ordentlig BH med ammningskupor i ifall det skulle läcka. Ett alternativ om det tycker på rikigt är att du sonika går in på toa och klämmer ut det värsta i handfatet.
Direkt när du kommer hem så får jäntan amma.
Efter några månader i den rutinen så kommer din dotter förmodligen inte vara lika sugen på att amma utan klarar sig utmärkt på mat, mjölk, frukt etc. Kanske du bara ammar morgon och kväll under nått halvår till. Sedan beror det ju på hur länge du orkar och vill amma. Brösten anpassar sig väldigt fort.

Man tror inte att det skall funka men det gör det.

Min sista var en sån där som absolut inte ville äta mat så jag helammade i nio månader (på slutet blev det ju varje timma) och delammade ytterligare två år (morgon, efter jobbet, kvällen och sisådär 2-3 ggr/natt). Det blev ju lite jobbigt att hålla sig vaken och alert på jobbet på dagarna men nu är det äntligen över.
Läs jag ruttnade på att amma och bodde i t-shirt i två veckor medans grabben gnällde som ett helvete = pappa fick ta honom. Nu äter han välling och det är bara pappa som skall lägga etc. Perfekt, då hinner jag äntligen rida...

mvh Eva
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Du vet väl att du får amma på arbetstid.
Fast det kanske du inte vill. Men möjligheten finns iaf.
Säger som de andra när det gäller dra ner på amningen.
Det behöver du inte göra redan nu.
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Min son är snart fem månader. Jag ska börja jobba när han är åtta månader. Egentligen ville jag helamma i sex månader, men blev orolig att det då blir för ont om tid att lära honom äta vanlig mat. Så den här veckan har jag testat att ge honom några smakisar. Han gapar och sväljer som om han aldrig gjort annat! Särskilt gröt.

Nu när jag vet att han accepterar vanlig mat vet jag inte hur jag ska göra... Ska jag fortsätta med smakisar, eller ska jag vänta ännu en månad? Det är ganska skönt att slippa kladdandet... Helamning är ju så smidigt.

Har du testat gröt?
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Har inte testat nån mat än. Hon fyller fyra månader om nån vecka, så jag tänkte vänta tills dess.

Men jag är lite rädd för att få överfyllda bröst oxå..:o Har svårt att få ut nått när jag pumpar och gå omkring på jobbet med bröst hårda som betongblock är ju heller inte höjdare...
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Purésmakisar är ju läge att börja med runt 4 månader så det passar ju jättebra. Vid 7 mån äter hon säkert puré åtminstone ett helt mål per dag plus t ex gröt morgon och kväll.
När jag började dra ner på amningen åt min son en portion gröt morgon och kväll och efter gröten ammades han. Ammade några fulla mål per dag samt kompletterade smakislunchen med amning efteråt.

Om du redan nu vid 4 mån börjar introducera smakisar så har du gott om tid att öka på riktig mat och gröt och dra ner successivt på amningen tills du ska börjar jobba.
Dottern hinner amma ett mål innan du går till jobbet och kan ju sedan få bröstmjölk när du kommer hem samt en liten kvällsslurk när hon ska somna för natten. Övriga mål kan hon äta riktig mat. Om du håller samma rutin även de dagar då du inte jobbar så blir det jättebra.
Brösten anpassar sig jättefort och det är inget som helst problem om man drar ner på amningen successivt.
Mjölkstinna bröst är ju INTE kul.

Lycka till!
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Havreflinga,
Nu när din son så gärna vill äta så är det bara att köra på. Låt honom äta gröt om han gillar det. Och så testar du sakta men säkert lite nytt allteftersom.

Ofta vill de prova nya saker och tycker att det är spännade med olika smaker. Dock är det viktigt att inte tvinga barnet för då kan det bli matvägran istället...

Sedan behöver man ju inte byta ut hela målen mot mat som det står i all barnmatsreklam. Det går utmärkt att äta häften barnmat/gröt och ta lite tutte efteråt. Och så kan man hålla på ganska länge.

