Någon här som har gett metformin till sin häst och kommer ihåg ungefär hur mycket ni ger/har gett. Jag har en häst på som fått metformin några veckor. När jag idag hämtade ut mer tabletter på receptet, ville receptarien inte lämna ut medicinen för hen ansåg att den var helt feldoserad. Jag fick den motvilligt tillslut om jag lovade dubbelkolla med veterinären innan jag fortsatte medicineringen. Nu har förstås min hästklinik semesterstängt två veckor till. Försökte med annan veterinär som inte ville lägga sig i annan veterinärs medicinering. Ska ringa vidare imorgon förstås.
Men om någon annan här använder metformin på sin häst vore det intressant att höra hur mycket den får.
Min häst väger 380kg, hon får 12st tabletter två gånger dagligen, alltså 24st/dygn, 1000mg:s tabletter. Gamla trådar jag sökt på så verkar de flesta gett tabletter med lägre styrka.
Men om någon annan här använder metformin på sin häst vore det intressant att höra hur mycket den får.
Min häst väger 380kg, hon får 12st tabletter två gånger dagligen, alltså 24st/dygn, 1000mg:s tabletter. Gamla trådar jag sökt på så verkar de flesta gett tabletter med lägre styrka.