Dos/Strån?

Sv: Dos/Strån?

Det är en del seminveterinärer som garderar sig och som seminerar med 2 strån, dvs ett strå en dag och två dagar senare ett strå till.

Jag får ångest bara jag tänker på att använda fryst, så det gör jag aldrig.

:eek::eek::eek:

VILKA seminveternärer då!!!???? Fryst skall semineras i samband med ägglossning och frysstona skall därmed kollas minst var 6:e timme (finns en del stationer som har ngt längre mellanrum har jag sett...) Du seminerar 1 gång per brunst tack vare det!!!

Jag som använt en del fryst, gillar det allt mer, eftersom du har sperman på plats och seminerar när stoet ovulerar, och inte behöver oroa dig för transporter hit och dit.

MEN visst är dräktigheten något lägre (o om veterinärerna gör som Ramona skriver förstår jag verkligen varför!) och vissa hingstar (inte många jag känner till) fungerar inte att frysa på.

Seminkostanden är ju också högre, men i vissa fall är det frysta billigare än det färska. Utomlands är det väldigt vanligt att man köper doser på fryst och betalar i förskott/per dos. I vissa fal får du dela doserna om du vill och använda till flera ston, men det gäller ju då att man VET att den hingsten och just den batchen är extremt bra, annars biter man ju bara sig själv i svansen!

Och som Seagirl skriver slipper du ju transportkostanderna! =)

Skall också tillägga att det finns riktigt bra hingsta som går på fryst i Sverige, med både språng (+ 90 dagars) och endast dräktighetsavgift(90 dagars)/lev föl.

Senast ändrad:
Sv: Dos/Strån?

Är det så att statistiken på dräktiga ston har höjts på fryst de senaste åren?

Uppenbarligen har ju jag träffat på flertalet mindre kunniga seminveterinärer vad gäller fryst. Det torde rent statistiskt sett finnas många fler okunniga på fryst som sysslar med fryst. Det är ju ett ca 5 år sedan jag avlade aktivt på flera ston (min åring är en engångsföreteelse). Har seminveterinärerna blivit bättre på fryst? Tänkte att det blir vanligare och vanligare med fryst.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 557
Senast: Badger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 912
Senast: Kajsalisa
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 360
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 225
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025