Om barnet vill. Och mamman orkar.

mvh Eva
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Jag bröjade jobba en dag/v när min som var ca 8 månader. Just då var han i en period då han mest bara ville amma, annars har han ätit en hel del vanlig mat men alltid ammats flera gånger/dygn. Första dagen läckte tuttarna vid 14-tiden så jag ringde maken som fick komma med sonen och sen åkte vi hem. (Jag kan förlägga en del av min arbetstid hemma). Nu har väl tuttarna blivit bättre, de blir rätt hårda och stora på eftermiddagen (jag har inga jättetuttar av naturen så helt enorma blir de inte heller men förhållandevis). Någon gång har jag handmjölkat det värsta trycket på toa, har ingen pump. Men jag har inte stannat borta längre än kanske 16-tiden. Ammar mycket på morgonen, från båda sidor och sen direkt när jag kommer hem. Det funkar för mig men jag har anat lite huvudvärk några eftermiddagar jag jobbat, tror det har med brösten att göra för så brukar jag inte ha och det går över snabbt sen.
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Varför skulle du vänta ytterligare en månad om han verkar vara redo för smakisar? Passa på medan smakfönstret är öppet!
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Det tog ca 2 veckor för mig att sluta amma när barnen var 8 månader. Det var dock helt deras beslut (de ville bara ha mat och ratade bröstet). Jag skar ner på antalet bröstmål och pumpade ur bara så det slutade spänna.
Barn reagerar så olika på mat, hon kanske klarar att peta i sig en del vid 7 månader eller inte alls. Då är det bra om hon klarar att ta flaska med ersättning eller välling. Det kan vara tufft att lära vissa barn ta flaskan, kanske du kan börja "flaskträna" något mål vid ca 7 månaders ålder om du tänkt börja jobba vid 8 månader.
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Sar skrev:
Varför skulle du vänta ytterligare en månad om han verkar vara redo för smakisar? Passa på medan smakfönstret är öppet!

Bland annat för att det inte ska bli så som du beskriver; att han bara vill ha vanlig mat.

Sen är det ju sånt himla kladd med vanlig mat...:smirk: Om man kan slippa det ytterligare en månad vore det ju skönt.

Men när vi diskuterade det här hemma kom vi fram till att fortsätta med en smakis per dag.

Kan smakfönstret verkligen stängas igen? Vår lilla tjockis verkar vara en matglad typ. Han har alltid ätit jättebra när han ammas, och nu även smakisarna.
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Nu tycker inte jag att det är ett problem att barnen sedan väljer att vilja ha riktig mat vid 8 månader. Det är en naturlig utveckling helt enkelt (precis som föl som äter mer och mer gräs) och rätt skönt att barnen väljer istället för att man som mamma ska bestämma en "avvänjning". Man följer helt enkelt det individuella barnets behov. Det är också bra att de får i sig mer järn än vad som finns naturligt i bröstmjölken efter 6 månader. Skulle man vilja fortsätta ge bröstmjölk efter den tiden och barnet bestämt ratar bröstet finns alltid möjligheten att pumpa ur.
Smakfönstret kan öppnas och stängas, vanliga öppettider brukar vara vid ca 4-4,5 månader och ca 7-7,5 månader men det är självklart individuellt.
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Nu tycker inte jag att det är ett problem att barnen sedan väljer att vilja ha riktig mat vid 8 månader.

Vid åtta månader nej (även om jag tror det är bra ifall man kan amma lite upp till ca två år), men lilleman är inte ens fem än. Han skulle redan kunna sätta i sig en full portion gröt, verkar det som.
 
Sv: Dra ner på ammandet...

Hur flexibla jobbtider har du? Måste du jobba heldagar när du ska jobba?
Annars kunde du jobba halvdagar så kan du amma frukost och lunch och låta pappan ge annan mat på förmiddagen. Då blir det inte så stor förändring varken för barnet eller för dina bröst:idea:

Min tjej gillade inte annan mat. Inte tillräckligt för att få i sig ett helt mål iaf, även om hon kunde smaka nån sked.
Inte förrens hon var 8 månader kunde jag med gott samvete låta amningen ersättas av annan mat nåt mål. Sen gick det ganska snabbt de följande månaderna så när hon var 10 mån åt hon mest mat och ammade morgon/kväll vilket vi fortsätter med nu när hon är ett år okcså.
 
Senast ändrad:
Sv: Dra ner på ammandet...

Har tyvärr inte råd att vara hemma samtidigt så jag måste jobba hel dagar. Men varannan vecka jobbar jag dagtid och varannan kväll. Ska försöka hitta rutiner som funkar bägge veckorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 122
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 600
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp