Dosering av monosodium fosfat?

Breen

Trådstartare
Har tidigare använt mig av fosforbalans och senaste året monosodium fosfat från Polen. Då har jag utgått efter att det har bestått av 25% fosfor, när jag har räknat på hur står mängd jag ska ge. På den senaste förpackningen jag fick står det dock baserat på 60% fosfatoxid. Nu står det helt stilla i huvudet när jag försöker räkna ut hur stor mängd jag ska ge. Någon som har koll på doseringen av monosodium fosfat och hur mycket man som mest kan tillföra i form av tillskott?
 
På den senaste förpackningen jag fick står det dock baserat på 60% fosfatoxid. Nu står det helt stilla i huvudet när jag försöker räkna ut hur stor mängd jag ska ge.

Med “fosfatoxid” menar du väl fosforpentoxid, P2O5.

Om P2O5 är 60% betyder det att produkten innehåller 0,4366 x 60 = 26% fosfor.

Detta är i så fall en renare produkt än den som Podkowa tidigare har haft. Den produkt du har bör vara helt vit.

Någon som har koll på doseringen av monosodium fosfat och hur mycket man som mest kan tillföra i form av tillskott?

Hur mycket du ska ge beror på hur mycket fosfor du behöver tillsätta foderstaten. Maximala toleransgränsen för fosfor är 1% av foderstaten. Man brukar dock inte få i hästar mer än ca. 25 -30 g mononatriumfosfat.
 
Med “fosfatoxid” menar du väl fosforpentoxid, P2O5.

Om P2O5 är 60% betyder det att produkten innehåller 0,4366 x 60 = 26% fosfor.

Detta är i så fall en renare produkt än den som Podkowa tidigare har haft. Den produkt du har bör vara helt vit.



Hur mycket du ska ge beror på hur mycket fosfor du behöver tillsätta foderstaten. Maximala toleransgränsen för fosfor är 1% av foderstaten. Man brukar dock inte få i hästar mer än ca. 25 -30 g mononatriumfosfat.

Tack för ett utförligt svar!
Min polska översättning blev lite fel, med fosfatoxid menade jag förstås P205 60% och produkten är helt vit.
Min Ca/P kvot ligger på 5,1 utan tillskott, men då bör jag ju kunna tillföra 20g mononatriumfosfat utan att det blir farligt för hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 282
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 473
Senast: Lavinia
·
J
Foder & Strö Nu har jag fått analys på hösilaget och mängden kalcium ligger på 2,65g, fosfor på 0,88g (/kg foder). Som jag förstått det blir det en...
Svar
2
· Visningar
942
Senast: X_tremless
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp