Douge de bordeaux?! Någon som träffat ngn?

Alindra2000

Trådstartare
Min syster har just träffat en kille eller snarare man ska man väl säga när han är 38, i vilket fall som helst så har han en vuxen (4 år) och en valp av rasen douge de bordeaux. Träffade dem som snabbast häromdagen och det slog mig hur lite jag känner till rasen. Läst om dem på internet osv så vill inte ha ren rasstandard osv utan snarare vad ni haft för erfarenhet av rasen, hur dem ni träffat varit osv. Vore jättekul med lite mer kött på benen från ngn med koll. Kan tilläggas att syster har med sig två barn in i förhållandet ( 5 och 10 år) Hitills har det tydligen gått jättebra då i alla fall den vuxna är mkt barnvan (han har också barn).

Sv: Douge de bordeaux?! Någon som träffat ngn?

jag har träffat två stycken vid ett par tillfällen, en äldre hane och en tikvalp. Jag tyckte dom kändes väldigt vänliga, inte speciellt lättlärda men inte heller riktigt "skiter i dig" attityd. Kanske ingen lydnads ämne dock :confused: båda va otroligt lugna trots att tiken inte alls va speciellt gammal

Känner en jätte trevlig. Är som mastiffer är mäst tycker jag. Lugna trevliga och lite slöa. Kanske att bordeauxen är lite kvickare ändå. Inte som det engelska precis.
Men helmysiga är de absolut.

Ok, jo jag har som sagt bara träffat dem som snabbast och de verkade va trevliga båda två. Nu var ju bara valpen 15 veckor å en valp är ju sällan fel *ler* Den stora han bara kom fram och sa "hej" nosade lite på mig och sedan va de husse igen för hela slanten. Dock säger syster att de hitills varit väldigt behagliga (syster=ingen hundmänniska så de är stora ord från henne)

Dock när jag frågade henne va han hade för hundar så sa hon
" typ gula med grisfägad nos... lite som ett gårdssvin" :rofl:
DET lät inte vackert dock *s*. Men nu har jag ju sett dem och vet vad det är.

ok, Kul! Det lilla jag hade hört om dem innan var att de i regel skulle va rätt skarpa men systers kille/man/snubbe/karl whatever ... säger att det inte alls är hans syn på dem ( tydligen haft rasen väldigt länge)

Alla mastiffer är vakthundar och har en del skärpa ja. Men är för den sakens skull urtrevliga. Men självfallet är det nåt man måste ta i beaktning.

Jo men så långt förstår jag ju :) Det var mer att jag hade hört det någonstans att de skulle vara väldigt tydligt på dem, på negativt sätt men jag kan inte ens säga var jag hörde det och ärligt talat så kan de vara ngt jag fått för mig bara.

Min tränare har en hane som han kör IPO med:angel:

Det är väl den första hunden inom rasen som jag Lärt Känna.

Han är hur mysig och go som helst samtidigt som man(jag) gärna håller sig på lite avstånd från honom.
Sist försökte han lite smått 'våldta' mig-jippie när den stora grisen kommer på en liksom:cool:.

:D

Min tränare har en hane som han kör IPO med:angel:

Det är väl den första hunden inom rasen som jag Lärt Känna.

Han är hur mysig och go som helst samtidigt som man(jag) gärna håller sig på lite avstånd från honom.
Sist försökte han lite smått 'våldta' mig-jippie när den stora grisen kommer på en liksom:cool:.

:D

Gunvald?? :)

Min bästa väns familj har uppfödning av rasen så varje gång man e i stallet så finns där en hel drös. :):love:
Jag brukar även (iaf 1gång om året) åka upp till Norge och passa en kennel där som föder upp rasen, när ägarna åker till clubmatchen i Frankrike!

Fantastisk ras med massor av charm! :love:
Vänliga och positivt inställda till det mesta! Klart lite buffliga ibland - men det hör ju till charmen!:D
Tror ofta att dom är småhundar så man får räkna med en liten klump på 50-80kg i knäet när man sitter i TV soffan! :angel:

Jag känner en tvåårig tik. Hon är väldigt glad och trevlig, matglad och älskar att bada och är väldigt snäll mot min borderterriervalp.

Hon är inte absolut inte skarp. Hon tycker att lydnad och all annan form av träning är tråkigt och föredrar skogspromenader.

Att tänka på är att det är en ganska sjuk ras så kolla upp föräldrarna noga innan du köper en valp. De har bland annat höftproblem och känslig mage.

Det är Doguehills Sonia jag känner! Det är hon som står i vattnet på fotot under "champions" på hemsidan.

Senast ändrad av en moderator:

haha som min leonberger då. knähunden som alltid ska sitta i knät :angel:

ok :) fast jag ska inte köpa ngn, ville mest veta mer om dem eftersom de liksom kommit in i familjen som "bonus" hundar pga systers nya kärlek.

Ok, läste för snabbt som vanligt...:angel:

Jodå, Sonia vet jag vem det är! Mattes namn börjar på L va?!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 760
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Hej! Väljer att vara anonym av vissa anledningar, men är en sedan tidigare aktiv medlem. Jag har funderingar kring detta med frivillig...
20 21 22
Svar
424
· Visningar
23 491
Senast: Ray
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka