Dra åt sig bakbenet

G

Gargamella

Vet en häst som när man kratsat bakhovarna och släpper hoven (spec den ena), liksom drar åt sig benet uppåt/under sig. Kan liksom "rycka" lite i benet oxå när det är "där uppe". Står så bråkdelen av nån sekund innan den sätter ner benet. Varför gör den sådär eg...? Nån som har några funderingar...? :)

Min ena häst som har lite tendens till knäskålsupphakning gör ibland så, särskilt mycket vid skoning då hon får stå med benet utsträckt bakåt lite längre. Jag tror hon gör det för att rätta till leden, så att knäskålen halkar rätt... Under pälssättning eller om hon av andra anledningar går ner lite i kondis, kan man se henne göra samma sak någon gång då och då under ridning. Då känner man i påskjutsfasen av bakbenets steg att ryggen sjunker på den sidan, och när hon stiger fram med bakbenet tar hon ett extra högt steg. Detta händer nästan uteslutande i traven.

En häst i stallet gör oxå så, och det beror på att hon har tupspatt, kanske den här hästen oxå har det? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 215
Senast: Angel
·
Hästvård Min häst har börjat bli ovillig till att lyfta ena bakbenet, hon drar iväg med det och vill inte lyfta det. Det andra bakbenet lyfter...
Svar
16
· Visningar
1 357
Senast: skuggi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 813
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar