Dosering av metformin till EMShäst

Breen

Trådstartare
Någon här som har gett metformin till sin häst och kommer ihåg ungefär hur mycket ni ger/har gett. Jag har en häst på som fått metformin några veckor. När jag idag hämtade ut mer tabletter på receptet, ville receptarien inte lämna ut medicinen för hen ansåg att den var helt feldoserad. Jag fick den motvilligt tillslut om jag lovade dubbelkolla med veterinären innan jag fortsatte medicineringen. Nu har förstås min hästklinik semesterstängt två veckor till. Försökte med annan veterinär som inte ville lägga sig i annan veterinärs medicinering. Ska ringa vidare imorgon förstås.

Men om någon annan här använder metformin på sin häst vore det intressant att höra hur mycket den får.
Min häst väger 380kg, hon får 12st tabletter två gånger dagligen, alltså 24st/dygn, 1000mg:s tabletter. Gamla trådar jag sökt på så verkar de flesta gett tabletter med lägre styrka.

Har tyvärr inte gett. Men jag hittade ett arbete om ekvint metabolt symptom som hade ett stycke med info om just olika metformin dosering för häst om det kan hjälpa dig något?
Om jag förstår rätt är normal dagsdos enligt den texten då 30mg/kg kroppsvikt fördelat på 1-2ggr/dag.
Det är en pdf fil..

Om normal dos ska vara 30mg/kg kroppsvikt per dag tycker jag din dos låter hög, den verkar nämligen vara dubbelt så mycket.
Du hade verkligen behövt få tag på din eller en annan veterinär kunnig på området som vet om det är ofarligt och kanske motiverat att ge så hög dos eller om det blivit fel..
Den frågan bör väl flera veterinärer kunna svara på, om det kan vara farligt högt och troligen felberäknat eller eventuellt motiverat med den dosen. Hoppas du hittar en veterinär som kan svara.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw3VKvwLogoqAgaosr_cUrU_&cshid=1594935590606

Senast ändrad:
Låter som det blivit missförstånd och att dygnsdosen blivit skriven som dosen/medicineringstillfälle. Hade det varit min häst hade jag gått efter vedertagen dos a 30 mg/kg. Har inte medicinerat med just metformin men varit med om samma sak med annan medicin.

Nu vet jag inte om hästar fungerar som människor i det här fallet. Men för människor är det inte farligt att ta för mycket metformin sett till risken för hypoglykemi. Metformin orsakar sällan för lågt blodsocker men på människor med försämrad njurfunktion kan för stor dos leda till mjölksyraförgiftning då metformin innehåller mjölksyrebakterier. Vet dock inte om så kan vara fallet även på häst.
Men för säkerhets skull skulle ge halva den ordinerade dosen metformin till dess att du fått tag i din veterinär.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 102
Senast: Vallmo
·
Hästvård Flytta gärna denna tråd om den ligger fel :) Köpte min nya häst i februari-09. Hon veterinärbesiktades på klinik, veterinären blev...
Svar
10
· Visningar
2 107
Senast: Mariona
·
L
Körning Hej allihopa, jag har för ett antal veckor sedan fått hem min häst från inkörning där den varit i fyra veckor. Allt har gått bra, i...
Svar
7
· Visningar
1 244
Senast: lasseman
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 977
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama